pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

toerenteller gtv6

za mar 10, 2012 12:28

welk signaal kun je de toerenteller aanbieden zodat ie werkt?

heb met een transformator geprobeerd en met een diode de neergaande puls verwijderd,werkt niet
pulsgenerator eraan,werkt niet
op de scoop een prachtig signaal maar teller wijst niks aan :cry:

in auto werkt ie wel...

moet namelijk meer info hebben tbv race auto

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

RE: toerenteller gtv6

za mar 10, 2012 18:10

Een elektronische ontsteking uit een bouwpaketje + een oude bobine + een bougie en een beltrafo van 8V.
Uitgang aangesloten op de bobine + bougie, de ingang van voorheen de kontaktpunten aangesloten op een
beltrafo met een diode in één van de draden. Richting maakt niet uit.
De positieve- of negatieve halve sinus zorgt voor triggering van de ontsteking.
50Hz is voor een 4 cilinder 1500toeren, bij een 6cil. 1000 toeren.
Toerenteller aansluiten op de +, massa en bobine.
Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=8krYj08G ... KL4jOKVLc=

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

za mar 10, 2012 19:34

:thumbs:

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

za mar 10, 2012 19:45

Even verder denkend, de voeding is dan wel 12v, maar in een ontstekingsmodule zit in de uitgang naar de bobine een zenerdiode van 350v.
Dit zou betekenen dat hij, ondanks de voeding van 12v op een puls van 230v zou kunnen werken. Ik heb het nooit geprobeerd. [-X
Je schrijft dat je een scoop hebt, mogelijk heb je ook een sinusgenerator met een uitgangsspanning van rond de 8v, diode er tussen, aansluiten op de ontstekingsmodute en je kan de toerenteller ijken bij elk gewenst toerental. Mijn droom nog een keer.
Mijn theorie namelijk van de afwijkende toerenteller is niet de elektronica, maar de veer-voorspanningspanning van het aanwijsinstrument. Ook die kan je verschuiven in het klemmetje.
Ik kan hem nu netjes ijken bij 50Hz, maar verder weet ik ook niets. Vandaar de wens om een toongenerator.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

za mar 10, 2012 20:02

heb alles,scoop generator etc...

heb een perfekte blokgolf aangeboden op de teller maar wijst niks aan...

heb ook een trafo van 12volt wissel genomen en er een diode voorgeschakeld,de negatieve flank verwijderd zeg maar...

op de scoop heb je dan een niet helemaal mooie halve blokgolf(logisch)...teller werkt ook niet zo

vervolgens teller in een standaard gtv6 en werkt gewoon meteen...

snap het niet meer...

Zoals jij het hebt gebouwd is het gewoon identiek aan een auto en werkt het natuurlijk gewoon...ik neem dit nu even als uitgangspunt...

het is me wel een echt raadsel waarom er niks gebeurt als ik + - en een mooie strakke puls aanbied...raar

omdat de teller met een 24v moet gaan werken moeten we eerst weten welk signaal de teller nodig heeft om vervolgens het ecu signaal aan te passen hieraan..

uit de ecu komt ook een strakke golf

http://www.youtube.com/watch?v=EH39Fk6p ... e=youtu.be

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

za mar 10, 2012 20:07

zo ziet de gtv6 puls eruit trouwens

http://youtu.be/ckTUBpxAo3M

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 11, 2012 16:42

Mooi dat je een hoop meetinstrumenten hebt, Je naam doet mij denken aan wat vroeger "kortegolf amateur of zendamateur"heette.

Bij een blokgolf heb je volgens mij een positieve- en negatievespanning. Zou je kunnen proberen met een diode er tussen.
Een trafo van secundair 12v heeft een te lage spanning om de toerenteller te laten werken. Bij een bobine staat +contact direct op de klemmen en wordt de min geschakeld, dus zou je negatieve pus aan moeten bieden.
Ik heb een printje van een toerenteller op de scanner gelegd en komponenten ingetekend en kom dan tot het volgende:
Afbeelding
De R samen met de C's vormen een korte puls op het IC.
Je hebt een scoop, dan zou je de spanning op pin 2 van het IC kunnen meten, dit lukt niet met een gewone multimeter.
IC is een SN29736P en kan daar geen gegevens meer van op internet vinden.
Met de scoop zou je ook de spanning kunnen bepalen op het klemmetje naar de toerenteller op de bobine.

Bij de eerste start rookte de auto heftig, dit is opgelost?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: toerenteller gtv6

zo mar 11, 2012 16:59

Je naam doet mij denken aan wat vroeger "kortegolf amateur of zendamateur"heette....

...Bij de eerste start rookte de auto heftig, dit is opgelost?
Dat van die zendamateur klopt.. :lol:

En die rook bij de eerste start was allerlei spul dat verdampte, van het uitlaatband tot gemorste koelvloeistof. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 11, 2012 20:24

Ik ben inderdaad zendamateur...

de schakeling die je hebt getekend ziet eruit alsof ie toegepast is om rare pieken die op die puls staan(vervuilingen zeg maar)af te blussen
Anders zou hoogstwaarschijnlijk het ic om zeep gaan...

Vanwaar is 12v wissel te lage spanning??

Dit snap ik niet ?

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

di mar 13, 2012 19:40

Heb mijn oude schoolboeken gezocht, maar niet meer te vinden. Te lang geleden? :oops:

Als je een normale (bijv. een bel)transformator neemt en daar zet je een sinus op van 50Hz komt die er tegenovergesteld uit.

Een oude ontsteking als voorbeeld:
Primaire zijde zet je (kontaktpuntjes gesloten) 12v DC op, loopt alleen een stroom door, secundair heb je geen (hoog)spanning. daarvoor heb je een wisselende spanning voor nodig.
Bij de kontaktpunten zit een condensator om de opgeladen bobine te ontladen. Een C geleidt geen gelijkstroom, maar laat heel kortstondig een puls door als de stroom naar de bobine onderbroken wordt als de kontaktpunten open gaan. Zie daar, één enkele sinus. Die sinus geeft een inductie aan de secundaire winding waardoor er een hoge spanning aan die kant komt, wordt weer als een hogere spanning dan 12v terug geïnduceerd in de primaire wikkeling en loopt weg naar massa via de condensator, gereed voor de volgende vonk. De spanning op de primaire wikkeling kan dan hoog oplopen, vandaar een zenerdiode van 250 tot 350v om de ontstekingsmodule te beschermen in een elektronische ontsteking.
Als nu een toerenteller is ontworpen om die puls te herkennen als ingangssingnaal zal hij het niet doen op 12v wisselspanning.
Afbeelding
Geleend van Velleman

ZD1 en ZD2 zijn 2 zenerdioden van 150v, tezamen 300v. C1, de condensator om de primaire wikkeling van de bobine te ontladen.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 18, 2012 08:04

Toerenteller heeft het gedaan,nu niet meer want we zijn erachter dat er ergens een los kontact moet zijn...

toen ie het deed konden we mooi zien dat de pulsbreedte niet veel uit maakt...we hebben in de ecu output bij stationair ca 4ms
met 10 volt doet ie het dan ook gewoon...

op dit moment hebben we maar een andere toerenteller aan het meet gereedschap want het lijkt er gewoon op dat per puur toeval ik een slecht werkende had gepakt om mee te experimenteren.

de puls van de ecu wordt teveel belast door de teller,hiervoor maken we een emitter-volger zodat de puls mooi blijft...

ook gaan we het nog proberen met een schmitt-trigger...

maar eerst moet het op de werkbank blijven werken...

van de week meer hierover :wink:

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 21, 2012 21:26

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

do mar 22, 2012 06:59

Mooi dat ie werkt, maar dat deed hij toch al?
Je wilde hem toch op 24v toeren laten tellen.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

do mar 22, 2012 19:18

nee...

een 3.0v6 24v aan een gtv6 toerenteller...

werkt nu dus...

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

do mar 22, 2012 19:39

Was eigenlijk wel te verwachten dat hij het zou doen. Heeft net zoveel bougies en het zelfde aantal vonken per omwenteling.
Soort van vonkenpotje, elektronisch of punten, maakt voor de werking van een toerenteller niets uit. Het aantal kleppen al helemaal niet.
Ha ha. Ik dacht al, een vrachtwagen (24v) en dan met een (V)6 cilinder benzine er in?

Terug naar “Algemene Technische vragen”