Pagina 1 van 1

LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 07:52
door PaulvdH
Halo,

Ik rij nu dagelijks in een primera, maar ben aan een andere toe en dat wordt uiteraard (nog) een Alfa, en wel een 156 SW 1.8ts of V6 (als ie op mijn pad komt)
Nu wil ik graag weten welk merk installatie het beste werkt voor een TS en/of V6. Op ditmoment heb ik een LPi van Vialle, en dat gaat prima. maar ja, da's een heel andere motor.
Daarbij, moet ik een LPi of een "gewone" LPG installatie aanschaffen?
verder wil ik de tank in de reservewielbak leggen, hoe groot (liters) is de tank die hierin past?

Alvast bedankt!!

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 10:14
door Bullettooth
Ik kan je een TS (2.0 is mijn voorkeur) aaraden om op gas te rijden. V6 gaat ook, maar een TS vaak net effe wat fijner. Dan Zou ik ALTIJD voor Vialle gaan. Door de vloeibare injectie ontrek je bij verdamping van het vloeibare gas in je inlaat traject zoveel warmte uit te kop dat 'hiermee een deel van de warmere verbranding gecompenseerd wordt'. (uiteraard geld dit NIET voor je uitlaatkleppen).

Dit merk ik zelf (rijd al jaren LPG G3 Vialle in 156 en 155 2.0) dat de gehel temp huishouding van de auto niet verschilt op benzine of gas, ook in vergelijk met andere (op benzine lopende alfa's). en bekende van me heeft Prins, dampgas injectie en deze wordt beduidend wel warmer. (hier is zelfs bij 150 k, terwijl hier de lpg pas 50k in lag) de koppakking vervangen.

De 156 van mijn broer, loopt nu tegen de 325k op LPG, zonder motorische problemen/reviseie o.i.d.



Owja, als je een SW hebt kun je er een ring tank in kwijt van bruto 67liter. Dit beteken in de praktijk een dikke 51 liter netto. (laaf vloer 6 cm hoger)

Verder kan ik je voor de inbouw Lean Mesman in Son aanbevelen. (http://www.mesman.nl/)

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 12:02
door bokkie
Kan het verhaal van Bullettooth alleen maar bevestigen.

Heb in het verleden zowel een 156 1.8 TS als een 147 1.6 TS met een Vialle installatie gehad.
Ik heb in beide auto's +/- 4 jaar gereden zonder enig probleem.

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 12:41
door PaulvdH
Bedankt heren,

51l is beter dan de 36 die ik nu heb iig :)
ik wil een 156 van >2003 kopen dus dan blijft alleen de 1.8TS of V6 over. afhankelijk of ik toevallig een V6 tegen kom wordt het die of een 1.8TS.
Bedankt voor de adviezen en tips.
Moet ik nog hulpveren plaatsen om het gewicht van de tank te compenseren. nu heb ik dit niet, maar in mijn eerste autootje, een escort, heb ik dat wel gedaan en dat beviel goed

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 13:48
door HAAK28
Lpi, zonder twijfel.

V6 werkt ook prima, wel in mijn GTA tenminste, ook topvermogen komt er op gas keurig uit.

Re: RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 14:13
door Bullettooth
Bedankt heren,

51l is beter dan de 36 die ik nu heb iig :)
ik wil een 156 van >2003 kopen dus dan blijft alleen de 1.8TS of V6 over. afhankelijk of ik toevallig een V6 tegen kom wordt het die of een 1.8TS.
Bedankt voor de adviezen en tips.
Moet ik nog hulpveren plaatsen om het gewicht van de tank te compenseren. nu heb ik dit niet, maar in mijn eerste autootje, een escort, heb ik dat wel gedaan en dat beviel goed
Ik heb ook een een late 156 gescoord, werd automatisch een 1. 8 omdat ik ook LPG wilde rijden. Dus heb ik er 1 gezocht en gevonden met kapotte motor, zo is het toch een 2.0 geworden 8).

Indien je een 156 SW uit 2003 of jonger koopt, zitten daar std Nivomats onder. Flikker die maar meteen in de prullenbak (want na zo een 120k zijn die helemaal gaar). Monteer indien je een origineel sportpakket hebt een set bilstein dempers icm FM verlagings veren. (dit zijn Flaco Motorsport veren). Coen (Falco motorsport) laat deze veren speciaal voor de sw maken en verlagen 25 mm (net zoveel als origineel sportpakket), met als voordeel dat deze dubbel progressief zijn.

Je zult merken dat je 156 niet meer in de kont hangt en lekker strak stuurt, zonder te stug te zijn.

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 19:30
door bertonejaap
Ik rij al 330000 km op vaille lpi en heb bij 200000 allen de pomp moeten vervangen, verder geen bijzonderheden. Het betreft een 156 sw 1.8 ts.

Re: RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 19:32
door @lfa@lgra
Ik rij al 330000 km op vaille lpi en heb bij 200000 allen de pomp moeten vervangen, verder geen bijzonderheden. Het betreft een 156 sw 1.8 ts.
En het motorblok. :wink:

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 19:33
door Rendy
Hoe reed die van mij ook alweer op gas? :roll:

Ik durf gerust te beweren dat mijn 1.8TS op gas beter loopt op gas dan menig 2.0.

Bij een V6 zou ik je keuze beperken tot de latere Vialle LPI.

Als je motor gewoon goed loopt dan moet gas geen enkel probleem opleveren.

RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: do jan 26, 2012 22:55
door gaucho
Ik heb mijn GTV bijna 6 jaar geleden gekocht, met 135d KM op de teller, en direct een Vialle LPi in laten bouwen. De eerste jaren als dailly driver en nu als hobby auto heb ik ruim 80d KM gereden zonder enig probleem.

Het rijdt zeker net zo goed als op benzine, alleen een stuk goedkoper! :D

Re: RE: LPG in een 156; Welk type en merk

Geplaatst: vr jan 27, 2012 14:27
door bertonejaap
Ik rij al 330000 km op vaille lpi en heb bij 200000 allen de pomp moeten vervangen, verder geen bijzonderheden. Het betreft een 156 sw 1.8 ts.
En het motorblok. :wink:
Inderdaad, blok is gereviseerd maar dat kwam niet door het gas.