Pagina 1 van 3
Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: di sep 20, 2011 17:33
door alfa 166
Hallo,
Wie kan mij helpen. Mijn garage heeft een nieuwe koppeling geplaatst. Bij het afhalen van de auto bleek dat de versnellingsbak olie verliest. Kan dit iets met de reparatie te maken hebben?
Hij was altijd droog.
Graag hoor ik jullie reactie.
Michael
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: di sep 20, 2011 19:10
door Bullettooth
Als je 'geluk' hebt is het de keerring uitgaande as van de bak. ( 'motor'zijde). Het is een keerring van een paar euro en men hoeft alleen de 'vaste' aandrijfas hiervoor los te halen. (die achter het blok door loopt).
Waarschijnlijk beschadigd met terug plaatsen. Wacht niet te lang met reparenen en laat de bak BOVEN max vullen. (paar mm, tot de M van Max). Dan weet je zeker dat de naaldlagers van je 6de versnelling niet droog lopen).
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: di sep 20, 2011 19:20
door jorritkooistra
ik vul altijd elke bak boven het maximum, want er zit eigenlijk altijd te weinig olie in een bak......
als je een foto kunt laten zien zo handig zijn, dan is het probleem zomaar vastgesteld.
Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara
Geplaatst: di sep 20, 2011 20:29
door WhizzMan
ik vul altijd elke bak boven het maximum, want er zit eigenlijk altijd te weinig olie in een bak......
Ik ken genoeg bakken waar je dat niet bij moet doen, daar gaat ie alleen maar zwaarder van lopen. Hoe kom je er bij dat er altijd te weinig in zou zitten?
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: di sep 20, 2011 21:12
door Tjerry
In een 6-bak zit een peilstok. Dus dat is gemakkelijk.
Tjerry
Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara
Geplaatst: di sep 20, 2011 21:32
door jorritkooistra
ik vul altijd elke bak boven het maximum, want er zit eigenlijk altijd te weinig olie in een bak......
Ik ken genoeg bakken waar je dat niet bij moet doen, daar gaat ie alleen maar zwaarder van lopen. Hoe kom je er bij dat er altijd te weinig in zou zitten?
op het werk doen wij er altijd een beetje meer in dan nodig, dat is gewoon beter voor de bak.
vooral bij vw moet je er goed op letten omdat ze erg slechte bakken hebben.....
Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara
Geplaatst: di sep 20, 2011 22:38
door frankalfa
....op het werk doen wij er altijd een beetje meer in dan nodig, dat is gewoon beter voor de bak.........
Die stelling durf ik best te betwijfelen, de automaat van mn ex-mercedes is
hoogstwaarschijnlijk door te veel olie in het systeem stuk gegaan...(schuimvorming)
Grtz,fRank
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: di sep 20, 2011 22:46
door yuri 75 V6
Over de hoeveelheid olie in een bak wordt echt wel nagedacht. Bedenk dat er onder de meest bizarre omstandigheden (duur)tests uitgevoerd worden, waarbij het spulletje niet stuk mag lopen, oververhitten, klotsen, schuimen, noem maar op. Bedenk ook dat wrijvingsverliezen (zeker tegenwoordig) tot een minimum beperkt moeten worden ivm de emissie-eisen. Het beste of minst slecht compromis komt hier echt wel naar boven. Natuurlijk zal het altijd een keer voorkomen dat bij een bepaald merk en/of type de hoeveelheid olie wat te krap gekozen is (een vergissing is immers menselijk, of de accountants beslissen dat een tiende liter bakolie per auto ook wel kan ivm de kostprijs afgezet tegen de garantiekosten, en dat is geen grapje), maar je kunt niet zonder meer stellen dat iedere versnellingsbak standaard te weinig olie meekrijgt vanuit de fabriek en dat het dus een goed idee is om tot boven 'Max' te vullen.
Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara
Geplaatst: di sep 20, 2011 23:23
door Bullettooth
Over de hoeveelheid olie in een bak wordt echt wel nagedacht. Bedenk dat er onder de meest bizarre omstandigheden (duur)tests uitgevoerd worden, waarbij het spulletje niet stuk mag lopen, oververhitten, klotsen, schuimen, noem maar op. Bedenk ook dat wrijvingsverliezen (zeker tegenwoordig) tot een minimum beperkt moeten worden ivm de emissie-eisen. Het beste of minst slecht compromis komt hier echt wel naar boven. Natuurlijk zal het altijd een keer voorkomen dat bij een bepaald merk en/of type de hoeveelheid olie wat te krap gekozen is (een vergissing is immers menselijk, of de accountants beslissen dat een tiende liter bakolie per auto ook wel kan ivm de kostprijs afgezet tegen de garantiekosten, en dat is geen grapje), maar je kunt niet zonder meer stellen dat iedere versnellingsbak standaard te weinig olie meekrijgt vanuit de fabriek en dat het dus een goed idee is om tot boven 'Max' te vullen.
Second that!
Bij de C5.30 en C6.30 bakken van bij Alfa (JTD en V6'n) het raadzaam, ze iets 'te overvullen'
Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara
Geplaatst: wo sep 21, 2011 08:58
door alfaqv75
ik vul altijd elke bak boven het maximum, want er zit eigenlijk altijd te weinig olie in een bak......
Ik ken genoeg bakken waar je dat niet bij moet doen, daar gaat ie alleen maar zwaarder van lopen. Hoe kom je er bij dat er altijd te weinig in zou zitten?
op het werk doen wij er altijd een beetje meer in dan nodig, dat is gewoon beter voor de bak.
vooral bij vw moet je er goed op letten omdat ze erg slechte bakken hebben.....
volgens mij onzin dat elke bak verder dat max gevuld moet worden!!!
gewoon specificatie's volgen en tot max afvullen, je weet namelijk niet wat er met te veel olie kan gebeuren (er kan te veel druk op bepaalde seals komen en hierdoor kunnen deze niet goed meer dichten.....)
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: wo sep 21, 2011 09:00
door alfaqv75
dat bij bepaalde bakken dit wel wordt gedaan zou kunnen, maar de nadruk op ELKE bak bedoelde ik hierboven...
overigs nog steeds vreemd dat bij bepaalde bakken dit wel gedaan zou moeten worden... Kan wel iets verzinnen waarom dit zou moeten, want wordt de aangegeven onderhoudsinterval voor de bakolie wel altijd uitgevoerd (ik denk het niet)
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: wo sep 21, 2011 10:36
door Alfa Nord
Om even bij de topicstarter te blijven: 99% kans dat inderdaad de achterste steekaskeerring lek (zoals al aan werd gegeven) is gegaan tijdens monteren van de bak. Ik plaats geen bak meer zonder er eerst een nieuwe keerring in te zetten, gaat vaker mis dan goed namelijk. Ik trek ook altijd de achterste aandrijfas er uit zodat je tijdens dé- en montage van de bak meer ruimte hebt en je de keerring ook niet kunt beschadigen. Je moet dus even terug naar de garage en ze een nieuwe keerring laten monteren, op hun kosten uiteraard.
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: wo sep 21, 2011 17:13
door alfa 166
Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik zal vanavond de rekening even bekijken. Ik geloof dat er ook nog iets opstond van een sensor bij de aandrijfas.
Ik baal er enorm van. Ik moest namelijk onmiddelijk bij afhalen van de auto EUR 2000 afrekenen en de garage is nu niet eens bereid om er nogmaals naar te kijken. Men zegt: Wij hlbben de koppeling vervangen, niet de versnellingsbak. Ik heb hier absoluut geen verstand van, dus men kan mij alles vetrellen. Wel heeft men er (volgens de rekening) 3 liter olie bijgevuld.
RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na reparatie
Geplaatst: wo sep 21, 2011 18:15
door Alfa Nord
Dan ben jij mooi genaaid!!! 2000 euro voor een koppeling vervangen? Is die van goud dan? Kost normaal max. iets van 750 euro. En 3 liter olie gaat er echt niet in... En zij hebben de versnellingsbak los gemaakt van de auto om de koppeling te vervangen, sindsdien heb je olielekkage. 1+1 = 3. Laat je niet beet nemen en sta erop dat ze gaan kijken waar de olie lekt, anders stappen ondernemen.
Re: RE: Versnellingsbak Alfa 166 3,2 verliest olie na repara
Geplaatst: wo sep 21, 2011 18:53
door jorritkooistra
....op het werk doen wij er altijd een beetje meer in dan nodig, dat is gewoon beter voor de bak.........
Die stelling durf ik best te betwijfelen, de automaat van mn ex-mercedes is
hoogstwaarschijnlijk door te veel olie in het systeem stuk gegaan...(schuimvorming)
Grtz,fRank
automaat is een heel ander verhaal, die overvul ik nooit....