Pagina 1 van 2

Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: ma jan 09, 2012 19:17
door Gais
Ben bezig om een 3.0 V6 in mijn 90 te bouwen, aangezien ik niet bekend ben met motors wisselen bij Alfa heb ik een aantal vragen.

-Zijn de staartstukken verschillend van de 2.5 en 3.0 of afhankelijk van de auto? Die van de originele (2.5) lijkt net iets korter te zijn. Startmotor is iig wel anders.
-Wil de injectorslangetjes (7,5mm) vervangen maar op de injector zelf krijg ik ze niet goed los, vooral het laatste stukje in dat schoteltje blijft hangen. Moet ik die er ook afslopen en is het verstandig om de nieuwe slangen met klemmen te monteren?
-Het 3.0 blok is net iets langer, had al gezien dat de dynamosteun anders is. Moet ik ook een andere voor de SB pomp hebben?
-Krukaspoelie is dop 41?
-Is de waterpomp hetzelfde? Die erop zat heeft speling maar die van mijn 2.5 lijkt nog in orde te zijn.
-Loopt de motor met de luchtmassameter van de 2.5 of moet het er een zijn van de 3.0? (computer heb ik wel de juiste voor)
-Lukt het om de motor te monteren met de spruitstukken er al op?

Zal vast nog wat meer dingetjes tegen komen maar dit lijkt me een mooi begin.

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: di jan 10, 2012 01:02
door jan 75
Ik weet het antwoord op de injectorslangetjes. Die moet je er af branden met een heet plamuur mes of iets dergelijks. Ik heb er nieuwe slangetjes op gedrukt zonder klemmen en dat werkt goed. Klemmen zijn natuurlijk altijd beter, je weet nooit.
hier staat het beschreven, pagina 04-84 succes 8)

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: di jan 10, 2012 06:13
door ravado
- krukaspoelie is dop 41
- blokken zijn even lang
- staartstukken zijn hetzelfde
- sb pomp is hetzelfde
- startmotor is hetzelfde
- waterpomp is hetzelfde
- luchtmassameter volgens mij hetzelfde maar dat weet ik niet zeker, hij gaat er zeker wel mee aanslaan
- de motor monteren met spruitstukken er op is geen punt, de motor moet er toch vaan bovenaf in getakeld worden..

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: di jan 10, 2012 13:09
door giuliettaevo
luchtmassameters zijn verschillend voor 2,5 en 3,0.. :wink:

Maar even voor de goede orde; Wat voor een 3.0 heb je nu? Als het blok een andere lengte heeft end e dynamosteun anders is zou ik namelijk haast zeggen dat je een Motronic blok hebt?

Zit er achter de krukaspoelie een getande ring? Dat is de makkelijkste manier om het te zien.. :wink:

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: di jan 10, 2012 17:11
door Jan M
Nieuwe ringetjes/klemmetjes bij de injector en rails bij de Bosch service-center te verkrijgen.

Diverse Boschnummers
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: do mar 15, 2012 13:56
door Gais
Nog bedankt voor de antwoorden. Heeft nog even geduurd voordat ik aan de 90 was begonnen maar inmiddels ligt de 3.0 erin en heeft ook even gelopen. Erin zetten van de motor ging soepeler dan eruit halen.

Met het staartstuk lijkt er toch iets niet te kloppen, heb die van mijn 2.5 gebruikt maar krijg het rubber alleen na heel veel vloeken en onder spanning vastgezet, heb de motor los in de steunen zover mogelijk naar achter geduwd. Los onder de auto kom ik op het oog pakweg een cm te kort.

Momenteel loopt de motor op injectie/ontsteking van de 2.5. Spul van de 3.0 heeft een lambda nodig (en moet ik de kabelboom verwisselen) Is er een mogelijkheid om met mijn huidige kabelboom toch de juiste inspuiting te krijgen? Van een vroege 3.0 zonder kat/lambda (of hebben ze allemaal een lambda?) misschien?

Kan de cardanas onder de auto gemonteerd worden zonder de motor en bak te kantelen als ik de middelste donut loshaal?

Zijn er nog nippels die ik los moet draaien om het koelsysteem te ontluchten of is het gewoon een kwestie van warm draaien tot de fan aanslaat?

Nog tips/trucs om de dynamo en SB snaren te spannen?

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: do mar 15, 2012 14:04
door Alessandro
Een cm verschil :? ik heb wel begrepen, dat die verschillen er zijn. Ik dacht echter alleen dat een 164 blok korter was. Heb je die soms ingebouwd? (geen zin om terug te lezen :oops: ) Zijn wel specialisten hier, duie dat beter weten. ;)

Ja, de Nederlandse 75 America's hebben geen lambda. (ik zou je echter aanraden, toch die met lambda te zoeken, rijdt echt een stuk zuiniger!)

Cardanas, geen idee, maar persoonlijk vind ik de dwarsbalk achter lossen en kantelen het handigst werken.

Er zit een ontluchtingsnippel voor op het thermostaathuis. Sleutelmaat 14!

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: vr mar 16, 2012 11:14
door midi
Kan de cardanas onder de auto gemonteerd worden zonder de motor en bak te kantelen als ik de middelste donut loshaal?
?
Nee, ik weet haast zeker dat dat niet lukt, Het is niet alleen de donut die de twee cardan delen verbindt, er zit ook een centreerbus van de eene cardan helft in de andere cardan helft! als je hier teveel buigkracht opzet dan kan de centreerbus scheuren of verschuiven wat dan weer trillingen tot gevolg heeft. Beste is om de dwarsbalk waar de versnellingsbak steunen op rusten even los te halen, de dwarsbalk met versnellingsbak even om laag te trekken, de cardanas er tussen te zetten en dan alles weer te demonteren.

Misschien dat er nog andere manieren zijn?? ik doe het op deze manier i.i.g..

Gr martijn

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: zo mar 18, 2012 13:44
door henk116
luchtmassameters zijn verschillend voor 2,5 en 3,0.. :wink:

Maar even voor de goede orde; Wat voor een 3.0 heb je nu? Als het blok een andere lengte heeft end e dynamosteun anders is zou ik namelijk haast zeggen dat je een Motronic blok hebt?

Zit er achter de krukaspoelie een getande ring? Dat is de makkelijkste manier om het te zien.. :wink:
Die blokken vd 75/90/164zijn gelijk van afmeting, ook de 164 motor. De krukas vd 164 is iets korter en daardoor moet je iets aanpassen met startstukophanging.

Cardanas is bij de 75 vrij simpel door het afneembare tussenbalkje onder de middelste hardyschijf. Om de as er tussen te krijgen kan men het beste de voorkant vd bak met balkje losdraaien laten zakken zodat de cardanas er tussen kan. Let wel op dat je de losse rubber ring er weer tussen de c.as en bakflens plaatst.

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: zo mar 18, 2012 14:16
door giuliettaevo
Die blokken vd 75/90/164zijn gelijk van afmeting, ook de 164 motor. De krukas vd 164 is iets korter en daardoor moet je iets aanpassen met startstukophanging.
Dat is niet waar.... 164 motor is echt iets korter aan de achterkant, scheelt echter maar een paar mm.

Kun je zien door de carterpan van een GTV6 of 75 v6 te plaatsen. de achterste boutgaten komen dan niet uit, zitten bij een 164 iets verder naar binnen toe. Ook steekt de rand van de carterpan een paar mm over het blok uit aan de achterkant.

Men vult normaalgesproken de ruimte tussen de krukas en het vliegwiel op met een paar van die ronde ringen die achter de vliegwielbouten zitten om het lengteverschil van de krukas op te vullen. Op die manier hoef je niets aan de staartstukophanging te veranderen.

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: zo mar 18, 2012 17:50
door henk116
Die blokken vd 75/90/164zijn gelijk van afmeting, ook de 164 motor. De krukas vd 164 is iets korter en daardoor moet je iets aanpassen met startstukophanging.
Dat is niet waar.... 164 motor is echt iets korter aan de achterkant, scheelt echter maar een paar mm.

Kun je zien door de carterpan van een GTV6 of 75 v6 te plaatsen. de achterste boutgaten komen dan niet uit, zitten bij een 164 iets verder naar binnen toe. Ook steekt de rand van de carterpan een paar mm over het blok uit aan de achterkant.

Men vult normaalgesproken de ruimte tussen de krukas en het vliegwiel op met een paar van die ronde ringen die achter de vliegwielbouten zitten om het lengteverschil van de krukas op te vullen. Op die manier hoef je niets aan de staartstukophanging te veranderen.
Nou je het zo schrijft herinner ik me inderdaad wel iets vd carterpan ad achterkant, is al ff geleden dat het passeerde

Oh, het was me door een tuner verteld dat de krukas iets korter zou zijn vd 164. Dus is het motorblok ook iets korter aha weer iets geleerd.

Echter heb hier America-blok en QV-blok, maar die zijn hier zo te zien exact hetzelfde wat lgt betreft.
Waarom zou de QV dan langer moeten zijn Remco? :?

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: zo mar 18, 2012 21:23
door giuliettaevo
75 QV blok lijkt mij geen lengte verschil te hebben met de gewone 3.0 uit de 75. Enkel de 155 en 164 uitvoeringen zijn korter omdat die dwars voorin moesten komen in de auto.

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: zo mar 18, 2012 21:38
door henk116
75 QV blok lijkt mij geen lengte verschil te hebben met de gewone 3.0 uit de 75. Enkel de 155 en 164 uitvoeringen zijn korter omdat die dwars voorin moesten komen in de auto.
Ja klopt, maar je had het over motronic en toen dacht dat je de qv bedoelde die heeft nl. ook motronic vandaar. :wink:

Re: RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: di mar 20, 2012 01:08
door Gais
Een cm verschil :? ik heb wel begrepen, dat die verschillen er zijn. Ik dacht echter alleen dat een 164 blok korter was. Heb je die soms ingebouwd? (geen zin om terug te lezen :oops: ) Zijn wel specialisten hier, duie dat beter weten. ;)

Ja, de Nederlandse 75 America's hebben geen lambda. (ik zou je echter aanraden, toch die met lambda te zoeken, rijdt echt een stuk zuiniger!)

Cardanas, geen idee, maar persoonlijk vind ik de dwarsbalk achter lossen en kantelen het handigst werken.

Er zit een ontluchtingsnippel voor op het thermostaathuis. Sleutelmaat 14!
Het is naar mijn weten gewoon een 75 Jetronic blok. Daarom vind ik het ook zo raar dat ik zoveel te kort kom met het staartstuk. Vershil in motorsteunen kan het ook niet zijn?

Heb kabelboom, computer ed. er gewoon bij maar heb niet zoveel zin om de kabelboom om te bouwen. Ben er inmiddels achter dat ik wel prima kan rijden met 2.5 spul als ik kalm aan doe, kan ik eerst even nieuwe stekkers aan de kabelboom maken voordat ik die inbouw.

RE: Ombouw 2.5 naar 3.0 V6

Geplaatst: di mar 20, 2012 08:15
door henk116
Hm, waarom nieuwe stekkers?
Als het weer een Jetronic is kan het toch plug&play?