Pagina 1 van 1

koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: ma nov 14, 2011 17:16
door blackbox
Ik kocht mijn auto en hij bleef in de zomer netjes 80graden werktemperatuur.
Na het plaatsen van een grotere radiateur bleef hij ook netjes 80.


Gezien ik nog een nieuwe thermostaat had liggen wilde ik deze plaatsen en kwam erachter dat de huidige thermostaat hol was gemaakt, hij stond us altijd open! Bij file rijden liep mijn temperatuurmeter op tot 105 graden maar de koelvin ging niet aan.
De vorige eigenaar had wel een extra schakelaar gemonteerd op de koelvin aantezetten en deze zette ik maar aan wanneer hij boven de 92 graden schoot.
Mijn eerste actie was; radiateur sensor wisselen. Tot 3 x toe maakte dit geen verschil
Mijn 2e actie was het relais vervangen (schutbord met 30A zekering), tot 3 x toe maakte dit ook geen verschil
Mijn 3e actie was de thermostaat weer vervangen. Maakt na 2 x ook geen verschil.
Mijn 4e actie was de radiateur vervangen, maakte ook weer geen verschil.

Dus bleef ik rijden met de handbediende schakelaar aan te zetten wanneer hij klom boven de 92 graden.
maar ik wil daar vanaf.
Ook parkeerde ik de auto een keer en bij het weglopen ging de radiateur in eens aan, zonder dat het contact aan stond...

Mijn 5e actie was de inlaatsensor vervangen, maakt ook geen verschil
mijn 6e actie was het dashboard vervangen, maakt ook geen verschil

nu springt de meter naar de 120 graden als ik de koelvin niet aan doe, maar als ik hem wel aan doe dan loopt de temperatuur ook op.
de slang van de thermpostaat naar de radiateur die bovenlangs loopt blijft merkwaardig koud.
hierdoor gaat de thermostaat niet open want die voelt geen warmte.
Intussen spuit er koelwater uit het reservoir .

Dus de auto gooit het koelwater niet rond.

Wie heeft een idee van wat het kan zijn?

waterpomp heeft geen schoepen meer?

ik ga ervan uit dat de meter op het dashboard gewoon te weinig aangeeft. wat ik gewend ben is dat wanneer je koud wegrijdt de motortemp 40 graden is binnen 2 minuten en dan binnen 2 minuten 70-75.
MIJN meter geeft bij de 40 gevoelstemp al 80 aan en bij de 120 lijkt de motor 80 te zijn.

Bij een meting op de motor gaf de meter met koelvin aan 100 graden aan maar de motor zelf was gewoon 78.

ik ben benieuwd

bvd
rob

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: ma nov 14, 2011 19:30
door WhizzMan
Welk type auto en motor gaat dit om? Het is nogal een warrig verhaal zo, zeker als je absoluut niet weet op wat voor auto dit slaat.

Koelvloeistof die er uit spuit, is met deze voorgeschiedenis misschien een symptoom van een koppakking die lekt, al dan niet door een krom getrokken cylinderkop. Ik zou in ieder geval geen meter meer met de auto rijden tot duidelijk is wat er nu stuk aan is, want je loopt grote risico's om veel meer stuk te maken als je doorrijdt zonder werkende waterpomp of met een lekkende koppakking.

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: ma nov 14, 2011 21:53
door blackbox
zie foto...

een 75 turbo waar ik 4000km per maand mee rij..

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: ma nov 14, 2011 21:54
door blackbox
als de koppakking eruit ligt zou de slang heet moeten zijn toch? Hij verbruikt olie 1 liter op 6000km. en er komt geen witte rook uit de uitlaat

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: ma nov 14, 2011 22:03
door de alfist
de rotor van de waterpomp kan wel eens los op de as zitten waardoor deze niet vol mee draait en niet circuleerd
waterpomp demonteren en controleren

suc6 jan

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: ma nov 14, 2011 23:48
door Rene33
Inderdaad, het schoepje zit los op het asje van de waterpomp, als de motor koud is gaat het meestal nog wel goed, is deze warm zul je zien dat de temp hoop oploopt, de kachel t niet doet en de slang koud blijft, er is immers geen circulatie.
Ik zou inderdaad even de waterpomp goed gaan bekijken, dan denk ik dat je haast zeker het euvel gevonden hebt..
Succes!

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: di nov 15, 2011 08:17
door WhizzMan
Ah, dat maakt het al iets duidelijker. Er staan namelijk 3 auto's in je signature en die verschillen nogal van elkaar.

Als die slang niet heet wordt, heb je of geen goede pomp, of geen aandrijving van de pomp, geen koelvloeistof, of een verstopping in je blok.

Een lekke koppakking hoeft geen olieverbruik als symptoom te geven. Het kan best dat er druk vanuit de cylinders je koelsysteem in lekt, maar dat je oliecircuit nog intact is. Als je pomp niet draait, wordt die slang niet heet, of je koppakking nou lek is of niet. Als je koppakking lek is, is het niet de oorzaak van je problemen, maar een gevolg.

Gegeven de symptomen zou ik ook kijken naar een niet (goed) draaiende pomp. Als dat het niet is, heb je ergens een verstopping. Nadat je de oorzaak hebt gevonden en opgelost, zal je eventuele gevolgen moeten gaan oplossen.

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: di nov 15, 2011 10:31
door blackbox
Weet wat me te doen staat... wel mistig, kan de pomp nooit vinden zo.... :D

bedankt mannen!

RE: koelslang blijft koud: mystery HELP

Geplaatst: do jan 05, 2012 12:32
door blackbox
hoi,

intussen reinigings spul in mijn koelsysteem gegooid, En de waterpomp vervangen.

wordt nu wel warm (op dashboard is 100 graden nu echt 80 en 120 nu 91...)

maar koelwater blijft ik bij gooien.

dan maar systeem onder druk zetten en kijken.