Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Soms uitvallen ontsteking Alfetta

di sep 13, 2005 23:03

Soms uitvallen ontsteking Alfetta :(
Soms, meestal in een bocht of zo valt ineens de ontsteking uit. :? Terwijl de auto nog rolt en de motor dus nog draait, houd ie volledig in en brand het acculampje. :!:
Heb ik nog voldoende vaart, dan helpt een keer de contactsleutel terugdraaien en weer aan (of enkele keren achter elkaar) wel. Dan gaat het lampje weer uit en rijdt de Alfetta weer als nieuw! :D
Heb ik onvoldoende vaart, dan valt ie uiteraard stil. Contact terugdraaien en starten werkt dan soms in een keer, soms meerdere keren proberen.

Ik denk dus dat het contactslot slecht contact maakt. Is dat logisch, off kan het ook wat anders zijn? :?:
Ik heb zoiets nog nooit gehoord! :o Is dit een uniek geval, of heeft iemand dit al eens meegemaakt? :-k

Oh ja, dus soms start ie dus ook niet, zelfde verhaal. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: Soms uitvallen ontsteking Alfetta

di sep 13, 2005 23:20

lijkt idd contactslot of de bedrading er vlak bij... als je stuurt kan er misschien mechanische kracht op de aansluitstekker komen??

Een draad op de plus vd ontsteking maken en met een proeflampje naar binnen... valt het lampje uit tijdens storing dan valt de plus van je ontsteking!

psillen
Guru
Guru

Re: Soms uitvallen ontsteking Alfetta

di sep 13, 2005 23:21

Soms uitvallen ontsteking Alfetta :(
Soms, meestal in een bocht of zo valt ineens de ontsteking uit. :? Terwijl de auto nog rolt en de motor dus nog draait, houd ie volledig in en brand het acculampje. :!:
Heb ik nog voldoende vaart, dan helpt een keer de contactsleutel terugdraaien en weer aan (of enkele keren achter elkaar) wel. Dan gaat het lampje weer uit en rijdt de Alfetta weer als nieuw! :D
Heb ik onvoldoende vaart, dan valt ie uiteraard stil. Contact terugdraaien en starten werkt dan soms in een keer, soms meerdere keren proberen.

Ik denk dus dat het contactslot slecht contact maakt. Is dat logisch, off kan het ook wat anders zijn? :?:
Ik heb zoiets nog nooit gehoord! :o Is dit een uniek geval, of heeft iemand dit al eens meegemaakt? :-k

Oh ja, dus soms start ie dus ook niet, zelfde verhaal. :wink:
Lijkt in elk geval een slecht contact te zijn. Heb je de draadjes al eens nagelopen. Bijvoorbeeld die dunne draad op de bobine?

Toch maar contactpuntjes inbouwen? :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 13, 2005 23:25

Ja, dat ga ik dus proberen. Maar hoe ga ik dat draadje naar binnen krijgen? Mijn auto is niet rot! :o (Geintje, komt goed)
Maar ben benieuwd of er nog meer suggesties komen en kan je ook niet beloven morgen al resultaat te hebben, ik rijd nu eenmaal niet elke dag. :wink:

Maar eigenlijk weet ik dat toch maar alleen dat ik dan dus geen plus op de ontsteking heb. :roll: Dan weet ik nog niet of het aan het contactslot ligt, of wel? :?

Andretti Molletti

di sep 13, 2005 23:28

Tja tuurlijk meer tips:

slim is het om over de +15 van je contactslot een lampje te maken. Dus over de ingaande + en de uitgaande +15... valt je contactslot uit dan gaat het lampje branden....
Afhankelijk van de sterkte van het lampje kun je mogelijk je motor niet meer uitzetten zonder het lampje weg te nemen omdat er stroom door het lampje blijft lopen bij het uitzetten...
Maar als je mijn tip begrijpt, dan is dat een ideale manier om je contactslot te testen!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 13, 2005 23:31

:thumbs: Precies, dat is de test die ik nodig heb! :D =D>

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo sep 14, 2005 07:37

Is de pluskabel van je ontsteking wel helemaal goed en het onderbrekerkabeltje naar de contactpunten ?
Misschien komen die af en toe tegen de massa. Zeker als je het over bochten hebt.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 14, 2005 21:48

sorry twee keer :oops: :arrow: :wink:
Laatst gewijzigd door Alessandro op wo sep 14, 2005 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 14, 2005 21:51

Kabel naar bobime is goed, ook deugdelijke stekkerverbinding. :o
Kontactpuntjes? :? (Dat is voor nostalgische jongens. :wink: )

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 17, 2005 20:45

Yess!!!!! Gevonden! :D

(Nou, dat mag best wel wat minder enthousiast, er is immers wel een defect. :wink: )
Ik heb vandaag eindelijk eens getest en proefgereden met het proeflampje zoals door Andretti omschreven en inderdaad het verdenken van het contactslot is terecht! :o
De eerste km's gebeurde er niets en ineens, jawel hoor inhouden, acculampje branden èn het proeflampje! :shock: :lol: Later werd het steeds erger en viel ik stil. Ik kreeg hem niet meer aan de praat. prima rondgooien, maar niet aanslaan. Toen had ik een helder idee: even doorverbinden middels het krokodilleklemmetje van het proeflampje en jawel hoor starten en storingsvrij rijden voor de rest van de rit. Thuis aangekomen: ik draai de sleutel terug, blijft de motor lopen. :shock: Och ja, even dat krokodilleklemmetje loshalen. #-o 8)

Het contactslot is er inmiddels ook uit, maandag maar eens kijken of ik een nieuw contactblokje kan kopen/ bestellen. [-o< 8-[

psillen
Guru
Guru

za sep 17, 2005 22:08

De bekende oplossing met het extra relais :?:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Soms uitvallen ontsteking Alfetta

za sep 17, 2005 22:16

De bekende oplossing met het extra relais :?:
dacht het niet! Het starten is geen probleem! [-X maar het contact aan wel! :o
Bovendien is dat startrelais waar jij het over hebt ook niet echt het oplossen van de oorzaak van dat (een totaal ander probleem :!: dus) probleem! :wink:

En nee, ik wil ook geen contactpunten! :biggrin:

AG
Full Member
Full Member

zo sep 18, 2005 07:46

Controleer even de eerste stekkers na het contactslot, deze zijn vaak weggesmolten.
En dan heb je dat soort problemen. En hoeveel draden komen eruit, misschien kan je een blokje gebruiken van een 33 of 75.

AG

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 18, 2005 12:58

Ja haha, dacht je echt dat ik die stekker over het hoofd zie? :lol: Nee hoor, die is echt in goede staat!!!!!!! Hetzit 'm echt in het contactblokje!!!!!! #-o

Er komen tot. vier draden uit, waarvan er maar drie gebruikt worden:
rode draad voor de voeding.
bruine draad voor het contact
zwarte draad voor het starten. :whistle:

Terug naar “Algemene Technische vragen”