Pagina 1 van 1
Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 20:46
door RalfUittenhout
Help mijn koppeling doet raar.. zou zomaar de titel van een kinderboek kunnen zijn.
Situatie:
Mijn koppeling biedt SOMS geen tegendruk, als ik hem dan intrap, schakel en dan oplaat komen grijpt hij meteen in de eerste 10% pedaaluitslag aan, die andere 90% is dan gewoon zonder tegendruk.
Ik kwam er vandaag op de snelweg ook achter dat ik tijdens het rijden met constante snelheid de koppeling helemaal in kan trappen zonder enig resultaat, met schakelen zelf grijpt hij dan wel nog aan.
Ik kan er nog mee rijden maar dit wil ik wel graag verholpen hebben, waar ligt dit aan? ontluchten, drukgroep of de schijf? Oja, het koppelingspedaal piept wel als ik hem intrap, maar neem aan dat dat puur op het scharnierpunt zit..
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 21:23
door don515jz
Ik denk dat je hoofdkoppelingcilinder aan vervanging toe is.
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:06
door pe1ryx
hulpkoppelcylinder op de bak

RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:10
door MDP
Inderdaad. Heb exact het zelfde probleem gehad, bij mij was destijds de hulpkoppelingscilinder aan het eind van z'n Latijn.
Re: RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:11
door Zaagauto
hulpkoppelcylinder op de bak

Daar trap je meestal in 1 x doorheen... geeft
over het algemeen niet de symptomen die hier genoemd worden...
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:12
door roberto
Dat piepen komt idd van het scharnierpunt. Beetje vet doet wonderen.
Wat betreft de tegendruk van de koppeling, dit kan ook door een defecte hulpkoppelingcylinder komen. Effe onder de auto kruipen en kijken of de stofhoes vol olie staat.
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:20
door RalfUittenhout
dat is een duidelijk unaniem antwoord, ik zal hem morgen eens op een put zetten. Allen hartelijk dank!
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:22
door Matteomeubel
Heb het zelfde gehad met een '90 75. Dat was de hoofdkoppelingscylinder idd.
Re: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: wo okt 26, 2011 22:40
door don515jz
Ik kwam er vandaag op de snelweg ook achter dat ik tijdens het rijden met constante snelheid de koppeling helemaal in kan trappen zonder enig resultaat
Als je het pedaal kan intrappen zonder de koppeling te bedienen dan heb je een (inwendige)lek in de hoofdkoppelingcilinder, de olie stroomt dan langs de seals terug in het potje. Trap je de koppeling snel in dan verpomp je de olie sneller dan dat die terug kan stromen en kan je toch nog de koppeling bedienen.
Als de hulpcilinder lek is dan ligt er een plas olie op je oprit (of staat de stofhoes vol).
Maar als de ene gaat dan zal de andere niet ver achter blijven. De GTV is bj.1983 en nog originele koppelingcilinders?
En omdat het zo'n pretje is om het systeem te ontluchten zou ik ze beide vervangen, meteen ook de slang meenemen dan ben je de komende jaren van het gezeur af.
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: do okt 27, 2011 18:14
door roberto
Gaat het om een Alfetta GTV 2.0 of V6?
Mocht het de hulpkoppelingscylinder zijn en het is een V6. Dan een hulpkoppelingscylinder nemen van een 105 en dan de stift en stofhoes overzetten, scheelt aanzienlijk in de eurootjes. Heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan voor m'n GTV6.
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: do okt 27, 2011 18:43
door RalfUittenhout
Het is een 2 liter 4 cilinder, dus dat geldt helaas niet voor mij, ik denk dat ik ze inderdaad beiden ga vervangen als ik dat zo lees.
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: do okt 27, 2011 21:35
door RalfUittenhout
iemand wellicht een adres en prijsidee waar ik zon hoofdkoppelcilinder kan krijgen? Is het misschien een idee om 2de hands een op de kop te tikken of is dit te link?
alvast bedankt!
RE: Gekke koppeling Alfetta GTV 1983
Geplaatst: vr okt 28, 2011 14:00
door don515jz
Tweedehands zou ik niet snel monteren, je weet nooit hoe lang de spullen al op de plank liggen en als die niet heel netjes is schoongemaakt (binnenzijde) en in het vet gezet is de kans zeer grote dat de cilinder van binnen gaat roesten.
Leveranciers, hoe ver wil je het zoeken
bv
EB Spares Engeland
Frank Hanel, Duitsland
of dichterbij huis
Goos van Pelt (op ongeveer 2/3 van de pagina.
Ik noem maar wat.
Als je even zoekt heb je zo een stuk of 10 adressen te pakken, kijk
hier maar eens bij de commerciƫle links.