Pagina 1 van 3
Hinkepinkepinke... alles laten verzinken....
Geplaatst: zo okt 23, 2011 19:54
door Zaagauto
In afwachting van wat opgekalefaterde meuk voor Earl (1987 75 2.0 TS) eens lekker de zooi aan het schoonmaken en poetsen...
De gasklep had wat aanslag dus remmenreiniger en het kwam redelijk los.. ach weet je wat? Ik kook dat ding wel even uit in de ultrasoon... dus gasklepsensor eraf... OEPS... die had dus een afstelling....
Het onderwerp:
Hoe krijg ik de juiste afstelling weer terug? Wat online zoeken gaf dit als resultaat:

Helaas ontbreekt de voorgaande pagina maar hier maak ik uit op dat het een kwestie is van de sensor draaien totdat je bij dichte gasklep een weerstand van min of meer 0 Ohm meet... Lijkt simpel... maar hoe meet ik dat de gasklep 72 graden openstaat zoals in het vervolg staat??? Of is dat van minder belang en is het goed als ie bij dichte klep goed staat?
Uit angst om de boel nog verder te verklooien heb ik verder niet geprobeerd de sensor te verwijderen om de klep uit te koken maar kan ik hem er gewoon af halen (trekken?) als de twee boutjes los zijn? Ik moet nu toch gaan afstellen dus waarom dan niet doen wat is sowieso van plan was?
Dan het bijna OEPSje... Aangezien er een nieuwe radiateur etc in gaat eens een kritische blik geworpen op het koelvloeistoftankje dat eruit ziet als een varken...

Gedemonteerd... zelfs voor mij simpel genoeg...
Toen wilde ik e.e.a. van het tankje verwijderen om hem in de vaatwasser te mikken en de meuk van de bodem eruit te krijgen... dop los... niveausensor los... uh... daar staat bij dat je hem NIET los mag schroeven... en dat kan ik me voorstellen want dan draai je de rand tegen het kabeltje aan... maar hoe krijg ik hem eruit?
Iemand?
B.v.Dankiedankie voor de tips & commentaren!
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: zo okt 23, 2011 20:09
door Gerrets
Ik weet dat wanneer je bij een 33 de sensor draait en je een klik hoort de klep weer in de goede positie staat. Maar helaas is niet ieder gasklep huis hetzelfde.............
succes!
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: zo okt 23, 2011 21:08
door AlfettaOwner
Ik dank dat de boel onder het dopje flink zit vast geplakt na al die jaren.
Als de dop los wordt gedraaid zou de meuk mee omhoog moeten komen.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: ma okt 24, 2011 19:21
door Michel75
Kun je aan de gasklepsensor niet nog zien waar de boutjes gezeten hebben op het "stelbereik"?
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: ma okt 24, 2011 19:27
door WhizzMan
Die 72 graden kan je zelf met een geodriehoek en een stukje karton wel een malletje voor maken. Meet eerst de hoek bij stationair, tel daar 72 bij op (of trek het er van af, afhankelijk van hoe je het meet) en maak daar een passend malletje voor.Op zich is het niet heel kritisch. Wat kritischer is, is dat de schakelaar die "stationair" meet bij het kleinste luchtspleetje al weer terugklikt. Dat is het doel van deze hele exercitie.
Omdat ie nu toch al verlopen is, kan je hem er net zo goed aftrekken. Bij mijn weten is het inderdaad de schroefjes los en dan zou je hem van het asje moeten kunnen trekken.
Dat tankje weet ik niet zo goed, maar het zal me niets verbazen als je hem met sensor en al gewoon in de vaatwasser mee kan laten fietsen.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: ma okt 24, 2011 19:32
door yuri 75 V6
Wat is nou het probleem met de sensor? Die kun je er toch gewoon uit schroeven? Domweg aan de ring draaien en hij komt los.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: ma okt 24, 2011 20:39
door Zaagauto
Niet zo zeer een probleem... meer onbekendheid met het fenomeen... schrok zo (

) van dat ik de afstelling verknalde (nope... kan de oude afstelling niet terug zien op de lipjes) dat ik verder niet ECHT gekeken heb hoe makkelijk ie eraf kon... Maar ik begrijp dat het gewoon trekken is... en dat afstellen moet ook wel goed komen... Vernam van Tazio ook al over het klikje dat je moet horen zodra je de klep beweegt... dat i.c.m. de weerstand meten zou goed genoeg moeten zijn... denk ik...
Zal nog eens pulken aan die niveausensor....
Dankiedankie aan allen!
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: di okt 25, 2011 08:44
door @lfa@lgra
Al eens een eetlepel Soda in het tankje geprobeerd en vervolgens geheel afgevuld met kokend water?. Proberen waard, schadelijk is het zeker niet. Als je dat een paar keer doet is ie vast schoon en kun je de sensor laten zitten. Wel goed naspoelen.
Desnoods gooi je er een half afwasblokje in en afvullen met kokend water. Vuiler wordt ie vast niet..
Ik heb ooit op advies van een oudgediende mijn radiateur schooongemaakt met Van die reinigingstabletten voor kunstgebitten. 2 x gedaan en steeds een dag laten zitten. Hij rook heerlijk naar pepermunt

en echt alle kalkafzetting was verdwenen.
Gasklepschakelaar afstellen is toch simpel te doen met bovenstaande info ? Komt niet op 0.1 mm of 1 graad verschil aan.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: di okt 25, 2011 09:54
door Zaagauto
We zijn intussen een stukje verder gekomen...
Gasklep sensor ligt er naast... gasklephuis is intussen uitgekookt en brandschoon... dus sensor nog even poetsen en dan dmv meten-is-weten weer monteren... en met voorzichtig pulken, draaien en doen is de niveausensor er ook netjes uit gekomen... lijkt er inderdaad op dat de waarschuwing vooral is om te voorkomen dat ie losgedraaid wordt om bij te vullen.
Tankje ligt klaar om schoon gemaakt te worden. Kunstgebittenzooi had ik ook al een van gehoord... Als Earl dan maar geen kunstgebittensmile krijgt...
eshow.com
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: di okt 25, 2011 11:52
door ericj
Ik ben benieuwd naar een "na" foto van het tankje met de toegepaste schoonmaakmaterialen!
Wat betreft de afstelling van de schakelaar ben je als carbs-man begrijpelijk wat voorzichtig, maar het is gelukkig heel eenvoudig. De eerste functie van de schakelaar, en daar gaat het om bij de afstelling, is dat hij schakelt bij een dichte gasklep. Dan weet de injectiecomputer dat er stationair gedraaid moet worden en gaat hij over op het stationair toerental regelen.
De tweede functie, het schakelen bij "72 graden", zorgt voor verrijking van het mengsel door de ecu als je het gas flink intrapt. Een soort electronische acceleratiesproeier dus. Of die nu precies of ongeveer bij 72 graden actief wordt is niet zo heel erg boeiend.
---
Eric
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: di okt 25, 2011 12:00
door Zaagauto
Ik denk dat het wel goed gaat komen!
Zal kijken hoe het schoonmaken van het tankje verloopt en foto's plaatsen als het zo ver is.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: di okt 25, 2011 14:41
door WhizzMan
Het is geen acceleratiesproeier, maar een aanwijzing voor de ECU om niet meer naar de lambdasonde of de AFM te kijken. Boven de 72 graden wordt er alpha-N gewerkt en niet meer closed loop. Een aantal sensoren en parameters worden nog wel meegenomen, maar lambda en AFM dus niet meer. Die 72 graden is minder kritisch dan dat stationairverhaal, vandaar dat ik hem zo af zou stellen dat je stationair en de overgang naar bijna-geen-gas soepel loopt.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: di okt 25, 2011 21:11
door MiaGiulia
Reingen >> Azijn << en eventueel icm soda......!!!
kom nogal eens op plaasten op de wereld waar min of meer niets voorhanden is in een omstreek van honderden kilometers en toch moeten er motordelen, koelers etc gereinigd worden...en azijn is hiervoor uitermate geschikt en milieuvriendelijk...
success...
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2011 11:07
door WhizzMan
Correctie: op de 75TS wordt de AFM nog wel gebruikt, want de gasklep zit geen potentiometer op. Pas als de AFM helemaal vol open staat, wordt er op volledig op alpha-N gewerkt.
RE: OEPS en BIJNA OEPS bij de 75 2.0 TS... en nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2011 11:31
door Zaagauto
Zojuist aangeschaft....
expresschemist.co.uk
Een nachtje weken in heet sop heeft niet echt wonderen verrricht... Zak Soda ligt ook nog ergens.
Omdat de gasklepsensor voorlopig opgelost is... de titel maar even aangepast...