Pagina 1 van 2
Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 11:29
door Geert-Jan
Beste mensen,
Ik wil graag weten welke aanpassingen er allemaal voor nodig zijn, om een 1.7 16v blok in een 1.7 8v te hangen (16v op carbs).
Een paar vragen:
- kan ik de 1.7 8v bak gebruiken, of gebruikt een type 3 16v een andere bak? En hoe zit dat met verhoudingen?
- Zit er verschil in de aandrijfassen?
Graag alleen inhoudelijk reageren
Gr. Geert-Jan
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 12:34
door WhizzMan
Je hebt een andere voorbalk nodig, een ander uitlaatspruitstuk en speciale verloopstukken om de carbs van je 8V op de 16V aangesloten te krijgen. Verder zou je of een speciale ontsteking moeten bouwen, of de ontsteking van je 8V over moeten zetten op het 16V blok. Omdat die qua vervroeging niet afgesteld is op de 16V motor, zal dat niet optimaal zijn en je loopt het risico dat je een pingelende motor krijgt als je de verdeler gaat verdraaien voor max. vermogen. Ook loopt je motor op zich wel op de carbs van de 8V, maar je zal eigenlijk moeten gaan rollen met een bak sproeiers er naast om de sproeierbezetting weer optimaal te krijgen.
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 13:36
door Geert-Jan
Hallo Whizzman,
Met voorbalk bedoel je het subframe? Daar was ik van op de hoogte. De pasplaten voor de carbs moet ik ook laten frezen inderdaad (maakt dat nog uit wat voor materiaal?)
Ik was van plan met 40mm webers te gaan proberen, omdat mijn huidig blokje intact in de schuur blijft liggen (incl. de carbs die erop zitten).
De ontsteking was ik ook al even over aan het nadenken.. ik kan zeker de 16v ontsteking niet op e.o.a. manier hergebruiken?
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord
Kon jij eventueel nog wat zeggen over de vragen in mn OP?
Gr. Geert-Jan
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 15:48
door WhizzMan
De 16V ontsteking zit altijd in de computer, voor zover ik weet. Dan moet je gaan puzzelen om die er van te overtuigen dat je echt benzine inspuit (dummy injectors van een gasinstallatie plaatsen) en de inlaatlucht van je carbs allemaal door de luchtweger heen laten komen. Dat lijkt me niet echt jouw doel?
Wat ik gezien heb aan adapters is allemaal aluminium. Zitten er op een 1.7 niet altijd al 40mm dan? Of is dat alleen op de QV?
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 16:35
door Geert-Jan
Hoi Whizz,
Ik zal binnenkort eens kijken hoe de ontsteking geregeld word. Het 16v blokje wat ik hier heb liggen gebruikt wel eenzelfde verdeler als ik al heb liggen (Bosch JGFUD).
Ik kan aan een paar teflon blokken komen, welke natuurlijk erg makkelijk in vorm te frezen zijn (door mezelf). maar of dat ook goed komt qua afsluiting e.d.
De 40mm carburateurs komen van een 33 1.3S af. Ik moet de mijne van de 8v eens opmeten wil ik het weten.. ik heb geen idee
Ik kan me vergissen, maar er was hier toch eens iemand op het forum welke deze conversie al gedaan had in een type 2, een RED.
Gr. GJ
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 20:22
door franksud
Dat was deze GJ
Groet, franksud

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: do okt 27, 2011 21:15
door alfaqv75
bak gaat 1 op 1 passen, ontsteking zie topic van de blauwe sud... eigenlijk staat daar ook wel alles beschreven!!
ik zie ook in een andetr topic dat je aan je remmen denkt, heel slim
owja, teflon blokken zou ik maar niet gebruiken

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: vr okt 28, 2011 00:04
door WhizzMan
Stof is bezig om z'n sprint naar 16V om te bouwen. We zijn nu op distributiedelen aan het wachten. We hebben voor zolang z'n verdeler van een 8V blok omgezet. Hij heeft dezelfde aluminium verloopstukken als die Stefan had voor z'n RED. Uit m'n hoofd is er ook nog een inlaatspruitstuk van de 16V bewerkt en zijn het niet alleen verloopstukken. Het idee mag in ieder geval duidelijk zijn, je wilt iets hebben wat op de kop past (inclusief de koelkanalen) en waar je staande carburateurs op vast kan knutselen.
Als je carbs van een 1.3S af gaat halen, zou ik er rekening mee houden dat je andere venturi's moet gaan kopen en de hele sproeierbezetting aangepast moet worden. als je 140pk of meer uit je 16V wilt krijgen zal je eigenlijk wel naar 34mm venturi's moeten gaan, minder dan 32mm gaat erg lastig worden om meer dan 120-130pk uit te krijgen. 36 kan in theorie wel, maar dan trekt ie onderin niet en eigenlijk wil je dan liever 45ers hebben. met standaard nokkenassen en dergelijke zou ik het ook lekker bij 32 of 34mm venturi's houden. Het is allemaal wel te doen, zeker als je bij een tuner langs gaat die de vakkendoosjes goed gevuld heeft en weet waar hij/zij mee bezig is, maar er zit natuurlijk nog wel een kostenpost aan vast.
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: vr okt 28, 2011 13:57
door Geert-Jan
Hoi Whizz,
Sowieso wilde ik de sproeierbezetting aan (laten) passen. Maar ik zocht dus nog naar de oude eigenaar van die RED! Deze RED staat nu in Uithuizermeeden, dat is hier 5 mins rijden vandaan.
Als iemand weet hoe degene op dit forum heet, kan ik eens met hem contact opnemen. De pasplaten voor de carbs op het blok gaat wel goed komen.
Mijn huidige bak schakelt niet zo fijn, dus deze wilde ik vervangen met een 16v originele bak, dit moet dus gewoon onder de type 2 passen.
Gerwin, welke blauwe sud topic bedoel je?
Gr. GJ
Re: RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen
Geplaatst: vr okt 28, 2011 14:29
door WhizzMan
Hoi Whizz,
Sowieso wilde ik de sproeierbezetting aan (laten) passen. Maar ik zocht dus nog naar de oude eigenaar van die RED! Deze RED staat nu in Uithuizermeeden, dat is hier 5 mins rijden vandaan.
Als iemand weet hoe degene op dit forum heet, kan ik eens met hem contact opnemen. De pasplaten voor de carbs op het blok gaat wel goed komen.
Mijn huidige bak schakelt niet zo fijn, dus deze wilde ik vervangen met een 16v originele bak, dit moet dus gewoon onder de type 2 passen.
Gerwin, welke blauwe sud topic bedoel je?
Gr. GJ
Stefan heeft niets aangepast aan die RED, qua carburatie of ontsteking, voor zover ik weet. Er zitten iig 28 of 32mm venturis op. Het gasklepmechaniek van de carbs was nog wel wat maatwerk meen ik, omdat de koppen wat verder uit elkaar staan dan op een 8V.
De blauwe sud is die van Bert308.
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: vr okt 28, 2011 16:33
door sprint88
Nee
Met goede pasplaten past het stelsel 1 op 1volgens mij ooit 1 keer een set in spiegelbeeld gemaakt dan komt het stelsel er scheef in te staan.
Venturies moeten in iedergeval 32 mm zijn
Bert 308 rijdt met 36 mm carbs dat gaat ook.
Vergeet niet dat je een elektrische benz. Pomp nodig bent anders heb je te weinig opbrengst bij flink gassen.
De gasklephuizen van de 16v inkorten op zo'n 60 mm dan zijn de gaten bijna mooi rond.
En gebruik even de zoekfunctie er staat al veel over beschreven.
Zelf maak ik ze regelmatig van 20 mm dikke aluminium platen
Grt rogeralfa

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: za okt 29, 2011 00:25
door WhizzMan
Ahja, de benzinepomp, daar moet je een Facet redtop (imitatie) met drukregelaar of zo voor verzinnen.
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: za okt 29, 2011 09:11
door Geert-Jan
RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: za okt 29, 2011 11:00
door brolli21
Ik heb evt nog wel zon redtop pompje liggen GJ

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?
Geplaatst: za okt 29, 2011 11:46
door Geert-Jan
Ik heb het daar nog lang niet aan toe, maar mooi dat ik weet dat je er nog 1 hebt Sander.