Pagina 1 van 1

Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 12:28
door sprint88
Hey ......

Ik ben druk doende met een totale revisie van een 1.7boxerblokje.
Alle pakkingen keerringen enz zijn reeds vervangen.
Koppen zijn eraf geweest vliegwiel is inmiddels naar de balancer,vliegwiel is afgedraaid.

Nu heb ik de volgende vraag ik twijfel zelf een beetje

Moet bij een 1.7 de eerste cilinder in bdp staan en vervolgens de beide nokkenas wielen in positie tov de distr. Kappen in het midden staan.
Dom geweest om dit niet even te controleren voor demontage.
Omdat de krukas 1op 2 loopt met de nokkenassen kun je dan ook precies 360 graden verkeerd monteren?
In de vraagbaak vind ik het geheel niet duidelijk aangezien ze daar alleen maar wisselen.
Hier is de zaak gedemonteerd geweest en dus kan de zaak misschien verkeerd in elkaar.
Ik heb alles nu gemonteerd met de T op het vliegwiel op het merkteken dan is de eerste cilinder in bdp.
Vervolgens staan de nokkenas wielen ook met de merktekens bovenin.
De motor is vrij rond te draaien zonder dat kleppen en zuigers elkaar raken.
Als je nu de boel loshaald kun je de krukas 1 slag draaien en vervolgens de riemen er weer opleggen
Met uiterlijk hetzelfde resultaat.
Hoe zit het nu of denk ik te moeilijk???

Grt rogeralfa.

Grt rogeralfa.

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 12:35
door ericj
Herkenbare vraag, ik kan me herinneren dat ik hier ook wel eens mee geworsteld heb. Het antwoord is gelukkig eenvoudig - je kunt het niet fout doen als de merkjes op nokkenas en krukas maar gelijktijdig goed staan.

Ga maar na - gesteld dat je na montage "fout" zou kunnen zitten. Dan zou je dus de "fout" kunnen corrigeren door de krukas een hele slag rond te draaien en de riemen opnieuw te monteren. Alleen is er dan, als je bedenkt wat er gebeurt, helemaal niets veranderd. De krukas heeft geen geheugen, dus na 360 graden is hij weer in zijn oude stand.

---
Eric

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 12:50
door sprint88
Ik denk dus inderdaad te moeilijk , dan moet de zaak zo wel ok staan.

Thanks
Grt rogeralfa :driving:

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 17:13
door martijnsud
Nokkenas merktekens naar boven en de 'T' op het vliegwiel op merkteken.

Mocht het toch 360 graden verkeerd staan dan wil die niet lopen i.v.m. de ontsteking die dan 180 graden verkeerd staat.
(spreek ik uit ervaring :))

Wordt dit de motor voor je zoon? (ben z'n naam even kwijt).
Wat voor nokkenassen komen erin? Meende dat hij ook wat meer PK's wilde.

Martijn

Re: RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 18:10
door sprint88
Nokkenas merktekens naar boven en de 'T' op het vliegwiel op merkteken.

Mocht het toch 360 graden verkeerd staan dan wil die niet lopen i.v.m. de ontsteking die dan 180 graden verkeerd staat.
(spreek ik uit ervaring :))

Wordt dit de motor voor je zoon? (ben z'n naam even kwijt).
Wat voor nokkenassen komen erin? Meende dat hij ook wat meer PK's wilde.

Martijn
Nee dit is mijn eigen 1.7 die nog in een geweldige staat is .
Alles nagekeken ook de koppen plus klepbekers zien eruit alsof ze er net in zitten.

Maar je antwoord snap ik niet helemaal zoals ericj inderdaad zegt kun je dus niet de boel verkeerd zetten.
De ontsteking wel natuurlijk.
De krukas herhaald zich inderdaad natuurlijk en maakt dan toch niets uit?

Ook aan de motor van mn zoon wordt gesleuteld blok ligt ook klaar op de werkbank met gedemonteerde koppen.
Daar gaan andere stokken in wat dat precies voor een stokken zijn weet ik niet maar ze zijn duidelijk anders dan de normale 95 pk stokken.
Stellen gebeurt met inbus dus dubbele tuimelaars, ze zijn smaller en scherper.
Ooit heb ik ze overgenomen van sandertjeP4.

Grt rogeralfa :driving:

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 18:25
door ericj
Als er een conventionele ontsteking op de krukas zit en je wilt een eventuele nummering op de distributiekap kloppend houden dan kan dat inderdaad een reden zijn om zorgen dat de rotor naar de goede kant wijst met de nokkenassen in positie. Maar de ontsteking is altijd goed te krijgen door de kabels zelf in de juiste volgorde te plaatsen natuurlijk.

---
Eric

Re: RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 19:08
door martijnsud
Als er een conventionele ontsteking op de krukas zit en je wilt een eventuele nummering op de distributiekap kloppend houden dan kan dat inderdaad een reden zijn om zorgen dat de rotor naar de goede kant wijst met de nokkenassen in positie. Maar de ontsteking is altijd goed te krijgen door de kabels zelf in de juiste volgorde te plaatsen natuurlijk.

---
Eric
Dit bedoel ik inderdaad!


Martijn

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: za dec 10, 2011 20:51
door Hans33sw
Ook meegemaakt laatst met de 33 na kopwissel :oops: :oops: :oops:

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: zo dec 11, 2011 21:06
door bert308
Wellicht ten overvloede, inderdaad moet de rotor op de verdeler naar rechtsvoor wijzen om het helemaal goed te doen. Als je de krukas 360 draait, wijst de rotor naar linksachter en dan kun je de motor ook prima aan het lopen krijgen door de bougiekabels om te steken maar is eigenlijk niet de bedoeling.
En schijnbaar heeft iedereen dit ooit als eens fout gedaan, ikzelf in ongeveer 1989 met de vaste huistelefoon met draaischijf naar de lokale Alfa dealer gebeld om te vragen wat ik fout gedaan had kunnen hebben. (TI 95 pk koppen met LPG mengstukken overgezet op het 84 pk blok, bij de startpogingen mooie steekvlammen uit de carburateurs, ik had toen de riemen er weer afgehaald en omgelegd terwijl omsteken van de bougiekabels achteraf ook had gekund. Ach ja.)

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: zo dec 11, 2011 21:16
door Hylke
Op een 16v een keer hetzelfde probleem gehad, het omdraaien van de bougiekabels is geen ultieme oplossing.
In dit geval waren de kabels niet ruim bemeten als bij een 8v, dan staat de boel al haast op spanning, geen normale speling meer dus.

RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: zo dec 11, 2011 22:08
door sprint88
Ok
Gecontrolleerd bij de 105 PK motor met de T op het vliegwiel naar boven staat de rotor op rechtsvoor
Ps deze motor wordt na het demonteren uit de sprint onze nieuwe salontafel :lol:

Bij de 1.7 wijst ie ook netjes naar rechtsvoor bij de T op het vliegwiel in de juiste positie, dus moet de zaak wel ok zijn nu.

Zal og ff een foto van het blokkie plaatsen asap

Grt rogeralfa :driving:

Re: RE: Distributie riemen 1.7 boxer vraagje

Geplaatst: zo dec 11, 2011 23:51
door bert308
Ok
Gecontrolleerd bij de 105 PK motor met de T op het vliegwiel naar boven staat de rotor op rechtsvoor
Ps deze motor wordt na het demonteren uit de sprint onze nieuwe salontafel :lol:

Bij de 1.7 wijst ie ook netjes naar rechtsvoor bij de T op het vliegwiel in de juiste positie, dus moet de zaak wel ok zijn nu.

Zal og ff een foto van het blokkie plaatsen asap

Grt rogeralfa :driving:
Als de rotor op rechtsachter staat, staat het vliegwiel ook mooi met de T naar boven in beide gevallen, draai de krukas maar een slag! Het gaat erom dat de nokkenassen, die net als de rotor op halve snelheid draaien, op hun merkteken staan als de rotor op linksvoor staat. Maar dat had je vast al begrepen 8)
P.s. op mijn vliegwiel dat nu stuk is, was de T alleen nog maar een I (en dan korter)