Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

zo jan 08, 2012 19:09

Ik heb inmiddels in mijn Sprint een 16V boxer blok van een 33 hangen. Echter bij het aansluiten van de originele motor kabelboom loop ik tegen wat vragen aan:

Van de volgende stekkers weet ik niet waar ze aan vast moeten:
- Rode + zwarte draad bij cilinderkop aan bestuurderskant (zit geen stekkertje aan maar komen samen uit de boom)
- Witte draad met oogje komt ongeveer bij de rode en zwarte draad uit de boom maar de witte draad is langer
- Witte Bosch connector met 2 draden in de buurt van de cilinderkop aan bijrijderskant
- Dikke groene draad + zwarte Bosch connector
- Ovale connector met roze en roze-witte draad in de buurt van de ECU
- Ovale connector met groen-wit en geel-grijze draad (afgedopt?) in de buurt van de ECU
- Ovale connector met blauw-wit, zwart en wit-rood (afgedopt?) in de buurt van de ECU
- Rode vierkante connector met zwart en rood-grijze draad in de buurt van de ECU
- Witte connector met 4 draden (roze, zwart, blauw-rood, blauw-geel) in de buurt van de ECU

Wie heeft een 16V en zou voor mij eens kunnen kijken waar deze voor dienen en waarmee ze verbonden moeten zijn?

In de buurt van de ECU zitten 2 relais en een 15A zekering, 1 relais met grijs en 1 met zwarte voet, waar dienen deze voor?

In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

franksud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 559
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 18:40
Locatie: grootebroek

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

zo jan 08, 2012 20:25

De afstand is voor mij ff te groot anders had ik wel ff mijn 16V er naast gezet :wink:

Groet, Franksud :wink:
Alfa is de best
Nu Fiat Punto EVO(2011)Alfasud 1700 QV (Mean Green Sud) Alfa 33 16V.Alfa 33 Racer,Alfa 33 RED.Gehad, Alfa sudsprint,Alfa 33 1500 QV Verde,Alfa 33 1700 16V QV S,Alfa 155 1800 8V,Alfa 156 Selespeed Alfa 156 Sportwagon,Fiat fiorino

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

zo jan 08, 2012 20:29

Zoiets is inderdaad nog handiger ... Dus wie zich geroepen voelt ...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6839
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

zo jan 08, 2012 22:38

Ik heb inmiddels in mijn Sprint een 16V boxer blok van een 33 hangen. Echter bij het aansluiten van de originele motor kabelboom loop ik tegen wat vragen aan:

Van de volgende stekkers weet ik niet waar ze aan vast moeten:
- Rode + zwarte draad bij cilinderkop aan bestuurderskant (zit geen stekkertje aan maar komen samen uit de boom) waarschijnlijk aansturing van het klepje van het koolstoffilter.
- Witte draad met oogje komt ongeveer bij de rode en zwarte draad uit de boom maar de witte draad is langer komt op de - van de bobine, deze geeft het signaal van de ecu aan de bobine
- Witte Bosch connector met 2 draden in de buurt van de cilinderkop aan bijrijderskant
- Dikke groene draad + zwarte Bosch connector
- Ovale connector met roze en roze-witte draad in de buurt van de ECU brandstofpomp aansturnig? is bij een 75 ook roze draad
- Ovale connector met groen-wit en geel-grijze draad (afgedopt?) in de buurt van de ECU uitleesstekker
- Ovale connector met blauw-wit, zwart en wit-rood (afgedopt?) in de buurt van de ECU uitleesstekker
- Rode vierkante connector met zwart en rood-grijze draad in de buurt van de ECU
- Witte connector met 4 draden (roze, zwart, blauw-rood, blauw-geel) in de buurt van de ECU

Wie heeft een 16V en zou voor mij eens kunnen kijken waar deze voor dienen en waarmee ze verbonden moeten zijn?

In de buurt van de ECU zitten 2 relais en een 15A zekering, 1 relais met grijs en 1 met zwarte voet, waar dienen deze voor?

In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor? befaamde emissieblokje
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

ma jan 09, 2012 08:22

Ik heb inmiddels in mijn Sprint een 16V boxer blok van een 33 hangen. Echter bij het aansluiten van de originele motor kabelboom loop ik tegen wat vragen aan:

Van de volgende stekkers weet ik niet waar ze aan vast moeten:
- Rode + zwarte draad bij cilinderkop aan bestuurderskant (zit geen stekkertje aan maar komen samen uit de boom) waarschijnlijk aansturing van het klepje van het koolstoffilter.
- Witte draad met oogje komt ongeveer bij de rode en zwarte draad uit de boom maar de witte draad is langer komt op de - van de bobine, deze geeft het signaal van de ecu aan de bobine
- Witte Bosch connector met 2 draden in de buurt van de cilinderkop aan bijrijderskant Lambda
- Dikke groene draad + zwarte Bosch connector Lambda
- Ovale connector met roze en roze-witte draad in de buurt van de ECU brandstofpomp aansturnig? is bij een 75 ook roze draad
- Ovale connector met groen-wit en geel-grijze draad (afgedopt?) in de buurt van de ECU uitleesstekker
- Ovale connector met blauw-wit, zwart en wit-rood (afgedopt?) in de buurt van de ECU uitleesstekker
- Rode vierkante connector met zwart en rood-grijze draad in de buurt van de ECU
- Witte connector met 4 draden (roze, zwart, blauw-rood, blauw-geel) in de buurt van de ECU is dat niet vd kachel, is een brede stekker

Wie heeft een 16V en zou voor mij eens kunnen kijken waar deze voor dienen en waarmee ze verbonden moeten zijn?

In de buurt van de ECU zitten 2 relais en een 15A zekering, 1 relais met grijs en 1 met zwarte voet, waar dienen deze voor?

In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor? befaamde emissieblokje
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

ma jan 09, 2012 09:07

Enorm bedankt heren! Ik ga ermee aan de slag!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

ma jan 09, 2012 10:07

heb helaas de vraagbaak een keer weggegeven anders had ik alles met zekerheid op kunnen zoeken :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6699
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

ma jan 09, 2012 11:56

Je mag het wel even in mijn vraagbaak opzoeken, Gerwin :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

ma jan 09, 2012 22:00

- Rode + zwarte draad bij cilinderkop aan bestuurderskant (zit geen stekkertje aan maar komen samen uit de boom) waarschijnlijk aansturing van het klepje van het koolstoffilter.. Ter info: stukje terug in de boom bleken die draden over te gaan in blauw-rood en bruin, maar koolstoffilter klinkt aannemelijk, zou erop moeten zitten en veel meer keus qua draden is er niet

- Witte Bosch connector met 2 draden in de buurt van de cilinderkop aan bijrijderskant Lambda Nee die zit bij de dikke groene draad, dat is dan een zwarte connector, deze witte connector lijkt van stationair regelaar te zijn

- Dikke groene draad + zwarte Bosch connector Lambda Weet iemand per draadkleur naar de lambda het doel daarvan? Ik gebruik een wideband lambda sonde die als uitgang ook de narrowband signalen kan geven die kan ik dus gebruiken voor de standaard motronic computer, maar dan moet ik wel even uitvogelen welke draad aan welke draad moet (wat trouwens niet echt mijn hobby is)

- Ovale connector met roze en roze-witte draad in de buurt van de ECU brandstofpomp aansturnig? is bij een 75 ook roze draad Waarom 2 draden dan? Ik zou alleen een door de ECU geschakelde plus vewachten aangezien er ergens in de buurt van de pomp wel massa te krijgen is?

- Rode vierkante connector met zwart en rood-grijze draad in de buurt van de ECU Iemand hier nog een idee overr misschien?

In de buurt van de ECU zitten 2 relais en een 15A zekering, 1 relais met grijs en 1 met zwarte voet, waar dienen deze voor? aan de kleuren te zien lijkt er een van de brandstofpomp te zijn, de ander weet ik nog niet.

In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor? befaamde emissieblokje Deze kan ik dus gewoon leeg laten aangezien ik geen kat gebruik?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

di jan 10, 2012 09:02

In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor? befaamde emissieblokje Deze kan ik dus gewoon leeg laten aangezien ik geen kat gebruik?

JEP
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6839
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

di jan 10, 2012 13:06

- Rode + zwarte draad bij cilinderkop aan bestuurderskant (zit geen stekkertje aan maar komen samen uit de boom) waarschijnlijk aansturing van het klepje van het koolstoffilter.. Ter info: stukje terug in de boom bleken die draden over te gaan in blauw-rood en bruin, maar koolstoffilter klinkt aannemelijk, zou erop moeten zitten en veel meer keus qua draden is er niet En dat ding zit origineel ook ergens aan die kant als ik me niet vergis...

- Witte Bosch connector met 2 draden in de buurt van de cilinderkop aan bijrijderskant Lambda Nee die zit bij de dikke groene draad, dat is dan een zwarte connector, deze witte connector lijkt van stationair regelaar te zijn Dat zou idd de stationairregelklep moeten zijn dan.

- Dikke groene draad + zwarte Bosch connector Lambda Weet iemand per draadkleur naar de lambda het doel daarvan? Ik gebruik een wideband lambda sonde die als uitgang ook de narrowband signalen kan geven die kan ik dus gebruiken voor de standaard motronic computer, maar dan moet ik wel even uitvogelen welke draad aan welke draad moet (wat trouwens niet echt mijn hobby is)

- Ovale connector met roze en roze-witte draad in de buurt van de ECU brandstofpomp aansturnig? is bij een 75 ook roze draad Waarom 2 draden dan? Ik zou alleen een door de ECU geschakelde plus vewachten aangezien er ergens in de buurt van de pomp wel massa te krijgen is? meet die roze-witte draad eens door naar de witte draad van de bobine, misschien is dit ht toerentellersignaal? Die roze draad zou naar het pomprelais te herleiden moeten zijn.

- Rode vierkante connector met zwart en rood-grijze draad in de buurt van de ECU Iemand hier nog een idee overr misschien? Sorry, mijn geheugen laat me hier in de steek...

In de buurt van de ECU zitten 2 relais en een 15A zekering, 1 relais met grijs en 1 met zwarte voet, waar dienen deze voor? aan de kleuren te zien lijkt er een van de brandstofpomp te zijn, de ander weet ik nog niet. De ander is het hoofdrelais tbv ecu en injectoren e.d.
In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor? befaamde emissieblokje Deze kan ik dus gewoon leeg laten aangezien ik geen kat gebruik? jep, en dan hoef je je ook niet druk te maken om de lambdasonde, die wordt dan niet meer gebruikt..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

di jan 10, 2012 13:13

- Ovale connector met roze en roze-witte draad in de buurt van de ECU brandstofpomp aansturnig? is bij een 75 ook roze draad Waarom 2 draden dan? Ik zou alleen een door de ECU geschakelde plus vewachten aangezien er ergens in de buurt van de pomp wel massa te krijgen is? meet die roze-witte draad eens door naar de witte draad van de bobine, misschien is dit ht toerentellersignaal? Die roze draad zou naar het pomprelais te herleiden moeten zijn. Zal ik binnenkort proberen te doen...

- Rode vierkante connector met zwart en rood-grijze draad in de buurt van de ECU Iemand hier nog een idee overr misschien? Sorry, mijn geheugen laat me hier in de steek...
Ik heb nog een oud topic gevonden:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=51396
In dit topic was de rode connector doorgelust:

Afbeelding

In de buurt van de ECU zitten 2 relais en een 15A zekering, 1 relais met grijs en 1 met zwarte voet, waar dienen deze voor? aan de kleuren te zien lijkt er een van de brandstofpomp te zijn, de ander weet ik nog niet. De ander is het hoofdrelais tbv ecu en injectoren e.d. De relais zelf missen van de boom, dienen dat normale relais te zijn? Ik heb ooit eens gehoord over en relais met diode? Geen idee hoe of wat, typisch klok en klepel verhaal :roll:

In de buurt van de ECU zit ook nog een relais met oranje voet en oa een paarse en paars-zwarte draad, waar dient deze voor? befaamde emissieblokje Deze kan ik dus gewoon leeg laten aangezien ik geen kat gebruik? jep, en dan hoef je je ook niet druk te maken om de lambdasonde, die wordt dan niet meer gebruikt.. ] Kan de ECU daar gewoon mee overweg? Aangezien ik toch al een wideband lambda ga gebruiken voor de toekomstige Megasquirt is het nu weinig moeite om daarvan de narrowband output te gebruiken voor de ECU
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6839
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

di jan 10, 2012 13:21

Het emissierelais erin zorgt dat de lambdawaardes gebruikt worden om het mengsel af te regelen op de gewenste hoogte en er wordt een ander programma'tje in de ecu gekozen om op euro 95 te rijden. Als je het relais er uit laat kom je in het programma terecht voor 98 benzine en ongeregeld. De hoogte van het mengsel kan nu afgesteld worden mbv de schroef op de luchtweger. Lambdasonde kan er gewoon vanaf gelaten worden.

Welke relais durf ik je niet met zekerheid te zeggen... Ik heb daar helaas ook gen kaas van gegeten. Ik zou er normale in gebruiken... :oops:

Bij de ecu zat idd meestal een doorgeluste stekker, echter waar die voor is durf ik niet te zeggen.

Zo kijkt het wel wat minder kleurrijk... :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

di jan 10, 2012 14:16

Het emissierelais erin zorgt dat de lambdawaardes gebruikt worden om het mengsel af te regelen op de gewenste hoogte en er wordt een ander programma'tje in de ecu gekozen om op euro 95 te rijden. Als je het relais er uit laat kom je in het programma terecht voor 98 benzine en ongeregeld. De hoogte van het mengsel kan nu afgesteld worden mbv de schroef op de luchtweger. Lambdasonde kan er gewoon vanaf gelaten worden.

Welke relais durf ik je niet met zekerheid te zeggen... Ik heb daar helaas ook gen kaas van gegeten. Ik zou er normale in gebruiken... :oops:

Bij de ecu zat idd meestal een doorgeluste stekker, echter waar die voor is durf ik niet te zeggen.

Zo kijkt het wel wat minder kleurrijk... :lol:
Saai hoor, snel weer een kleurtje erbij :wink: Bedankt voor de uitleg! Lambda laat ik er dan maar helemaal tussenuit, alleen wat nu nog te doen met die wel of niet doorgeluste rode stekker? Iemand een idee waar ie voor dient?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Motorkabelboom boxer 16V aansluiten

di jan 10, 2012 16:50

draadboom computer 001 en 002 is anders dan 003 en 004....
bij de eerste versie is doorlussen niet nodig of zoiets, stond toen wel op squadra tuning website
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”