Pagina 1 van 2
166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig of...
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:13
door Gtvco
....niet,
Vraagje;als opvolger voor mijn 164 heb ik eventueel een 166 3.0 V6 24v in gedachten.Maar nu is mij opgevallen dat de meeste 166 3-literts die te koop staan met de zogenaamde Sportronic automaat te koop staan.Nu heb ik zelf persoonlijk geen probleem om met een automaat rond te cruzen.Maar het geval wil dat de dames hier in huize den paardensport als hobby hebben.

Dat betekent dus in onze situatie dat er minimaal 1x in de week een paardentrailer van pak um beet 14 à 1500kg totaalgewicht achter moet hangen.Met de 164 geen problemen mee(3.0V6 12V).Nu is mijn vraag is dit verstandig om te doen met een 166 3.0V6 Sportronic???Dus met andere woorden,hoe gaat de automaat dit vinden? Iemand ervaring mee of een gedachte over?
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:29
door rednal
Mag geen probleem zijn, ook met sleurhut in de bergen gaat goed. (2.4 JTD Sporttronic)
Wel zit de computer van de automaat achter de tunnelbak, laat de 166 zijn zwakke punt de kachelradiateur zijn, krijg je een keer lekkage dan loopt je computer mogelijk averij op.
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:32
door @PM
RDW zegt bij een willekeurig opgegoogled kenteken dat-ie 1500 kg geremd mag trekken. In ons vlakke landje zie ik daar dus in principe geen probleem mee (je moet dan immers ook met een sleurhut van 1500 kg naar Italië kunnen, bergje op, bergje af).
Maar verder geen ervaring met een 166 dus of-ie zwakke punten kent, geen idee.
Re: RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstand
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:34
door Gtvco
Mag geen probleem zijn, ook met sleurhut in de bergen gaat goed. (2.4 JTD Sporttronic)
Wel zit de computer van de automaat achter de tunnelbak, laat de 166 zijn zwakke punt de kachelradiateur zijn, krijg je een keer lekkage dan loopt je computer mogelijk averij op.
Hmm,zou graag weten of dat ook langdurig goed gaat,ik neem aan dat je nniet maandelijks een tripje door de bergen doet met de sleurhut erachter?

Maar goed jouw ervaring is wel al een goede ervaring,bergen met caravan is al een serieuze belasting denk ik............
Zwakke punt als zijnde de kachelradiateur ben ik van op de hoogte.

Ben ook al gewaarschuwd dat een 164 beter of degelijker in elkaar steekt dan een 166 maar dat durf ik niet te beweren,geen ervaring mee.
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:38
door @PM
Ga jij maandelijks de bergen in dan met de paarden?
Re: RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstand
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:38
door Gtvco
RDW zegt bij een willekeurig opgegoogled kenteken dat-ie 1500 kg geremd mag trekken. In ons vlakke landje zie ik daar dus in principe geen probleem mee.
Ook dat wist ik al.

Maar ik weet van andere merken auto's(met serieus kwaliteitsimago) met automaat dat de combinatie automaat en zware aanhanger veel problemen,kapotte automatenbakken,op kan leveren.Dus ik wilde graag ervaringen horen hoe dat nu toevallig bij de 166 met automaat zit.
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:40
door @PM
Gevalletje klok-klepel in mijn geval hoor, maar kon je in zo'n geval niet overwegen om een (grotere) oliekoeler te plaatsen?
Re: RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstand
Geplaatst: wo nov 02, 2011 23:51
door Gtvco
Gevalletje klok-klepel in mijn geval hoor, maar kon je in zo'n geval niet overwegen om een (grotere) oliekoeler te plaatsen?
Dat zou kunnen,is een bekende Bratwürst-automaat-aanhanger-modificatie.Maar ik wil er zelf niet teveel aan gaan knutselen of experimenteren, want dan zoek ik liever verder tot ik er 1 met handbak gevonden heb of een andere merk trekauto.........

RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: do nov 03, 2011 07:52
door Zaagauto
Zonder ook maar iets van de (eigen)aardighden te weten van de Sportronic... verkeerde ik altijd in de veronderstelling dat een automaat een betere trekauto is dan een handgeschakelde... mede door de koppelomvormer... en koppel is wat je nodig hebt bij sleuren... maar zoals ik zei... ik heb werkelijk geeeeen idee hoe een sportronic in elkaar steekt...
Het Engelse-Boertje-in-een-net-jasje heeft met een eigen gewicht van 1990 kg en slechts 115 diesel pk's (toen ie nieuw was... is na 420.000 km waarschijnlijk wel wat minder geworden..) geen enkele moeite met wat voor aanhangergewicht dan ook... maar is dan ook gekeurd om 3500 kg te mogen trekken.
Re: RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstand
Geplaatst: do nov 03, 2011 10:10
door Gtvco
........... geen enkele moeite met wat voor aanhangergewicht dan ook... maar is dan ook gekeurd om 3500 kg te mogen trekken.
Dat is dan waarschijnlijk het verschil met een "gewone" luxe-auto met automaat.Een Engels Boertje is geboren voor zulke werkzaamheden.
Ik heb zelf al eens met een RR P38a gereden en die zijn daar ook voor gemaakt...............Maar dat is een beetje prijzig om daar mee te sleuren voor Ome Co zijn budget.

RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: do nov 03, 2011 10:21
door Zaagauto
Die keuring slaat meer op de rukpukkel die er onder zit hoor... maar die weegt dan ook een halve Alfa denk ik zo...
maar met 115 automaten pk's aan de haal gaan met 3,5 ton is niet zo slecht vind ik....
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: do nov 03, 2011 11:01
door vV
heb jaren gereden met een 166 handbak , 2,5 liter, ook regelmatig paardentrailer achter, geen probleem. Wel achterzijde voorzien van goede dempers en ik mhad er ook hulpveren onder, achterkant oudere 166`s is nogla slap..
Hulpveren achter en gele koni rondom maakten er een andere auto van. laatste serie schijnt op dat punt beter te zijn, maar heb daar zelf geen ervaringen mee.
De 159 Q4 die we nu hebben doet het trekken toch nog even beter, maar goed is ook 2.4 diesel....
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: do nov 03, 2011 15:18
door frankalfa
Welja nog maar een andere toet in huize Co, is je spaarloon nu al vrijgevallen soms?
Vraag het van G eens, diens 166 2.5 destijds was ook een sportronic. (wat ik toen nogal een saaie combinatie vond vanwege 'nul' power onderin)
Sportronics hebben volgens mij wel een betere reputatie dan de gemiddelde 'bratwursten automatikgetriebe...'
Of aan Ed natuurlijk, die heeft er intussen ook wel al een paar voorbij zien komen denk ik zo.
Grtz,fRank
Re: RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstand
Geplaatst: do nov 03, 2011 15:46
door Gtvco
Welja nog maar een andere toet in huize Co, is je spaarloon nu al vrijgevallen soms?
Vraag het van G eens, diens 166 2.5 destijds was ook een sportronic. (wat ik toen nogal een saaie combinatie vond vanwege 'nul' power onderin)
Sportronics hebben volgens mij wel een betere reputatie dan de gemiddelde 'bratwursten automatikgetriebe...'
Of aan Ed natuurlijk, die heeft er intussen ook wel al een paar voorbij zien komen denk ik zo.
Grtz,fRank
Nee,spaarloon valt bij mij niet vrij helaas,daar heb ik iets doms mee gedaan.............
Ben ook nog niks aan het kopen,ben me zo zachtjes aan eens aan het oriënteren voor een opvolger van de 164.En een 3.0 166 leek me wel wat,alleen 9 van de 10 die nu aangeboden worden zijn Sportronics.Dus vandaar mijn vraag of dat (technisch gezien)verstandig is met een redelijk zware trailer.Mede gezien jouw plezierige ervaring met een automatenbak.
Een 2.5 Sportronic valt sowieso af voor mij.Die trekt naar mijn idee en gevoel nog geen frika(n)del uit de mayonaise.
Kzal het eens aan Ed vragen als ik hem zie.
RE: 166 3.0 v6 24v Sportronic en aanhanger......verstandig o
Geplaatst: do nov 03, 2011 15:55
door frankalfa
Mi staat jou volgende auto gewoon in de regio Zandstraat, een handgeschakelde 166 3.0 Super...
(mét klein vliegwiel btw!)
Grtz,fRank