Beste Heren,
Ik ben al heel lang niet op dit forum geweest maar ben ten einde raad! Vandaar
onderstaande vragen/verhaal. Hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer maken?
Ik ben in het bezit van een alfa spider uit 86. 1.6
Deze is er sinds afgelopen juni 2011 mee opgehouden. Ik reed de Brienenoord brug
op in Rotterdam en had steeds minder vermogen. Boven aan de brug reed ik nog 60 km/h volgas in zijn 5.
Daarna sloeg de motor af en rolde ik naar beneden en ben gestopt in de berm langs de
vangrail op een erg gevaarlijke plek. Gelukkig was een vriend van mij snel ter plaatse om de spider te slepen.
Er waren overigens al 3 mensen gestopt om te vragen of ze konden helpen! Ze vonden me vast zielig
met mijn spidertje zo langs de vangrail. Maar binnen 5 min. was een maat ter plaatse en die heeft me naar huis gesleept!
Het probleem? Motor gestart bij thuiskomst... Hij wilde zowaar starte maar ik hoorde een hele
vervelende tik in het blok. Motor uitgezet en een klein potje gejankt...
Een week daarvoor is de motor 1x oververhit geraakt tijdens een snelweg rit. In de 2 jaar
daarvoor nog nooit problemen gehad met oververhitting etc. Maar de radiateur had zijn beste tijd wel gehad.
Nu een half jaar verder heb ik een koprevisie gedaan. Nieuwe koppaking, kop gevlakt, alles schoongemaakt.
Alle pakkingen etc. vervangen. Radiateur vervangen. etc. Maar het onderblok waar de krukas en zuigers
inzitten heb ik op zijn plek gelaten. Dit vond ik voor een amateur sleutelaar teveel werk en te moeilijk om de
boel weer goed in elkaar te krijgen. Uit elkaar gaat me altijd goed af, maar inelkaar blijkt altijd moeilijker!
Nu ik het blok weer in elkaar heb na de koprevisie heb ik de motor proberen te starten en zowaar loopt hij. Maar.....
Luister eens naar het onderstaande filmpje als u mij wilt helpen?
http://youtu.be/WPSpi0yePis
Er zit dus een hele vervelende tik/ratel in het blok en ik weet niet precies waar het vandaan komt. De motor
staat met de merktekens goed op tijd. En nadat de kop terug gebouwd is op het blok heb ik na bevestigen van
de ketting en nokkenassen de krukas meerdere malen rondgedraaid om te controleren of niets elkaar raakt! zuiger raakt klep etc..
Ik denk dat ik het moet zoeken in de krukas en lagers? Dat houdt in de boel weer helemaal los maar dan de onderzijde.
Ik heb wel optisch gekeken naar de krukas maar deze is er niet uitgeweest. Dus alleen de 2 delen van de carter eraf en optisch
kijken naar de staat van de krukas.
Ik ben van mening dat het niet de klephoeden zijn. Er blijft ook geen klep naar beneden hangen, dus deze zijn volgens mij niet
krom. Ik heb ze er allemaal uit gehad en alle klepseals zijn vervangen.
De klepspeling is bij alle inlaatkleppen precies 0.3 mm en alle uitlaatkleppen hebben precies 0.5 mm speling.
Ik hoor graag jullie mening.
PS ik wil vanwege hoge kosten etc. niet naar een garage. En vind het ook erg leuk om aan de auto te sleutelen,
dus als jullie mij op de goede weg kunnen helpen....
Vr groet Marc Taks