Pagina 1 van 2
1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: za dec 31, 2011 14:28
door blackbox
hoi,
Ik wil een motor in mijn Giulia bouwen en nu heb ik 2 opties:
alfa 75 1.8 turbo motor
2.0 nord giulietta motor.
Het turbo blok is kompleet met computer en kabelboom
Het Nordblok moet nieuwe carburateurs, zuigers en bussen en lagers.
Er zit een snelle losse kop bij. (SB)
Wat is jullie advies?
Is het bijvoorbeeld meer werk op de 1.8 om/in te bouwen?
Vliegwiel anders?.. ect. Motorsteunen?
Kostenplaatje heeel anders?
ik heb een losse giulia bak liggen.
ps: ik heb bakstenen achterin liggen tegen het spinnen van al het vermogen. (beide blokken zullen 165pk leveren
Alvast bedankt voor jullie advies en ook een heel fijn uiteinde!!
rob
RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: za dec 31, 2011 14:54
door bralfa
De 2 liter is makkelijker om te bouwen. Hier hoef je alleen de krukas, vliegwiel, oliepomp en carter van een 105 / 115 type aan te bouwen / aan te passen.
Bij de 1.8 turbo komt er nog de elektronica en de plaatsing van de turbo en intercooler bij. Dit is best wat pas en meet werk....
RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: zo jan 01, 2012 10:22
door jan1300
Listige motor voor in een 105je zo'n Turbo!
Zie topic over de Bertone van Wouter!
Ik zou voor een 2.0ltr gaan getuned met 170pk heb je zat aan.
Met deze specs rijd ik al 7 jaar met veel plezier
gr Jan
RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: zo jan 01, 2012 13:10
door wim V8
Turboblok in de juul is natuurlijk wel heftig, wil je m met transaxle erin als Jan met zn v6:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... +transaxle
Nordblok kan je ook goed tunen.
Als je t nordblok gebruikt kan het turboblok naar Sander
Gr. Wim.
RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: zo jan 01, 2012 17:49
door brolli21
Hahaha,dank je dat je aan me denkt Wim,maar mijn eigen tuboblok is op de lekkage weinig mis mee,dus die gaat eruit en voor revisie(waarover meer in mn topic)
Buiten dat,ik weet nu wat ik heb,en als ik wat anders koop,heb ik kans dat ik troep koop.
Re: RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 09:03
door alfaqv75
Hahaha,dank je dat je aan me denkt Wim,maar mijn eigen tuboblok is op de lekkage weinig mis mee,dus die gaat eruit en voor revisie(waarover meer in mn topic)
Buiten dat,ik weet nu wat ik heb,en als ik wat anders koop,heb ik kans dat ik troep koop.
maar jij hebt nog wel de delen om een leuk nord blokkie op te bouwen (of is dat verkocht?)

RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 09:18
door brolli21
Is inmiddels allemaal al verkocht Gerwin,ik ga me echt richten op turbo voorlopigen daarna natuurlijk V6)
On topic,ik zou persoonlijk in een juul lekker een flink opgepepte 2,0 leggen,een turbo is in een 75 al best tricky soms,laat staan in een juul.
RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 13:55
door stephen
ik zou in een 64-er Giulia ook voor een 2.0 Nord gaan, past beter bij de auto
neem aan dat je er geen racer van wilt maken!
en als je dan toch turbo wilt, zou ik eerst topic van Sieger op Alfaspeed maar eens blijven volgen, en de gehele auto meer in race stijl opbouwen qua onderstel/doorlassen/verstevigen etc..
en natuurlijk een wat langere achteras monteren , is wel lekker met lange afstanden

RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 14:47
door blackbox
bedankt voor jullie feedback!
het turbo blok is gereviseerd.. net 20 k gelopen. Ik rij al 80000km met turbo.(in mijn 75)
Listig is hij in originele setting. Ik heb hem zo aangepast dat hij over het hele toeren gebied wat je rijdt vrijwel de zelfde druk heeft. Normaal versneld de turbo 'ineens' en dan kun je hem 'kwijt' zijn.
Als je maar boven de 2350 toeren houdt kun je hem heel goed doseren.
maar goed, het zijn beide nord motoren he..
nu op zoek naar een carterpan ed.
Re: RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 18:40
door giuliettaevo
Listig is hij in originele setting. Ik heb hem zo aangepast dat hij over het hele toeren gebied wat je rijdt vrijwel de zelfde druk heeft. Normaal versneld de turbo 'ineens' en dan kun je hem 'kwijt' zijn.
Met de originele turbo en injectiesysteem? ben ik benieuwd wat je hebt gedaan...

RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 19:12
door blackbox
injecties en wasegate zijn groter zeg maar.
Re: RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: ma jan 02, 2012 23:53
door giuliettaevo
injecties en wasegate zijn groter zeg maar.
Ik weet niet wat je met grotere injecties bedoeld maar het nut van een grotere wastegate zie ik niet echt...

Dat heeft geen enkele invloed op de opspoelsnelheid van de turbo, tenzij je hem de hele tijd open laat staan natuurlijk.

Nou ik er over nadenk, dan heb je idd ook geen last van plotseling inkomend vermogen aangezien je geen vermogen hebt dan.
Het karakter van de 1.8 Tb motor wordt grotendeels bepaald door de combinatie van de compressieverhouding, de antieke grote Garrett T3 turbo, de tamme nokkenassen en het ouderwetse injectiesysteem. Zonder minimaal iets aan een van deze factoren serieus veranderd te hebben zie ik niet hoe je de vermogensafgifte van deze motor geciviliseerder gemaakt zou hebben.
Overigens zou ik de Tb motor in een Giulia inbouwen, vermogen is alles...

En dat er onder de 3000 toeren niks gebeurt maakt niet uit, daarboven breekt de hel los.
You can't kick a tiger in the balls and expect it to give you a lick on the cheek....

RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: di jan 03, 2012 00:45
door siegerdehaan89
absoluut de atmosferische nord.
Anders ben ik de enige niet meer en moet ik wat nieuws bedenken.

RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: di jan 03, 2012 20:09
door jeroen75
zeker een atmosferisch blok! nord of TS, pktje of 170 en je bent sneller op Zandvoort als een TB.
TB in een 105 is gewoon niet te controleren (oke oke, dat is een uitdaging op zich

)
Al zou je niet de eerste (of de enige) zijn, zie deze teaser ;
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=
Re: RE: 1.8 Turbo of 2.0 Nord in Giulia?
Geplaatst: di jan 03, 2012 20:24
door giuliettaevo
zeker een atmosferisch blok! nord of TS, pktje of 170 en je bent sneller op Zandvoort als een TB.
TB in een 105 is gewoon niet te controleren (oke oke, dat is een uitdaging op zich

)
Al zou je niet de eerste (of de enige) zijn, zie deze teaser ;
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=
Waarom zou dat niet te controleren zijn?

Ik ken diverse kadettjes met dik 250-350 pk en die zijn allemaal prima te rijden. En die hebben ook nog eens minder gewicht op de starre achteras.
Je moet hem niet meegeven aan iemand die het niet gewend is om met een achterwielaandrijver met veel vermogen te rijden maar als je er mee om kunt gaan is er prima mee te rijden hoor.
Wat er sneller gaat zijn op het circuit hangt veel af van hoe het opgebouwd is... Als je bv een kleinere kogelgelagerde turbo zou nemen die veel sneller opspoelt dan wordt de auto al veel makkelijker te rijden en is het vermogen wat toegangkelijker zeg maar.
