JTD motor start na een rit soms niet
Geplaatst: za mar 24, 2012 20:57
JTD (100 pk) motor start na een rit soms niet, als je dan weer een tijdje wacht doet ie het weer
Wat kan dat zijn?
Wat kan dat zijn?
Stichting Club Alfa Romeo Bezitters Forum
https://forum.alfaclub.nl/
Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.
Uiteindelijk wel ja. Als het toerental hoog genoeg is, komt er vaak nog net genoeg signaal door voor de ECU om er nog wat van te maken. Bij starten haal je die 850 rpm niet die je stationair wel draait, dus als het signaal dan net te zwak is, merk je het daar het eerste.Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.
Dit is dus niet per definitie waar. Heb zelf met mijn jtd bdp sensor kapot gehad. Nooit problemen bij starten gehad. Alleen als motor warm was tijdens lopen uitvallen. Na afkoelen gewoon weer te starten...Uiteindelijk wel ja. Als het toerental hoog genoeg is, komt er vaak nog net genoeg signaal door voor de ECU om er nog wat van te maken. Bij starten haal je die 850 rpm niet die je stationair wel draait, dus als het signaal dan net te zwak is, merk je het daar het eerste.Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.
Als de bdp sensor tijdens het rijden het laat afweten gaat de ECU op nood verder op basis van zijn nokkenassensor.Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.
De 145 heeft een M1.5.5 computer en daar gaat ie niet door op de nokkenassensor hoor. Als de nokkenassensor op de 16V twinspark er mee ophoudt, doet hij het in ieder geval op de fase1 (M2.10.X) en de fase2 gewoon nog steeds, maar heb je geen sequentiele injectie meer. De Krukas of bdpsensor is cruciaal. Als die het niet doet, doet je auto het gewoon niet. Je hebt twee sensoren door elkaar gehaald, dus je verhaal klopt helaas niet.Als de bdp sensor tijdens het rijden het laat afweten gaat de ECU op nood verder op basis van zijn nokkenassensor.Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.
Tenminste dat is wat ik heb begrepen uit de documentatie van de 146 ML1.5 toen ik daarmee hetzelfde verschijnsel had (en inmiddels heb opgelost!).
Dat is wel een benzineversie maar in wezen werken beide systemen op dezelfde manier, nl. sequentiële inspuiting.
Dus 2 verdachten:
- BDP sensor
- relais voor de accubak incl. de voetjes
Bij mij was het uiteindelijk het laatste.
Het is andersom, de nokkenassensor kan alleen maar bepalen welke cylinder op dat moment bezig is met een spoelslag of een arbeidsslag. Hij kan dus niet zeggen op welke positie de krukas staat en dat is noodzakelijk om op het juiste moment te kunnen ontsteken. Let wel, de auto waar dit over gaat is een diesel en die doen niet aan ontsteken, maar wel aan precies op tijd inspuiten. Daarvoor zijn beide sensoren noodzakelijk.Ok, dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen, probeer ook alleen maar te helpen hoor![]()
Kon het zo snel niet meer terugvinden.
Wat ik had begrepen is dat als de BDP sensor uitvalt de ECU OP NOODLOOP inspuit met het signaal van de nokkenassensor (dus idd niet meer sequentieel).
Maar ja, het is een engelstalig manual...
Doet echter niks af aan mijn lijst met verdachte componenten