Pagina 1 van 2
staande of hangende pedalen
Geplaatst: wo dec 07, 2011 21:59
door blackbox
aangezien er in mijn giulia geen motor zit en hij standaard voorzien is van staande pedalen ben ik benieuwd wat jullie advies is of ik naar hangende moet.
wat zijn de voor-nadelen?
bedankt voor jullie reacties
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: do dec 08, 2011 09:27
door DJ
Wat je lekker vind aanvoelen qua pedaal positie is persoonlijk en ook kwestie van wennen. Remtechnisch kan het beide prima functioneren.
Reserve delen voor staande pedalen zijn wel lastiger en duurder. Hrc staande pedalen is of was lastig bij mijn weten en duurder. Helemaal als je staande pedalen en gescheiden remsysteem hebt. Maar dat is op Giulia dacht ik niet geleverd, alleen enkel remsysteem.
Dacht dat voorste deel uitlaat ook verschilde. Met staande pedalen heb je wat minder ruimte beschikbaar. Weet niet hoe het met de beschikbaarheid zit van uitlaatdelen voor staande pedalen. Kwestie van zelf de bekende klassieke alfa onderdelen leveranciers even bellen.
Afhankelijk van hoe origineel je de auto wilt houden zou ik niet zo snel gaan ombouwen naar hangende pedalen. Toch altijd meer gedoe dan je denkt en staande pedalen remt ook prima als alles in goede staat is. Een voordeeltje van staande pedalen is dat je flex in het schutbord af bent als je hard op de remtrapt. Voor de mensen die denken, dat valt wel mee. Laat eens iemand anders hard remmen en kijk dan zelf goed naar de voorkant van de hoofdremcilinder bij een 105 serie met hangende pedalen.
Groeten,
DJ
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: do dec 08, 2011 09:36
door Zaagauto
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: do dec 08, 2011 12:44
door blackbox
dan wordt het de uitlaat inpakken..
thanx mannen!
Re: RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: vr dec 09, 2011 10:45
door DJ
Klopt maar met hangende pedalen zit de hrc ook recht boven spruitstuk. Als je het goed wil doen moet je in beide gevallen de hrc goed afschermen van stralingswarmte.
Volgens mij zit er bij staande pedalen ook origineel al een kap over de hrc ter afscherming? Of ben ik in de war met koppelinghoofdcilinder?
Gr,
DJ
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: za dec 10, 2011 19:16
door Zaagauto
Bij een Giulia zit er geen enkele kap (bij hangende pedalen).
Bij hangende pedale zit de hrc aanzienlijk verder van het spruitstuk dan dat ie bij staande pedalen van de uitlaat zit.
Het maakt echt verschil... heb de (compleet verse!) remmerij met staande pedalen redelijk snel aan de kook (zelfs met een licht 1300tje). Is me bij hangende pedalen nog nooit gelukt...
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: za dec 10, 2011 19:34
door siegerdehaan89
rem dan ook niet zoveel

RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: za dec 10, 2011 19:52
door Zaagauto
Moet wel... want ik geef zo veel gas...
Wie te weinig remt... geeft ook te weinig gas...

Re: RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: zo dec 11, 2011 09:29
door DJ
Bij een Giulia zit er geen enkele kap (bij hangende pedalen).
Bij hangende pedale zit de hrc aanzienlijk verder van het spruitstuk dan dat ie bij staande pedalen van de uitlaat zit.
Het maakt echt verschil... heb de (compleet verse!) remmerij met staande pedalen redelijk snel aan de kook (zelfs met een licht 1300tje). Is me bij hangende pedalen nog nooit gelukt...
Ik ben alleen bekend met een duetto met staande pedalen. ( een 1969 1750 ex usa met staande pedalen met gescheiden remsysteem) Dacht dat die wel een kap had. Nooit remproblemen in ieder geval. Remt erg goed zelfs.
Gr,
DJ
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: zo dec 11, 2011 15:46
door Zaagauto
Het remt ook wel goed... totdat je vaak en hard aanspraak maakt op dat remvermogen... een zeer rappe afdaling van de Stelvio is genoeg om onderaan met kokende remolie te staan... (en het bijbehorende gebrek aan pedaaldruk...)
Re: RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: zo dec 11, 2011 17:20
door DJ
Het remt ook wel goed... totdat je vaak en hard aanspraak maakt op dat remvermogen... een zeer rappe afdaling van de Stelvio is genoeg om onderaan met kokende remolie te staan... (en het bijbehorende gebrek aan pedaaldruk...)
Afdaling van de stelvio gaat de duetto denk nooit meer meemaken. Maar als je remmen aan de kook raken tijdens een afdaling vraag ik me af in hoeverre dit dan ligt aan stralingswarmte van de uitlaat. Tijdens afdalen zal de motor toch veel minder zwaar en langs belast worden dan tijdens berg op.
Misschiens eens DOT5.1 proberen ipv DOT4 of DOT3? En zo vers mogelijk natuurlijk maar dat zal het probleem niet zijn in jou geval vermoed ik?
Weet je zeker dat er geen remblokken tegen de schijf aan slepen (niet goed terugkomende remzuigers) dat geeft ook heel veel extra warmte ontwikkeling, en ook nog eens continue.
Gr,
DJ
Re: RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: zo dec 11, 2011 17:32
door Zaagauto
Maar als je remmen aan de kook raken tijdens een afdaling vraag ik me af in hoeverre dit dan ligt aan stralingswarmte van de uitlaat. Tijdens afdalen zal de motor toch veel minder zwaar en langs belast worden dan tijdens berg op.
Misschiens eens DOT5.1 proberen ipv DOT4 of DOT3? En zo vers mogelijk natuurlijk maar dat zal het probleem niet zijn in jou geval vermoed ik?
Weet je zeker dat er geen remblokken tegen de schijf aan slepen (niet goed terugkomende remzuigers) dat geeft ook heel veel extra warmte ontwikkeling, en ook nog eens continue.
Alles versch ende nieuw... goed gangbaar etc... maar dat beetje stralingswarmte is net de druppel vermouth ik... Zelfde probleem doet zich voor bij de Berlina (staande pedalen) en bij beide auto's op het circuit... Moet eerlijk zeggen dat ik wel van het late en hard remmen ben... (je moet iets met je 1300tje om de overmacht aan pk's in het moderne spul van repliek te dienen!) en zelfs op een (ondergemotoriseerde) modernischtische Audi kreeg ik de plastic naafdopjes op de lichtmetalen wielen aan het smelten op een circuitje in de Eifel... maar ook daar gold weer dat je ergens je tijdwinst vandaan moet halen tegen de op de rechte stukken VEEL snellere 3-liters...
Met de Spider (hangende pedalen) ook wel redelijk aan het gummen geweest op het circuit tegen in de basis snellere auto's maar nooit een greintje fading gehad (en dat remsysteem was qua onderhoud minder goed dan de Berlina of de Zaag...).
Ik zou een schotje kunnen fabrieken en de leiding kunnen isoleren maar dat ziet er ook weer niet uit.. en zo vaak komt het Zaagje niet op het circuit of op de Stelvio.
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: zo dec 11, 2011 18:04
door DJ
Hoi,
Heb op mijn racer van eerste moment remdelen zoveel mogelijk van hitte afgeschermd. Zijn diverse spullen voor te koop en te knutselen. Nog nooit fading problemen gehad (tot laatste keer en toen bleken de achterremblokken aan te lopen
Misschien toch overwegen om de boel beetje te isoleren. Hoeft ook niet veel tijd en geld te kosten. Kokende remmen tijdens afdalen van de stelvio lijkt mij persoonlijk een onaangename ervaring.....
En een hitteschild onder de auto om de hrc af te schermen ziet toch niemand?
Gr,
DJ
RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: ma dec 26, 2011 20:58
door Zaagauto
Klopt... is geen prettige ervaring op de Stelvio maar als je er al op voorbereid bent, komt het niet als een verrassing en dat scheelt al de helft...
Ik moet ook aan het isoleren gaan maar vind alufolie onder de kap zoooo lelijk... vooral als je enigszins hecht aan de originele looks...
Re: RE: staande of hangende pedalen
Geplaatst: di dec 27, 2011 12:44
door don515jz
... vooral als je enigszins hecht aan de originele looks...

Ja, Ja......... Enigszins origineel.....
Maar terug on topic, Er zit een hitteschild bij de eerste demper en met een beetje aanpassen komt de HRC in de schaduw van dit hitteschild.
Edit:
Ik lees de zin nog eens terug en moet toegeven dat de "look" wel heel origineel is
Missie geslaagd.