Pagina 1 van 2
boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: ma jan 16, 2012 09:22
door Hans33sw
gaat de ontsteking van een 1300 matchen op een 1700 8v?
T was een injectie ook dat nu op carbs gezet wordt als tussenoplossing voor de 16v.
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: di jan 17, 2012 20:43
door Hans33sw
Niemand?
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: di jan 17, 2012 21:15
door sprint88
Ik heb inderdaad geen idee.
Maar ik zou Niks kunnen verzinnen waarom het niet zou willen.
Grt rogeralfa

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 18:20
door Rutger33
Hoi Hans,
Ik heb het ook zo gedaan. Het kan dus.
Enige tegenvaller die ik had: Ik moest ook het achterste motorhuisdeksel van de 1.3 naar de 1.7 overzetten. Het 1.7 blok was bij mij in eerste instantie ook een injeccie.
Het motorhuisdeksel moest over omdat er in het 1.7 deksel geen gaatje zat voor de aandrijving van de benzinepomp en ook was het asje voor de aandrijving van de verdeler er niet.
Hier het verschil:

Links motorhuisdeksel van de 1.3 en rechts de 1.7. Asje met het tandwieltje er op is anders.
http://www.alfaforum.nl/forum/showthrea ... rbs/page20
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 18:23
door Rutger33
Oh en bij het overzetten de stand van het asje verdomd goed controleren!
Staat wel in de vraagbaak van de 33 hoe de stand van die as moet zijn bij bdp geloof ik. Luistert namelijk nogal bij het op tijd zetten van de ontsteking (ik had dat dus niet goed en een eeeeeenorm slecht lopende motor)
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 19:57
door sprint88
Hey op mijn 1.7 ie motor zit wel een afdekplaatje met boutjes waar je de benzinepomp weer op kunt zetten.
Dit is de motor van een sprint 1.7ie
Waarschijnlijk is toen het achterdeksel nog niet aangepast.
Grt rogeralfa

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 21:28
door Hans33sw
Grazi!
Toch nog wel wat meer werk dus... Had gehoopt dat het alleen specifiek carbs spul overzetten was.
Helaas gaat mn schuur tegen de vlakte dus dan moet ik t blok eerst naar een fatsoenlijke (schone) werkplek slepen...
Maar als we dan toch bezig zijn, waarom dan niet gelijk de 16v in een keer goed maken? Ik heb de reeskees inlaten liggen...
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 21:53
door veur t.s.
ik heb gewoon de ontsteking van de 1.3 gebruikt op mijn 1.7ie blok ik moest wel mijn achterste motorhuisdeksel van de 1.3 naar de 1.7 overzetten omdat het 1.7 blok geen mechanische benzinepomp had dus dat heb ik overgezet van het 1.3 junior blok aangezien de 1.7ie een verdeler had (was dus geen motronic) was er verder geen probleem om de verdeler van de junior te gebruiken.
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 22:43
door Aukje&Bart
Ik neem aan dat jullie de oliepomp bedoelen i.p.v. Benzinepomp?
Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 23:35
door Rutger33
Ik neem aan dat jullie de oliepomp bedoelen i.p.v. Benzinepomp?
Nee ook de benzine pomp van een carb steekt in het motorhuisdeksel. Die wordt door een pinnetje aangedreven. Is eventueel natuurlijk ook anders op te lossen.
Maar een carbs blokje heeft origineel een mechanische benzinepomp die wordt aangedreven door de krukas.
En het 1.7 blok dat ik had had inderdaad ook wel het bevestigingspunt voor de benzinepomp maar niet het gat voor het aandrijfasje, eventueel zal dit misschien er wel in te boren zijn.
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 23:35
door Tecky
Latere injectieblokken hebben inderdaad het gat voor de verdeler dicht zitten en het gat voor de benzinepomp ook. Oliepomp is overal identiek bij mijn weten.
De vervroegingscurve is volgens mij eerder afhankelijk van de compressieverhouding dan van het aantal cc's. Moet in theorie dus gewoon werken.
Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: wo jan 18, 2012 23:43
door Rutger33
Latere injectieblokken hebben inderdaad het gat voor de verdeler dicht zitten en het gat voor de benzinepomp ook. Oliepomp is overal identiek bij mijn weten.
Bij mij zat er een soort van metalen dop ingemaakt, die kon ik er uithalen door er een schroef in te zetten en vervolgens die met een waterpomptang en een hamer er uit slaan.
RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: do jan 19, 2012 12:11
door Hans33sw
Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: do jan 19, 2012 19:19
door Rutger33
Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
Ja.
zie ook de foto die ik poste van de twee deksels. Je ontsteking moet aangedreven worden, daarvoor is de as van de oliepomp nodig. Bij de 1.7 loopt die as niet door.
Maar is het niet veel verstandiger om dan iets als 123 ignition ofzo te nemen? Die pakt geloof ik het signaal van de BDP sensor. Is ook nog eens veel netter af te stellen en flexibeler dan een mechanische verdeler.
Weet alleen niet of er een 123 ignition systeem is dat compatibel is met de boxer. Ik wil dit systeem zelf eigenlijk een volgende keer als ik de boel opentrek ook ff serieus overwegen.
Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700
Geplaatst: do jan 19, 2012 22:18
door Sergio156
Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
Ja.
zie ook de foto die ik poste van de twee deksels. Je ontsteking moet aangedreven worden, daarvoor is de as van de oliepomp nodig. Bij de 1.7 loopt die as niet door.
Maar is het niet veel verstandiger om dan iets als 123 ignition ofzo te nemen? Die pakt geloof ik het signaal van de BDP sensor. Is ook nog eens veel netter af te stellen en flexibeler dan een mechanische verdeler.
Weet alleen niet of er een 123 ignition systeem is dat compatibel is met de boxer. Ik wil dit systeem zelf eigenlijk een volgende keer als ik de boel opentrek ook ff serieus overwegen.
volgens mij heeft een 1.7ie toch gewoon een verdeler? latere modellen niet die hebben motronic misschien handig te vermelden over wat voor motor je het hebt.