Pagina 1 van 1

Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

Geplaatst: wo mar 28, 2012 14:27
door JWL
Na het monteren van een ruil krukas met nieuwe lagers (incl axiaallager), nieuwe drukgroep, koppelingsplaat, druklager en glijstuk is het volgend gebeurt : na drie tal kort ritjes is gljistuk gebroken => dus weer een glijstuk besteld en gemonteerd. Na ca. 100 km wilde de bak weer niet schakelen en veel kabaal. Wat bleek druklager stuk en van kunststofhouder losgekomen. Ook drukgroep beschadigd.

Weet iemand wat kan hier fout gegaan zijn? Verkeerde montage lijkt uitgesloten want alles kan maar op 1 manier worden gemonteerd.

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

Geplaatst: wo mar 28, 2012 14:38
door marlon_ruchtie
Heeft die 2 liter selespeed een hydraulisch druklager of een normaal druklager wat met een hydraulische cilinder van buiten de bak bediend wordt?

Het zou kunnen dat die cilinder niet ver genoeg terug komt en dat je daarom als het ware het druklager kapot trapt omdat die te ver de drukgroep in geduwd wordt.

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

Geplaatst: wo mar 28, 2012 15:02
door JWL
Marlon bedankt voor je reactie. Het is een normaal druklager die via een regelunit wordt bediend.

De slag wordt door de computer gemeten en aangegeven of de slag groter of kleiner moet zijn, pas als de slag binnen de tolerantie valt kan de bak ingeregeld worden. Dus in principe mag wat je suggereert niet voorkomen.

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

Geplaatst: wo mar 28, 2012 19:20
door WhizzMan
Hij wil vooral weten of de slave cylinder in de bellhousing zit of er buiten en of het trek- of druk is, denk ik. Het "oude" 16V TS systeem is een externe cylinder met een vork en een druklager. Het nieuwe systeem (in de 156 handgeschakeld) ingebouwd, is een inwendige cylinder met een druklager. Het zou kunnen dat de selespeed anders zit?

Zou het kunnen zijn dat de sensor die de slag van de koppeling meet niet fris meer is en de automaat daardoor alsnog een fout maakt?

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

Geplaatst: wo mar 28, 2012 19:42
door Gtv4
Koppelingsplaat kan toevallig niet verkeerd om gemonteerd zijn?

Heb je de afstand van gaffel/cilinder wel gesteld en is dat met warme of koude motor gedaan?