Pagina 1 van 1

JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: za mar 24, 2012 20:57
door 75recaro
JTD (100 pk) motor start na een rit soms niet, als je dan weer een tijdje wacht doet ie het weer
Wat kan dat zijn?

RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: za mar 24, 2012 23:40
door frankalfa
Bdp sensor denk ik.

Grtz,fRank

RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo mar 25, 2012 10:16
door Giulia Bianca
Ook mijn idee

RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo mar 25, 2012 12:42
door WhizzMan
Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.

Re: RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo mar 25, 2012 12:57
door bralfa
Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.
Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.

Re: RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: ma mar 26, 2012 09:42
door WhizzMan
Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.
Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.
Uiteindelijk wel ja. Als het toerental hoog genoeg is, komt er vaak nog net genoeg signaal door voor de ECU om er nog wat van te maken. Bij starten haal je die 850 rpm niet die je stationair wel draait, dus als het signaal dan net te zwak is, merk je het daar het eerste.

Re: RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: ma mar 26, 2012 13:15
door bralfa
Als dat het niet is, zou je nog lucht in je brandstofcircuit kunnen krijgen, maar dat is met grote afstand pas een tweede mogelijke oorzaak. Het feit dat "even wachten" helpt maakt die sensor verreweg de meest voor de hand liggende kandidaat.
Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.
Uiteindelijk wel ja. Als het toerental hoog genoeg is, komt er vaak nog net genoeg signaal door voor de ECU om er nog wat van te maken. Bij starten haal je die 850 rpm niet die je stationair wel draait, dus als het signaal dan net te zwak is, merk je het daar het eerste.
Dit is dus niet per definitie waar. Heb zelf met mijn jtd bdp sensor kapot gehad. Nooit problemen bij starten gehad. Alleen als motor warm was tijdens lopen uitvallen. Na afkoelen gewoon weer te starten...

Re: RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo apr 01, 2012 18:04
door Arjan75qv
Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.
Als de bdp sensor tijdens het rijden het laat afweten gaat de ECU op nood verder op basis van zijn nokkenassensor.
Tenminste dat is wat ik heb begrepen uit de documentatie van de 146 ML1.5 toen ik daarmee hetzelfde verschijnsel had (en inmiddels heb opgelost!).
Dat is wel een benzineversie maar in wezen werken beide systemen op dezelfde manier, nl. sequentiële inspuiting.

Dus 2 verdachten:
- BDP sensor
- relais voor de accubak incl. de voetjes
Bij mij was het uiteindelijk het laatste.

Re: RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo apr 01, 2012 19:53
door WhizzMan
Dan zou die toch ook tijdens t rijden er zo nu en dan mee moeten kappen.
Als de bdp sensor tijdens het rijden het laat afweten gaat de ECU op nood verder op basis van zijn nokkenassensor.
Tenminste dat is wat ik heb begrepen uit de documentatie van de 146 ML1.5 toen ik daarmee hetzelfde verschijnsel had (en inmiddels heb opgelost!).
Dat is wel een benzineversie maar in wezen werken beide systemen op dezelfde manier, nl. sequentiële inspuiting.

Dus 2 verdachten:
- BDP sensor
- relais voor de accubak incl. de voetjes
Bij mij was het uiteindelijk het laatste.
De 145 heeft een M1.5.5 computer en daar gaat ie niet door op de nokkenassensor hoor. Als de nokkenassensor op de 16V twinspark er mee ophoudt, doet hij het in ieder geval op de fase1 (M2.10.X) en de fase2 gewoon nog steeds, maar heb je geen sequentiele injectie meer. De Krukas of bdpsensor is cruciaal. Als die het niet doet, doet je auto het gewoon niet. Je hebt twee sensoren door elkaar gehaald, dus je verhaal klopt helaas niet.

Bralfa, vandaar ook mijn "uiteindelijk wel". Het begint meestal met startproblemen, maar als je maar lang genoeg doorrijdt, zal je het ook krijgen tijdens het rijden, omdat het probleem zich het eerste voordoet bij warme motor.

Re: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo apr 01, 2012 20:22
door joy
[quote="75recaro"]JTD (100 pk) motor start na een rit soms niet, als je dan weer een tijdje wacht doet ie het weer
Wat kan dat zijn?[/quote

Als ik dit op een werkorder zie staan ga ik meestal terug naar de receptionist om te vragen of de startmotor niet ronddraait of dat de motor niet aanslaat.

RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: zo apr 01, 2012 20:23
door Arjan75qv
Ok, dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen, probeer ook alleen maar te helpen hoor :whistle:
Kon het zo snel niet meer terugvinden.
Wat ik had begrepen is dat als de BDP sensor uitvalt de ECU OP NOODLOOP inspuit met het signaal van de nokkenassensor (dus idd niet meer sequentieel).
Maar ja, het is een engelstalig manual...

Doet echter niks af aan mijn lijst met verdachte componenten :wink:

Re: RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: ma apr 02, 2012 08:40
door WhizzMan
Ok, dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen, probeer ook alleen maar te helpen hoor :whistle:
Kon het zo snel niet meer terugvinden.
Wat ik had begrepen is dat als de BDP sensor uitvalt de ECU OP NOODLOOP inspuit met het signaal van de nokkenassensor (dus idd niet meer sequentieel).
Maar ja, het is een engelstalig manual...

Doet echter niks af aan mijn lijst met verdachte componenten :wink:
Het is andersom, de nokkenassensor kan alleen maar bepalen welke cylinder op dat moment bezig is met een spoelslag of een arbeidsslag. Hij kan dus niet zeggen op welke positie de krukas staat en dat is noodzakelijk om op het juiste moment te kunnen ontsteken. Let wel, de auto waar dit over gaat is een diesel en die doen niet aan ontsteken, maar wel aan precies op tijd inspuiten. Daarvoor zijn beide sensoren noodzakelijk.

Relais bij de accubak heb ik bij JTDs eigenlijk nog nooit gehoord of gezien dat daar een probleem mee was, volgens mij zit de JTD kabelboom dusdanig anders in elkaar dat je daar geen problemen mee hebt, maar ik heb er zelf weinig ervaring mee. Volgens mij wordt het tijd om de BDPsensor te vervangen en te kijken of het probleem zich nog voordoet.

RE: JTD motor start na een rit soms niet

Geplaatst: ma apr 02, 2012 18:57
door Arjan75qv
Volgens mij zijn op hoofdlijnen het ontsteekmoment van een benzine en het inspuitmoment van een diesel vergelijkbaar, beide zorgen op dat moment voor ontbranding.
Relais van een diesel hebben voor zover ik weet dezelfde functies: brandstofpomp, startonderbreker en koelfan. Bij een benzine zit er een relais extra.
Maar ja, einde discussie, ik hoef het zelf niet te repareren. Kan beter maar weer geen commentaar leveren, leidt alleen tot welles nietes en de vraagsteller is er niet mee geholpen.