Pagina 1 van 2

Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 20:46
door hondaman
Heb een twinspark blok met motronic.Zo lang ik het blok al gebruik,vind ik het niet lekker lopen. :( Stationair geregeld misfires,en onregelmatig, bij costante snelheid altijd wat inhouden, en bij accelereren ook geregeld een hikje. Auto heeft een open luchtfilter,een spagetti uitlaat, geen lambda sonde ,en geen katalysator :D .Ook geen emissieblokje.
Nu kom ik er achter wanneer ik de retourleiding van de brandstof dichtknijp dat de motor veel mooier loopt. Ook geen inhouden bij acceleren.Ik heb de brandstofdruk gemeten : bij stationair lopen ongeveer 3 bar, en bij dichtgeknepen retour ca. 6 bar. Dit lijkt me toch wel goed. :roll:
De motor lijkt dus te arm te lopen, maar is domweg de brandstofdruk opvoeren wel een goede optie? Ja ik weet dat er nu reacties komen van testbank, en chippen, maar ik zoek een oplossing wat ook een beetje zelf te doen is. :idea:

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 21:05
door jorritkooistra
ik vind van wel, je krijgt meer druk in de brandstof rail, dus iets meer inspuiting.

hij pakt beter op en zal iets meer vermogen geven, geen 5 pk maar toch......

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 21:18
door hondaman
Is dit niet heel slecht voor de pomp en de injectoren? Ik heb een tijdje geleden nagedacht om de lambda terug te plaatsen, maar begreep toen dat er veel meer mensen zonder rijden ,en zonder problemen.

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 21:33
door yuri 75 V6
Heb je al in het betreffende deel van het werkplaatshandboek gekeken?

Daarin staat bijvoorbeeld dat de maximale effectieve brandstofdruk 3 bar is, en dat een eventuele overdruk via de retour wordt gecompenseerd. Oftewel, als je 3 bar brandstofdruk meet, zou het spul in principe goed moeten kunnen lopen. Mijn eerste suggestie zou zijn om de injectoren eens na te kijken (sproeibeeld) en ze sowieso eens ultrasoon te reinigen. Domweg de brandstofdruk opvoeren lijkt symptoombestrijding en kan inderdaad nog wel eens zijn weerslag hebben op de componenten in je brandstofsysteem.

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 21:51
door hondaman
Dank je; goeie link :!: Ik heb er aleens een ander setje injectoren in gehad. Was hetzelfde. Watertemperatuursensor :?:

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 22:13
door yuri 75 V6
Watertemperatuursensor zou ik niet zo snel verdenken, want zo lang die een te lage temperatuur doorgeeft naar het motormanagement wordt er juist verrijkt. Overigens: waren de andere injectoren zeker weten in orde? Je brandstofdrukregelaar zou goed moeten zijn, als je 3 bar over de injectorgalerij meet, maar de brandstofdrukregelaar is ook gekoppeld aan je inlaatspruitstuk om te zorgen dat de brandstofdruk over de injectoren voor alle gasklepstanden constant is, is deze verbinding ook in orde? Anders zou bijvoorbeeld de brandstofdruk bij gasgeven netto te laag kunnen zijn.

Verder ga ik er even van uit dat er verder alles niks loos is, dus geen valse lucht op enig punt (bijvoorbeeld de slang naar de rembekrachtiger, inlaatspruitstukrubbers etc) en dat je ontsteking volledig in orde is.

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 22:29
door hondaman
brandstofdruk reageeert wel op lostrekken van vacuumslangetje. Bougiekabels zijn nieuw :wink: .Valse lucht heb ik gecontroleerd.
Auto is wel vrij zuinig :lol:

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 22:39
door giuliettaevo
Als de opbrengst van de pomp te laag is kun je stationair wel goede druk hebben maar belast kan die druk toch nog afzakken. :wink:

Eigenlijk moet je de motor even flink belasten onder het meten.

Opbrengst kun je ook meten door even de slang aan de retourkant los te halen en deze gedurende 30 seconden in een lege 1,5L fles te laten spuiten. Je zou in die 30 sec toch al wel bijna een liter moeten hebben. Dan weet je de opbrengst bij 3 bar druk. :)

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di sep 27, 2011 22:39
door yuri 75 V6
Als dat allemaal in orde is, en de juiste Motronic-computer hangt er aan, dan zou het toch moeten werken, zou je zo zeggen. Zijn je bougies mooi koffiebruin als je ze er uit draait? Permanent te arm mengsel geeft een witte bougie. Google levert vast een schat aan kleurenplaatjes op om te vergelijken. Ook niet onbelangrijk: welke bougies zitten er in?

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: wo sep 28, 2011 06:12
door hondaman
stationair gat de motor ook mooier draaien met opgevoerde druk. Dus lijkt mij de opbrengst niet het probleem. Zal het binnenkort eens meten. Er zitten Lodge bougies in.

Re: RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: wo sep 28, 2011 09:14
door WhizzMan
ik vind van wel, je krijgt meer druk in de brandstof rail, dus iets meer inspuiting.

hij pakt beter op en zal iets meer vermogen geven, geen 5 pk maar toch......
Niet mee klooien, je verprutst alleen de afstelling van de computer maar. Sowieso is 6 bar veel te veel voor het hele systeem, je loopt het risico op brand en je injectoren gaan heel snel lekken. Meer vermogen door te veel brandstof inspuiten is een fabeltje. Als je rijker dan 12.5/1 gaat mengen gaat je vermogen alleen maar achteruit. Als meer brandstof zou helpen, moet je dat doen in de programmering van de computer, niet met gepruts met brandstofdruk.

Wat voor TS precies? Uit een 75? Heb je de katalysator/lambdasonde ook geplaatst, of is het blokje op "geen lambda" geprikt? Heb je nergens valse lucht in je inlaattraject? Is je AFM (flapperdoos) in de inlaat wel helemaal goed? Soms hebben ze dooie punten of zit er vuil in. Ik weet niet of de 75 er ook eentje heeft, maar op de 155 zit er een luchttemperatuursensor in de AFM, die kan ook stuk zijn? Is je gasklepsensor goed en goed afgesteld (als je kan afstellen op 75). De ECU heeft inderdaad ook een sensor voor KVStemperatuur. Als de ECU denkt dat die heel hoog is, zal hij armer mengen.

Houdt er rekening mee dat je meer dan 1 oorzaak kan hebben voor je probleem. Sluit ze gewoon allemaal systematisch uit en repareer alles wat je tegen komt. Geef niet op als je 1 ding fikst en het probleem is nog niet weg, want je had het uiteindelijk toch moeten repareren, dus je hebt er niets aan "verloren". Je zou er maar zo achter kunnen komen dat je ook je ontsteking nog moet fiksen als je alle brandstofdingen gedaan hebt, je weet het nooit. ;)

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: wo sep 28, 2011 18:04
door hondaman
blok komt idd. uit een 75. geen lambda, geen kat, en geen emissieblokje. Tank ook meestal super.Gasklepsensor is dacht ik niet af te stellen.Luchttemperatuur heb ik nog nooit iets aan gemeten . Is misschien een idee :idea:

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: wo sep 28, 2011 23:18
door giulia-tom
Ik mis iets essentieels in jouw opsomming....injectoren bijvoorbeeld, je voert er wel verhoogde druk op en denkt dat ie er beter van gaat lopen maar ik hoor je niet over de injectoren zelf. Laten reinigen - sproeibeeld controle ?

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: di okt 11, 2011 00:10
door hondaman
Iets verder gekomen; Heb een oud klaverblaadje erbij gezocht, met een artikel over praktische tips voor de ts motor :idea: .Daar stond in dat een motor zonder lambda en kat. af te stellen is met de CO schroef. Deze eens een paar slagen losgedraaid, en de motor ging ineens een stuk harder stationair lopen. De staionair stelmotor kan hem niet weer terug krijgen. Het lijkt er op dat de gasklep niet tegen het aanslagboutje aan komt. Er zit ongeveer een mm. tussen. Gasklepschakelaar schakeld wel. De auto pakt nu een stuk beter op. :D ..Is nog niet helemaal 100%, maar in ieder geval al een hele verbetering. Nu nog een andere gasklep zien te scoren.
Ik heb er een andere LMM. op gezet, welke ik nog had liggen. (zelfde nummers, maar het dopje van de CO schroef was er al af). Tot mijn verbazing zag ik dat in degene die ik er op had zitten een klein gaatje in de schuif zat :?: .Het leek mij een origineel ding, waar verder niet aan geprutst is??

RE: Arme twinspark 8v

Geplaatst: do jul 19, 2012 22:16
door hondaman
Probleem is opgelost. Heb de weerstand van de nieuwe bosch bougiekabels met dop eens gemeten, en het bleek dat de lange bougiekabels zelfs een weerstand van 10K.ohm hadden. Dus 5 alleen al in de kabel! Heb van oude kabels weer een set in elkaar geknutseld, en de motor loopt weer goed. Ben met de bosch kabels van een half jaar oud terug gegaan naar de automaterialenzaak. Deze hebben ze op gestuurd naar Bosch, en ik kreeg 2 weken later een telefoontje dat de kabels niet goed waren , en ik mijn geld weer op kon halen!