JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

Bak/aandrijfas loopt los?! (101)

ma okt 24, 2011 08:41

Hier een case op de maandagochtend voor 101 intimie en andere technici :wink:

De Guilietta TI heeft sinds zo’n 20km last van serieuze resonantie in de aandrijflijn.
In eerste instantie vanaf 120km/h.
Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan. Kruiskoppelingen bleken in orde en de donut vertoonde wat haarscheurtjes. Deze donut heb ik afgelopen weekend vervangen.

Eerst even uitleggen:
De 101 bak aansluiting op de donut/aandrijfas ziet er als volgt uit. Aan de uitgaande as van de bak zit een drietand gemonteerd met een centrale moer op de as. Tegen de moer zit een aanslagrubbertje, waartegen de cardan afsteunt. De Donut zit op de drietand en de cardan wordt ook via de donut vastgezet.

Tijdens het vervangen van de donut bleek de centrale moer serieus los te zitten. Hierdoor kon de drietand inclusief het wormwiel dat in de bak zit voor de km teller aandrijving de bak uit schuiven! :shock: Het ding was al 2cm eruit geschoven! Dat verklaart dus ook dat de km teller het niet meer deed.

Boel gemonteerd en daarbij de centrale moer zo goed als mogelijk vastgezet. Het viel daarbij op dat het ding niet echt vastgezet kon worden (er draait iets mee in de bak?) Er is geen schroefdraad over voor een borgmoer eroverheen. Volgens de onderdelenbijbel hoort er een borgring achter de moer zitten, maar deze heeft zijn functie verloren….

Rondje gereden, en het leek goed te gaan (wel iets meer resonantie dan voorheen…maar dat kon aan de nieuwe donut liggen?) KM teller werkte ook weer! 5 km later km teller hapert weer….. nog 2 km verder duidelijk weer een fout geluid vanaf de donut……:evil: :cry:

Kortom ik heb wat advies nodig:
1) klopt het dat de centrale moer niet echt muurvast gedraaid kan worden?
2) hoe moet ik dat ding nou goed borgen?
3) klopt het dat ook het genoemde wormwiel zichtbaar kan worden als de centrale moer los is?! Het voelt niet goed om het ding zo uit de bak te kunnen trekken……..

Het loslopen van de centrale moer wordt ook nog gestimuleerd door een niet kloppende uitlijning van blok-bak-cardan. De baksteun is al zo’n 4mm verlaagd met vulplaten tussen de brug en de chassisbalken. Bij montage van de donut viel ook op dat de donut aan de bak niet evenwijdig aan de cardanaansluiting zit. Aan de bovenzijde zat duidelijk een kier van een mm of 3.
De bak moet dus lager…..of het blok moet hoger.

4) wijzigt de positie/uitlijning van de krukas/bak nogmaliter als een 1300 vervangen wordt door een 1750 blok? (niet toch? Alleen de hoogte van de kop is toch anders?)
5) Mogelijk is voorgesorteerd op ombouw naar dubbele carbs en is daardoor de uitlijning niet meer kloppend. Misschien zijn daarvoor kortere motorsteunen gebruikt: hoe hoog horen de motorsteunen te zijn met een 1300 blok?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Bak/aandrijfas loopt los?! (101)

ma okt 24, 2011 10:56

Bij de 105 dien je de moer met plm 12 kg/m aan te trekken. Kans is groor dat dit voor de 101 vergelijkbaar is.
Het is zaak dat je de flens eerst mechanisch blokkeert. Ik bedoel hiermee dat je iets tussen de bak en de flens steekt waardoor je alle"elasticiteit"eruit haalt en de flens dus totaal niet verdraaitt. (Tegenhouden en in versnelling zetten werkt echt niet en je belast je bak dan ook behoorlijk. Moet je niet willen.)
Daarna, met gebruikmaking van de originele borgring, de zaak vasttrekken met het voorgeschreven koppel en klaar. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 24, 2011 12:18

Ik weet zo niet precies wat je bedoelt met het blokkeren, hopelijk wordt het me wel duidelijk als ik er weer mee bezig ben.

Wie kan nog wat zinnigs zeggen mbt de uitlijning?
Joris

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

don515jz
Full Member
Full Member

ma okt 24, 2011 15:14

Even ter illustratie een plaatje van een 105 cardanas
Afbeelding
1) klopt het dat de centrale moer niet echt muurvast gedraaid kan worden?
2) hoe moet ik dat ding nou goed borgen?
3) klopt het dat ook het genoemde wormwiel zichtbaar kan worden als de centrale moer los is?! Het voelt niet goed om het ding zo uit de bak te kunnen trekken……..
De centrale moer moet echt muurvast gezet worden, voor een 105 is dat 11 tot 12 kgm
Tussen de moer en de flens hoort een borgring (no.4) te zitten die valt met een lip in de flens en aan de buitenomtrek moet je de ring ombuigen en zo zit die geborgd.
Wanneer je de flens uit de bak trekt dan zie je de aandrijving voor de km tellen en inderdaad, dat hoor je niet te kunnen doen.

Als je de moer niet op spanning kan brengen kan het natuurlijk zijn de de schroefdraad van de moer beschadigd is en als het ware dol draait.
Vervang de moer eens door een nieuwe en plaats meteen een nieuwe borgring, beide zullen je niet de kop kosten.
Om de moer vast te zetten zal je de uitgaande as moeten blokkeren, dit gaat het makkelijkste door een van de 3 bouten in de flens naar achteren te drukken
zodat deze tegen het huis komt en een stukje hout tussen de bout en het huis om beschadigingen te voorkomen is geen overbodige luxe.

Toen de boel los lag, heb je ook nog even naar het lagertje No.7 gekeken en de knobbel op de uitgaande as?
Als die twee beschadigd zijn krijg je ook trillingen en omdat de uitlijning niet goed is worden deze twee delen extra zwaar belast.

Wat betreft de uitlijning van de motor en cardanas, deze horen in lijn te zijn, de donut heeft niet de functie van een kruiskoppeling en dien alleen om schokken/trillingen op te vangen.
Dus controleer of de juiste motorsteunen zijn gebruikt en of ze niet doorgezakt zijn. Alleen al het feit dat iemand vulringen onder de versnellingsbaksteun stop doet het ergste vermoeden.
Het kan natuurlijk zijn dat het 1750 blok te hoog is om onder de motorkap te passen en dat men de motorsteunen heeft aangepast om de motor lager te leggen.
Ik heb hier een oude Amerikaanse catalogus liggen en daarin hebben ze speciale motorsteunen te koop om een 1750 - 2000 blok in een 750/101 chassis te plaatsen.
Of daar ook een speciale versnellingsbak rubber bij hoort, dat zou ik niet weten want die staat er niet in.

Lees dit verhaal ook eens.

Succes,
Don

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 25, 2011 15:29

nu snap ik ook dat die borgring geen functie meer heeft :lol:. Het stuk dat in de flens moet vallen ontbreekt. :roll:

zoekende naar een vervangende borgring en een nieuwe moer vind ik alleen deze:
Afbeelding

de moer die ik heb heeft niet die extra rand???

Het rubbertje (nr 6) was in mijn geval goed en de bus (nr 7) heb ik niet inwendig bekeken (wel volgepropt met kogellagervet)
De knobbel op de uitgaande as ziet er goed uit, al is er wel een beschadiging zichtbaar voor die knobbel.
Zou zomaar veroorzaakt kunnen zijn door een afgebroken stukje van de oude borgring. :idea:

Bij hermontage zal ik iig de uitlijning moeten goedbreien. Met montage van een nieuw bakrubber hangt de bak weer iets hoger (rubber was uitgezakt) waardoor de uitlijning nog slechter is geworden) Een zoektocht naar hogere motorsteunen begin ik niet aan.....MITS de uitlijning ten opzichte van het cardansteunlager dan ook nog klopt.

Zal trial and error worden...... :?

eerst dus de goede moer/borgring vinden.....
Uitdaging daarbij is de dikte van de moer!
volgens de onderdelenbijbel hoort er een moer van 20mm dik in. De moer die er nu onder zit is zeker dunner!
Joris

don515jz
Full Member
Full Member

di okt 25, 2011 20:52

Uitgaande dat als er een 1750 blok in is gegaan er de bijpassende V-bak is gebruikt, dus beide 105 serie

Voor de moer zou ik de volgende kiezen, Lage Zeskantmoer met metrisch fijne draad M20x1, DIN439B (1987) die moer is 10mm hoog. De moer van mijn bak is 9mm hoog. Dat verschil is te verwaarlozen.
Ik bedenk net wat, je wil natuurlijk een klasse 8 moer hebben, de link verwijst naar een klasse 4. Misschien beter om naar een van de bekende Alfa adressen te bellen of ze nog een 2de hands moer hebben liggen.

En de borgring Borgnokplaat met buitennok - Staal M20
Bij Fabory staan ze gewoon in de catalogus, dus kan je ze daar ook bestellen, even naar de balie gaan en dan kan je ook kleinere hoeveelheden dan de standaard verpakking krijgen. Je kan kiezen Eindhoven of Helmond.

Die moer in de voorgaande post is ook een borgmoer, maar dan moet er een spiebaan zijn om te kunnen borgen.
Trouwens als je loctite oid gebruikt dan komt die moer ook niet meer los.

Als je nog een paar oude motorsteunen hebt, dan kan je die ook gebruiken om als vulplaat tussen de body en de motorsteunen te stoppen. Wel eerst het rubber er afhalen. 8)
Je wint er geen centimeters mee, maar alle kleine beetjes helpen.

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 26, 2011 08:03

dank voor deze info 8)

Ik vraag me alleen af of de dikte van de moer niet bepaald wordt door de lengte van de cardan ten opzcihte van de positie van het blok.
Ik vond wel dat het schuifstuk best een eindje uitgeschoven moest worden voor montage?
Joris

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 26, 2011 08:52

Schuifstuk moet ruimte hebben!! Als ie een paar cm uitschuift is dat prima! Vastzetten en proberen! :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

wo okt 26, 2011 09:24

Als je hem niet eerst uitschuift... kan ie ook niet inschuiven... :wink:

Raar woord als je er goed naar kijkt... schuiven.... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

don515jz
Full Member
Full Member

Re: RE: Bak/aandrijfas loopt los?! (101)

wo okt 26, 2011 11:53

dank voor deze info 8)
Ik vraag me alleen af of de dikte van de moer niet bepaald wordt door de lengte van de cardan ten opzichte van de positie van het blok.
Even kort door de bocht, de dikte van de moer bepaald alleen de aandrukkracht van de rubber bus, No.6. met een dunne moer krijg je speling, met een dikke meer druk, verder doet het niets. De moer moet natuurlijk niet de laag zijn want dan kan die niet met voldoende kracht worden vastgezet.
En met het schuifstuk van de cardanas heb je eigenlijk ook niks te maken, je monteert eerst de donut op de versnellingsbakflens, vervolgens zet je het centrale lager vast aan de carrosserie en daarna aan de achteras. En de afstand tussen het centralelager en de achteras bepaald hoe ver het schuifstuk moet worden verschoven. Ik weet niet of de auto op bokken staat of op z'n wielen, maar als de wielen van de grond zijn dan heb je ook meer lengte nodig.

Wat ik zou doen is de cardanas splitsen bij flens No.16 het voorste deel aan de versnellingsbak bevestigen en dan kijken waar het lager uit komt ten opzichte van de bevestigingspunten van de carrosserie.
Daarna zou ik gaan experimenteren met de motor- en versnellingsbaksteunen, net zolang tot er een speling van een paar mm is tussen de steun en de carrosserie. Eigen gewicht van de as zal deze altijd iets naar beneden drukken, maar met een nieuwe donut zal dat geen centimeters zijn, je moet het een beetje op gevoel doen. Als dan het lager vastgezet wordt dan heb je een zo goed als spanningsloze ophanging van de cardanas.
Vervolgens het tweede deel monteren.
Uiteraard wel eerst de moer van de uitgaande as (No.5) met het voorgeschreven moment vast zetten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”