Pagina 1 van 2

Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 11:17
door Gewoon_Erik
Waarschijnlijk zijn hier al meer topics over, maar de zoekfunctie leverde te veel resultaten op om snel iets te kunnen vinden.

De handleiding van de 147 rept met geen woord over warm rijden, behalve dat de watertemperatuur meter ongeveer in het midden moet staan (90 graden dus). Maar de olie is dan nog niet warm, helaas ontbreekt het aan een olietemperatuurmeter in de auto. De noodzaak voor warm rijden heb ik dan ook van Internet en van de dealer.

Ik heb mijn Alfa pas een week en ben er bijzonder zuinig op. De km-stand is een maagdelijke 47.000 km. Ik respecteer deze auto en weet nu dat warm rijden erg belangrijk is, vanwege het aluminium blok. Bij mijn vorige auto's reed ik eigenlijk nooit echt warm en had ik ook geen problemen, maar deze hadden ook geen alu blok mag ik aannemen.

Volgens de dealer is 15 tot 20 minuten warm rijden voldoende, in de zomer misschien korter, daarna kan je het gas goed intrappen. Maar hoe rijdt je de auto nu veilig en goed warm? Mag de auto alleen lage toeren maken : dus snel opschakelen, maar ook weer niet te snel, dat is ook niet goed? Of moet je onder een bepaalde snelheid blijven? Betekent in de praktijk ook minder toeren, hoewel niet helemaal waar, want als je 100 km/u rijdt in zijn 5 rijdt hij bijzonder rustig met weinig toeren.

Ik denk dat ik er de eerste dagen een beetje te voorzichtig mee omgesprongen ben. Dus ik kreeg regelmatig geirriteerde blikken van medeweggebruikers omdat ik maar 80 km/u bleef rijden, terwijl ik nog ruimte had om meer gas te geven. Heb je een 2-liter onder je kont en wordt je door iedereen ingehaald. :oops: Uiteraard kan je dit niet doen als je de snelweg op moet, maar ook hier probeer ik dan maar als ik de gelegenheid krijg snelheid zeer geleidelijk op te bouwen en te 'wachten' tot de motor goed warm is.

Nu rijdt ik langzaam aan wel iets 'losser' en probeer ook meer rekening te houden met de verkeersstroom, want anders viel er haast niet normaal te rijden en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Waar ik nu goed aan doe weet ik niet. Ik wilde dus weten wat de ervaringen zijn betreffende het warm rijden van een Alfa en kort schetsen hoe ik hier nu mee omga. Uiteraard kan niemand op de passagiers stoel bijschuiven om te beoordelen of ik het 'goed' doe. Zal proberen het als volgt te omschrijven.

Ik rijdt dagelijks 20 km heen en weer terug (10 km binnenweg, 10 km snelweg). Dus als ik mijn bestemming heb bereikt, heb ik 20 tot 25 minuten gereden en is de auto officieel goed warm. In de bebouwde kom houdt ik me keurig aan de 50 km/u (is ook beter voor de verkeersveiligheid). Binnenweg blijf ik max. 60-70 sukkelen, behalve als er andere auto's achter me zitten. Dan trek ik hem gestaag door tot 80-90 km/u (gestaag gas geven, niet snel acceleren). Vervolgens na +/- 10 minuten bereik ik de snelweg en bouw ik gestaag op tot 100-110 km/u. Het is zeer verleidelijk om dan al 120-130 te rijden, maar weet dus niet of dat echt slecht is. Uiteraard als ik moet inhalen of dergelijk gaat het gas er wel op, we willen geen ongelukken. Vervolgens na 15 minuten wacht ik soms nog even om de auto wat meer warmte te gunnen. Vanaf daar (+/- 20 minuten) rij ik er mee als ik met mijn vorige auto's zou doen - Bestemming bereikt (helaas)!

Als ik langere stukken rijdt wacht ik ook standaard 20 minuten, hoewel ik het zeer verleidelijk vindt om het gas er eerder op te zetten. Na 20 minuten trap ik hem dan in en komt het 'beest' los, een prachtig geluid en vervolgens al weer snel op illegale snelheden. Volgens mij heeft de auto het dan echt naar zijn ziin, ik trouwens ook :twisted:

Als ik bovenstaand lees ga ik er veel te voorzichtig mee om - waar of niet? Alvast bedankt voor wat feedback.

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 11:42
door marlon_ruchtie
Zoals ik het lees ga je er inderdaad wel wat aan de voorzichtige kant mee om. De key is de belasting beperken, dus niet overal volgas wegjagen e.d.
Ik houd zelf altijd als grens iets van 3000 - 3500 rpm max aan, maar als je hier een keer overheen komt vergaat de wereld ook nog niet hoor. :wink:
Gewoon zorgen dat je het eerste kwartier ofzo (is toch altijd gokken zonder olietemp. meter) een beetje rustig met het gaspedaal om springt en dan komt 't allemaal wel goed is mijn ervaring. Snelweg is altijd tricky, maar ik ben persoonlijk van mening dat je wel gewoon 120 moet kunnen rijden met een "moderne" auto. Woon zelf naast de snelweg dus als ik op de snelweg invoeg dan is het water nog niet eens op temperatuur, maar ik ga geen gevaarlijke capriolen uithalen door ver onder de snelheid in te voegen o.i.d. Ik voeg gewoon op snelheid in en rijd gewoon de max. snelheid ongeacht hoelang ik al onderweg ben. (goed als ik al even onderweg ben en de boel is warm dan loopt de snelheid vaak nog wel iets op :oops: )

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 12:02
door hoornstra
In koude toestand geen hoge toeren, dus vlot opschakelen 3 a 3.5 duizend toeren.

Belangrijk is ook om je oliepeil goed in de gaten te houden en altijd op maximum te houden, maar misschien was dat je al verteld.

Veel plezier met je 147.

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 12:16
door dibro
All of the above, maar je hebt geen aluminium blok hoor.

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 12:28
door Gewoon_Erik
Bedankt voor de feedback. Heb nu in ieder geval een richtlijn van meer ervaren Alfa rijders en dat is wel zo prettig!

Geen aluminium blok? Dat zei de dealer. Even opgezocht, al stopt mijn interesse normaal bij de techniek van een auto (weet net de accu te vinden) :wink:

OK - Wikipedia zegt over de TS motor dat het cilinderblok van "aluminium alloy and cast-iron" is en de cilinderkop van "aluminium alloy", dus het klopt gedeeltelijk. Bepaalde onderdelen van de motor zijn van (een) alu (legering).

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 12:58
door Alfa Nord
Je hebt gewoon een gietijzeren onderblok met een aluminium cilinderkop, is niks bijzonders aan hoor, allemaal uit de grote Fiat fabriek :wink: Normaal warm rijden net als alle andere moderne auto`s en de juiste soort olie gebruiken.

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 13:27
door Gewoon_Erik
En ik maar denken dat ik een "speciaal" blok had :lol:

Nou ja, het is een Alfa, dus het blijft wel een speciale auto natuurlijk (maar dat hoef ik hier niet uit te leggen) :thumbs:

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 16:36
door Tjerry
Aluminium blok. Wat een l*l van een verkoper #-o

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Als hij warm is kan het gas er vol op hoor. Daar zijn ze voor gemaakt. Half gas is zijn strot dicht knijpen :lol:

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 17:30
door Gewoon_Erik
Ja, vind vooral het geluid wat hij vanaf 4.000 toeren maakt mooi. Het klinkt een beetje metalig, licht agressief. Mogelijk dat een mooie RVS uitlaat ter zijner tijd hier nog wat aan het geluid toe voegt. Het hoeft en mag geen brulpijp worden, maar misschien voegt het toe aan een (al beschaafde) sound.

Ondertussen wordt je op toeren getrakteerd op een subtiele duw in je rug. Het is natuurlijk geen GTA, maar de 2-liter heeft voor mij power voldoende. Wel zo prettig bij inhalen en dergelijke. Mijn krachtigste auto ooit was een 1.3 Starlet met 75 pk, dus dan is dit al snel een ervaring. Jongens wat voel ik me nog verwend met deze auto!

Heb de auto de eerste dag uitgeprobeerd tot 160 km/u, had nog zat ruimte zat maar durfde niet verder te gaan vanwege Flits & Co (een bekende verschijning op deze route). Ook gisteren bij stukken snelweg een feest om te rijden, al heb ik me niet overal aan de maximum snelheid kunnen houden. Volgende uitdaging is het aantal bonnen beperken denk ik. Vooral nu ik weet dat het met warm rijden wel goed zit en er best een stukkie gas bij mag :wink:

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 19:25
door Mirano
Zodra het blok goed warm is kan het best wat hebben.

Het zijn geen supersnelle auto's maar willen prima vooruit. Als ik de 2.0 in mijn 147 vergelijk met de 2.0 in de
155 zit er een wereld van verschil tussen.
Ik vind de 147 lekker rijden op de snelweg, vorig jaar grote stukken duitse autobaan gereden met urenlang gemiddeld 180 á 190 km/u ('s nachts) en ze geeft
geen krimp.

Ik heb de 147 nu al een paar jaar maar ik verbaas me nog regelmatig over hoe veelzijdig de auto is, hoe strak ze rijdt, hoe scherp ze te
sturen is en hoe vreselijk hard je een bocht door kan.
Er is heel erg weinig onderstuur voor een voorwielaandrijver en op hoge snelheden zeer stabiel.

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 21:26
door Gewoon_Erik
Ja de wegligging maakt inderdaad indruk. Stoelen (leder) zitten ook fantastich. Een auto om inderdaad langere reizen mee te maken, dat doen we niet meer met de Twingo vanaf nu!

(Off-topic) : Vanavond trouwens meteen maar lid geworden van SCARB plus in mei een hotelletje in Assen geboekt voor Spettacolo Sportivo!

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: do feb 23, 2012 23:22
door Erwin83
Bij koude motor(olie) is het inderdaad belangrijk om hogere belastingen te voorkomen. Alleen een laag toerental aanhouden tijdens warmrijden is dus niet de oplossing. Met de lepel onderin volgas naar de 3000 toeren toe is misschien nog wel slechter dan met halfgas rustig naar de 4500 toeren...

En de temperatuur van de olie is leidend voor het opwarmproces. Als ik me goed herinner van mijn eigen f2 147, zit dit niet in de boordcomputer. Houd daarom 10 minuten aan na het op temperatuur raken van het koelwater (de meter in het dash). Dan is de olie normaliter wel mee verwarmd.

Bij mijn Spider (ook met een 2.0 TS) "voel" ik aan alles wanneer de auto nog koud is. Dus ik kachel rustig met het verkeer mee tot het zaakje opgewarmd is. Ingehaald worden is immers ook geen ramp, is alleen een andere gelegenheid voor andere weggebruikers om je mooie Alfa te bekijken....

:lol:

Re: RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: vr feb 24, 2012 12:20
door B-lex
Half gas is zijn strot dicht knijpen :lol:
:jumping:


@Erik, fijn dat jij ook rekening houdt met warm rijden, ik ben er zelf ook altijd erg voorzichtig mee. Na montage van een temperatuur meter in mijn 75 kwam ik er pas achter hoelang het duurde voordat de olie fatsoenlijk op temperatuur was :lol:


Veel plezier met je bella!

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: vr feb 24, 2012 13:08
door Alfa Nord
Een 75 heeft ook 2 liter olie méér in het carter! Dat scheelt echt wel in het opwarmen.

RE: Warm rijden Alfa 147

Geplaatst: vr feb 24, 2012 22:12
door Gewoon_Erik
Bedankt allemaal voor de reacties.