Pagina 1 van 1

Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: ma feb 27, 2012 14:42
door LHPDerckx
Ik heb een Alfa 147, bj 2004, 1,6L, 120pk. Een half jaar en 6000km geleden heb ik daarvan de bougies vervangen (niet bij mijn vaste Dealer) met Beru Platina (typenummer kan ik nazoeken); geen goedkope bougie en volgens de zaak waar ik de onderdelen vandaan heb ook het juiste alternatief voor de oorspronkelijke NGK's (niet standaard in het assortiment van die zaak zitten, dus vandaar).

Nu reed ik van de week rustig door de bebouwde kom en begon de auto ineens te sputteren en viel het vermogen enorm terug. Toen ik 'm net aan de kant wilde zetten verscheen in het display "Storing systeem management motor". De motor liep toen ineens weer goed en het controle-lampje was weer uit. Toch maar voor de zekerheid naar mijn dealer om uit te lezen. Daar hadden ze geen tijd voor op dat moment, dus ik de volgende dag op afspraak terug...

Terwijl ik koffie zit te drinken komt de monteur aangelopen met de twee bougies uit één van de cilinders. Hij liet me zien dat de hele elektrode met de porcelijnen isolatie uit de kleinste van de bougies gewoon was verdwenen (het ijzeren lipje, welke de vonk afvoert, zit er nog wel gewoon!). Die is dus in de motor gevallen en ik heb ontzettend geluk gehad dat deze er waarschijnlijk snel "uitgeblazen" is. Tenslotte: de motor loopt gewoon nog lekker en klinkt ook als vanouds.

Nou meldde deze monteur dat het ook verkeerde bougies waren voor deze auto. Ik heb er maar meteen twee nieuwe in laten zetten (beide van die cilinder vervangen). Ik kon kiezen tussen twee prima varianten: dure (€35,-) en goedkope (€13,-). Het enige verschil zou zijn dat de goedkope 60.000km meegaan en de dure 100.000. Voor de rest is mij verzekerd dat er geen verschil is in brandstofverbruik of prestaties. Ik heb dus voor de goedkopere gekozen. In principe zijn nu de voorgeschreven NGK's voor de 105pk erin gezet en niet de duurdere voor de 120pk.

Rest mij een paar vragen:
- Hoe kan in ...naam de elektrode van een bougie afbreken?
- Ik ben niet gerust op de overgebleven bougies. Zo snel mogelijk vervangen?
- Waarom zouden deze Beru Platina helemaal verkeerd zijn als het volgens een gevestigde onderdelen-zaak gewoon goede alternatieven zouden zijn? (of zegt de afgebroken elektrode genoeg?)
- Wat zou nu een goede bougie zijn? De 105pk NGK's of de 120pk NGK's (daarmee bedoel ik de modellen die het onderhoudsboekje voorschrijft). Ik rijd vooral korte afstanden (heb iets gelezen over koude en warme bougies en dat bepaalt misschien de keus).

Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.

LD[/b]

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: ma feb 27, 2012 14:54
door alfaqv75
je zegt het al zelf, je hebt verschillende types bougies...
-> en dat kan best gek lopen, zo kocht ik ooit voor een scooter een platina bougie (zou het beste vh beste zijn volgens de verkoper), 3 weken later zat er een gat in de zuiger (verkeerde bougie voor mijn clinder)

(maar het late stuiteren of te hard vastdraaien kan ook een optie zijn)

ik zou zelf alle 4 vervangen zodat je dezelfde overal erin hebt zitten :roll:

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: ma feb 27, 2012 15:13
door Alfa Nord
Waarom nou niet gewoon gelijk de goeie bougies erin die de fabrikant voorschrijft?? 100.000 km. bougies dus, ben je met 125 euro klaar en hoef je er nooit meer naar om te kijken.

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: ma feb 27, 2012 16:03
door LHPDerckx
Volgens mijn dealer zijn die bougies €35,- per stuk en ik heb er in totaal 8 nodig, dus €280,- ex arbeid. Erg duur dus. Dan hebben die van 60.000 een betere prijs-km verhouding voor €100 ex arbeid. Ik rijd namelijk maar zo'n 12.000km per jaar en ik weet niet hoe lang ik de auto nog heb. Als het idd niks afdoet aan prestaties is dat voor mij een betere keuze. Wat mij vooral verbaast is hoe de elektrode en keramische isolator af kan breken en eruit kan vallen, terwijl de afleider er nog gewoon voor zit.

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: ma feb 27, 2012 16:12
door DJ
Beru zijn zeker geen slechte bougies. Wat niet wil zeggen dat ze niet verkeerd kunnen zijn voor jouw motor. Misschien iemand een keer doosje laten vallen? (voor mij ook al aangegeven) Kan zomaar.
Hoe zien de andere bougies eruit?
Ik zou trouwens ook nog even een endscoop/inspectie camera in de bewuste cilinder houden waar deel van de bougie in gevallen is. Kijken of er echt niet meer schade is. En evt ook lektest of compressietest.

Gr,
DJ

Re: RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: ma feb 27, 2012 16:23
door Alfa Nord
Volgens mijn dealer zijn die bougies €35,- per stuk en ik heb er in totaal 8 nodig, dus €280,- ex arbeid. Erg duur dus. Dan hebben die van 60.000 een betere prijs-km verhouding voor €100 ex arbeid. Ik rijd namelijk maar zo'n 12.000km per jaar en ik weet niet hoe lang ik de auto nog heb. Als het idd niks afdoet aan prestaties is dat voor mij een betere keuze. Wat mij vooral verbaast is hoe de elektrode en keramische isolator af kan breken en eruit kan vallen, terwijl de afleider er nog gewoon voor zit.
Zulke dingen moet je ook niet bij een dealer halen natuurlijk. Ik zei toch dat je voor 125 euro klaar was :wink: Precies dezelfde bougies in hetzelfde doosje maar dan de helft goedkoper.

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: di feb 28, 2012 07:47
door Mirano
Ik zou onmiddelijk alle bougies vervangen en hier zeker niet op besparen,

Een kameraad van mijn heeft ooit een 155 16V gekocht waar bleek later ook de verkeerde (goedkoper) bougies
in zaten.
Op de snelweg met een vaartje van 140 is de motor in de soep gedraaid, hij had de auto pas 3 weken.

Bij nader onderzoek bleek een gebroken bougie de oorzaak.

Re: RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: di feb 28, 2012 16:19
door Tjerry
Volgens mijn dealer zijn die bougies €35,- per stuk en ik heb er in totaal 8 nodig, dus €280,- ex arbeid. Erg duur dus. Dan hebben die van 60.000 een betere prijs-km verhouding voor €100 ex arbeid. Ik rijd namelijk maar zo'n 12.000km per jaar en ik weet niet hoe lang ik de auto nog heb. Als het idd niks afdoet aan prestaties is dat voor mij een betere keuze. Wat mij vooral verbaast is hoe de elektrode en keramische isolator af kan breken en eruit kan vallen, terwijl de afleider er nog gewoon voor zit.
Zulke dingen moet je ook niet bij een dealer halen natuurlijk. Ik zei toch dat je voor 125 euro klaar was :wink: Precies dezelfde bougies in hetzelfde doosje maar dan de helft goedkoper.
Laatst ook weer een 147 TS met gewone Bosch bougie er in.
Door een vakgarage geserviced. :roll: :roll: :roll: :roll:
Zo kan ik ook goedkope beurtjes aansmeren.

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: di feb 28, 2012 16:41
door Alfa Nord
Yep, kom het ook vaak tegen hier. Verkeerde zuinigheid in mijn ogen, zal wel aan de recessie liggen :wink:

RE: Afgebroken elektrode half jaar oude bougie

Geplaatst: di mar 06, 2012 20:56
door Jan M
Ook zoiets gehad met een Golden Lodge. Maar dan de middenelektrode pleite.
Nog geen 1000km oud, heeft ook een bobine gekost omdat die zijn energie niet meer kwijt kon via de bougie.
Toen maar Bosch ingedraaid.
Afbeelding