Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Hyperactieve 3.0 24v

do mar 22, 2012 15:35

Sinds afgelopen zaterdag vertoont de GTV wat kuren.

Even samenvattend:
Die middag een ritje gemaakt om mijn vader ergens af te zetten, ongeveer half uurtje.
Bij starten (warme start) ging het toerental opeens langzaam richting 2000rpm, zakte daarna langzaam terug.
2 straten verder ging opeens het injectie/inspuitingslampje branden.
Had het gevoel dat de auto een beetje gezapiger op 't gaspedaal reageerde.
Auto even uitgezet en weer gestart, lampje ging meteen weer branden.
Weer doorgereden en merkte dat bij gas los (en koppeling in) het toerental heel langzaam terugzakte richting stationair. (i.p.v. snel weer naar de 750rpm te vallen)
2 straten verder ging het lampje uit en niet meer gezien tot aan thuis.
Wel viel me op dat als ik de koppeling intrapte het toerental gewoon normaal naar ondere zakte, maar bij 1200rpm even een "hikje" maakte alvoren naar 750rpm te zakken.

Zoals vaker met Alfa's doet een paar dagan rusten de electronica wel goed.
Maar gistermiddag:
Toen ik de auto startte schoot het toerental gelijk richting 3000rpm en kroop toen langzaam omhoog.
Auto uitgezet en opnieuw gestart, wederom het zelfde probleem, even gewacht wat hij deed maar ging tot aan 4000rpm en toen vond ik het wel goed geweest. Was bang dat hij nog verder zou opklimmen in toeren, en met een koude motor (3 dagen stilstan) en meteen met >4000rpm te staan brullen lijkt me niet echt goed voor de motor.
Uiteindelijk nog een 3e keer gestart, schoot weer eerst naar 3000rpm en kroop toen langzaam weer omhoog, maar toen ik dat merkte gelijk weer uitgezet.

Iemand anders een idee? BDP-sensor, stappenmotor, stationairregelaar, LMM??
Toevallig vorige week een OBDII-kabel gekocht, maar heb van 't weekend pas tijd om de spullen eens te installeren en uit te lezen. Maar mischien kunnen jullie me al op weg helpen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

http://www.alfa-giulia.com

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Hyperactieve 3.0 24v

do mar 22, 2012 16:23

Als ik je relaas zo lees denk ik in eerste instantie aan valse lucht, ergens in het aanzuigtraject na de LMM. Het langzaam terugzakken is een indicator voor een arm mengsel bij stationair.
Het plotseling omhoogschieten bij koude motor kan hier ook op duiden. Veel brandstof (koud regeling) en geen lambdacontrole (die is nog niet warm en meet dus niet) geven dan een hoge stationairloop.

Ik weet het niet zeker, maar een GTV van '98 heeft die al een OBDII aansluiting?

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Hyperactieve 3.0 24v

do mar 22, 2012 16:41

Ik weet het niet zeker, maar een GTV van '98 heeft die al een OBDII aansluiting?
Vanaf '98 heben ze inderdaad een OBDII.

Maar bedankt voor de tip. :thumbs:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 25, 2012 20:49

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om de GTV aan de laptop te hangen.

Eerst de auto eens gestart om te kijken of het probleem nog aanwezig was.
Dus auto starten en meteen schoot het toerental naar ongeveer 2700rpm. Nog gekeken of het aan 't gaspedaal zou liggen (potentiometer) door met mijn voet het pedaal omhoog te trekken maar dit gaf geen effect.
Dus de OBD-spullen aangesloten maar kreeg nog geen goed contact met de ECU.
Uiteindelijk eens even de kap open getrokken om te kijken of ik nog iets kon zien. Volgens mij zit links bovenop het blok (distributiekant) de BDP-sensor, toch? (zie foto met rode cirkel)
Deze was ook een verdachte voor mij, dus eens even de stekker losgetrokken en ingespoten met contactspray.
Auto weer gestart en opeens liep hij weer redelijk OK! :-o
Eens even een kwartiertje stationair laten draaien en de eerste paar minuten was de auto nog wat onrustig, maar dit ging steeds beter. Heel eventjes maakt hij nog 1sec een uitschietertje naar 1500rpm en toen zakte hij weer mooi terug. Ook als ik gas gaf tot 3000rpm zakte hij weer terug. Paar keer aan de kabel gerammeld, maar daar regeerde de auto niet op.
Wel viel me op dat hij stationair onrustig bleef lopen. De naald zag je toch de meeste tijd een heel klein beetje bewegen, hij pingelde denk ik met zo'n 50rpm verschil.

Deze stekken dus eens losgehaald en schoongemaakt.
Ook even gekeken wat onder die isolatietape zat, maar was geen los contact; Zat er denk ik omdat het plastic omhulsel daar gescheurd was.
Afbeelding

Uiteindelijk nog wat met de computer liggen stoeien en uiteindelijk de software aan de praat gekregen. Eerst met FiatECUscan geprobeerd, en daar kwamen 3 foutcodes naar boven.
Dit waren echter oude foutmeldingen die in het geheugen stonden en ook geen betrekking tot mijn motorproblemen hadden.
Daarna AlfaOBD opgestart en deze kon ook geen foutcodes vinden.
Deze dus maar gewist en binnenkort eens kijken hoe de problemen zich ontwikkelen.

Afbeelding

Maar nu! Iemand toch een idee wat dit kan zijn (geweest)? Zou het gewoon heel simpel die stekkerverbdinding zijn geweest? Of zou het toch een dieperliggend probleem zijn?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 25, 2012 23:21

BDP kan het denk ik niet zijn, want dan zou hij subbiet afslaan en niet meer toeren gaan maken.

Het probleem wat je omschrijft is exact het probleem bij een 2.0 16v ts als de stationair regelaar niet meer goed regelt.
Een 3.0 24v is natuurlijk een andere motor en ik weet niet of deze ook een stationair regelaar heeft of een electronische
gasklep. In het laatste geval moet je misschien de gaskleppositie sensor nakijken.

Een stationair regelaar van een 2.0 is eenvoudig te reviseren: open maken en schoonmaken. Nadien misschien nog
ff de ecu resetten.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Algemene Technische vragen”