Koppeling komt niet vrij
Geplaatst: zo okt 09, 2011 11:16
Hallo, een nieuw probleem heeft zich voorgedaan,
De koppeling van mijn alfa 145 1.4 TS uit 1998 komt niet meer vrij. Ik kan hem wel starten met de koppeling ingedrukt, bijvoorbeeld in de 1, als de motor aanslaat gaat de auto kruipen, trap ik op de rem dan stopt hij en slaat de motor niet af. Geef ik gas dan gaat hij rijden, maar uit de 1 en naar de 2 dat gaat niet. De koppeling (drukgroep, druklager en plaat) zit er 190.000 km in. De koppeling master en slave cilinder zitten er 360.000 km in. Ik hoor de master cilinder bij het pedaal wel zacht kraken als ik hem intrap, dat doet hij al wel een jaar, maar ik voel en zie geen lekkage van koppelingsvloeistof. De slavecilinder zit buiten op de bak onde de accubak, en ook deze is droog, en ik zie de koppelingshevel bewegen. Als ik bij maximaal ingedrukte koppeling de hevel met de bandenlichter een zetje geef, komt hij maar een paar milimeter verder. Is er een manier om erachter te komen of een van de koppelingcilinders inwendig lekt en onvoldoende druk opbouwd? Of zal de drukgroep kapot zijn? Daar kan ik waarschijnlijk alleen achter komen als ik de bak eraf haal (is best nogal wat werk). Wie weet raad?
Groer Beppe.
De koppeling van mijn alfa 145 1.4 TS uit 1998 komt niet meer vrij. Ik kan hem wel starten met de koppeling ingedrukt, bijvoorbeeld in de 1, als de motor aanslaat gaat de auto kruipen, trap ik op de rem dan stopt hij en slaat de motor niet af. Geef ik gas dan gaat hij rijden, maar uit de 1 en naar de 2 dat gaat niet. De koppeling (drukgroep, druklager en plaat) zit er 190.000 km in. De koppeling master en slave cilinder zitten er 360.000 km in. Ik hoor de master cilinder bij het pedaal wel zacht kraken als ik hem intrap, dat doet hij al wel een jaar, maar ik voel en zie geen lekkage van koppelingsvloeistof. De slavecilinder zit buiten op de bak onde de accubak, en ook deze is droog, en ik zie de koppelingshevel bewegen. Als ik bij maximaal ingedrukte koppeling de hevel met de bandenlichter een zetje geef, komt hij maar een paar milimeter verder. Is er een manier om erachter te komen of een van de koppelingcilinders inwendig lekt en onvoldoende druk opbouwd? Of zal de drukgroep kapot zijn? Daar kan ik waarschijnlijk alleen achter komen als ik de bak eraf haal (is best nogal wat werk). Wie weet raad?
Groer Beppe.