Pagina 1 van 2
kachel radiator 33
Geplaatst: di nov 15, 2011 21:36
door patje33
de moter komt nu netjes op tempratuur en blijft dat ook met de nieuwe thermostaat maar
binnen blijft het erg koud. nu lijkt het er op dat de kachelradiator verstopt zit nu is mijn vraag zit er ergens
nog een kraantje tussen? of heb ik dat geluk niet?
RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 12:38
door don515jz
Helaas er zit geen kraantje tussen.
Wat je kan proberen is om de kachel te spoelen met behulp van de tuinslang.
De twee slangen van de kachel los maken en op een van de twee de tuinslang aansluiten, kraan open en kijken wat er uit komt.
(leuke klus met deze temperaturen).
Re: RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 13:07
door frankalfa
Helaas er zit geen kraantje tussen.
Hoe wordt de koud/warm regeling dan verzorgd bij een 33? Niet gewoon een draaiknop met bowdenkabel aan een kraantje?
Grtz,fRank
Re: RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 13:15
door Alessandro
Helaas er zit geen kraantje tussen.
Hoe wordt de koud/warm regeling dan verzorgd bij een 33? Niet gewoon een draaiknop met bowdenkabel aan een kraantje?
Grtz,fRank
Tuurlijk wel fRank! Maar dat is geen aftapkraan, vandaar de verwarring, denk ik?
Gelukkig zit de kachel bij een 33 goed bereikbaar naast de accu. (als je die eerst er even uithaalt, is de kachel er ook zo uit, dan wel open, dan wel afgekoppeld, doorgespoeld, whatever. Handige auto!
Maar voordat je zover gaat, kan je natuurlijk eerst zien/ testen of die kabelbediening in tact is.

Re: RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 18:12
door don515jz
Helaas er zit geen kraantje tussen.
Hoe wordt de koud/warm regeling dan verzorgd bij een 33? Niet gewoon een draaiknop met bowdenkabel aan een kraantje?
Grtz,fRank
Tuurlijk wel fRank! Maar dat is geen aftapkraan, vandaar de verwarring, denk ik?
Gelukkig zit de kachel bij een 33 goed bereikbaar naast de accu. (als je die eerst er even uithaalt, is de kachel er ook zo uit, dan wel open, dan wel afgekoppeld, doorgespoeld, whatever. Handige auto!
Maar voordat je zover gaat, kan je natuurlijk eerst zien/ testen of die kabelbediening in tact is.

Ik bedoel wat ik schrijf, in een 33 zit geen kraan/afsluiter die het koelwater richting de kachelradiator afsluit of regelt.
De temperatuur wordt geregeld door warme- en koudelucht te mengen.

Dit is een plaatje van een 33 carburatiemotor, maar in grote lijnen is het systeem voor alle modellen het zelfde, zelfs voor de Sud.
Als je met een warme motor aan de twee kachelslangen voelt die uit het schutbord (badkuip) komen weet je meteen of de kachel verstopt is.
Het kan ook zijn dat de bediening van een van de kleppen los is en er een klep open blijft staan waardoor er alleen koude lucht naar binnen komt.
RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 18:28
door Alessandro
Ah oké, sorry. Ik ben duidelijk al te lang uit de 33's...
Ik zal het eens moeten (na)zien, denk ik. Stond mij blijkbaar verkeerd bij, dat er een kraan zit.
Bowden kabels zitten er wel.

RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 21:04
door patje33
jammer dat er geen kraan in zit haha
is het een hoop werk om de kachel radiator te vervangen of kan ik beter een andere kachel huis zoeken?
RE: kachel radiator 33
Geplaatst: wo nov 16, 2011 21:10
door Hans33sw
Ik heb nog 3 liggen, mag dus wel eentje weg. is t makkelijkst toch

RE: kachel radiator 33
Geplaatst: do nov 17, 2011 14:38
door alfaqv75
heb je wel de boel laten lopen met de kachel vol aan en de dop van expansievat (geloof dat het laatste niet eens nodig is), om zo de boel te ontluchten...
misschien zit er nu wel een grote luchtbel in de weg

RE: kachel radiator 33
Geplaatst: do nov 17, 2011 17:17
door patje33
jah dat heb ik gedaan. ik heb zelfs de 2 slangen van de kachel los gehaald en proberen door te blazen maar dat lukt niet
Re: RE: kachel radiator 33
Geplaatst: do nov 17, 2011 18:41
door don515jz
jah dat heb ik gedaan. ik heb zelfs de 2 slangen van de kachel los gehaald en proberen door te blazen maar dat lukt niet
Dat is duidelijk, kachel verstopt. Je kan de waterslang er nog op zetten, de kraan geeft meer druk dan je longen, maar je moet ook niet overdrijven.
Met 10 bar (lucht) op de slangen gaat alles kapot.
En doorblazen tegen de stroom in. De aansluiting aan de linkerkant (bestuurderskant).
Als het niet lukt dan mag je alsnog de kachel mag gaan demonteren en er een ander koelblok in kan zetten, of op zoek naar een andere kachel.
Gelukkig wordt het komend weekend wat minder koud

RE: kachel radiator 33
Geplaatst: do nov 17, 2011 20:26
door patje33
vanaf de andere kant blazen kan ik nog proberen maar heb er een hard hoofd in. is het goed te doen om de radiator zelf te vervangen of kan ik beter een ander kachel
huis zoeken?
RE: kachel radiator 33
Geplaatst: vr nov 18, 2011 09:41
door Sergio
Gewoon een compleet gebruikt kachelhuis van Hans kopen, het hele huis heb je er best makkelijk uitgehaald.
Evt. heb ik wel nog een losse kachelradiator liggen, nieuw, origineel, maar ik weet niet of die van een Sud of 33 is (en of daar een verschil in zit?)
Maar als ik jou was ging ik gewoon voor een compleet kachelhuis.
RE: kachel radiator 33
Geplaatst: za nov 19, 2011 17:18
door patje33
dan ga ik opzoek naar een kachel huis
bedankt voor de info!
Re: RE: kachel radiator 33
Geplaatst: ma nov 21, 2011 00:50
door PG
dan ga ik opzoek naar een kachel huis
bedankt voor de info!
Heb ik liggen voor je, kom anders komend weekend even langs om spulletjes uit te zoeken.