Sam75
Member
Member

cilinderkoppaking vervangen 75 V6

zo sep 18, 2011 14:06

Hallo Allemaal,
Ben vandaag met volle moed begonnen met de cilinderkoppen er af te halen wegens lekke koppakking.
De rechtse is er al af, maar met de linkse zit ik met een probleem.
De rembekrachtegingspot zit in de weg om hem er uit te schuiven. :?
Ik dacht aan voor de motor te kantelen zodat de cilinderkop recht omhoog staat.
Of de lange bouten dat in de motorblok zitten geschroeft los te maken?
Wat is het makkelijkste volgens jullie om hem er af te krijgen? Of zijn er nog andere oplossingen?
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: cilinderkoppaking vervangen 75 V6

ma sep 19, 2011 13:55

Volgens mij is de rembekrachtiger weghalen is het makkelijkste. De tapeinden weghalen lijkt me erg onhandig. Blokkeer je wel de cylinderbussen als je de koppen er af hebt? Als die gaan schuiven moet je die ook opnieuw plaatsen en water/oliedicht maken namelijk.

Sam75
Member
Member

ma sep 19, 2011 17:48

Volgens mij moet het dashbord er voor uit om aan de moeren te kunnen van de rembekrachtiger?
Ik ga het zo oplossen, motor gaat er gewoon uit. Dan kan ik direct ook de krukas keeringen vervangen.
De cilinderbussen zijn stevig blijven zitten en ze zitten tot nu toe redelijk goed vast. :)
GT Junior 1300 '71

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 19, 2011 19:29

Het is alweer een tijdje geleden (en het was bij een 90), maar volgens mij kan je redelijk snel/ makkelijk bij die moeren, met wat verlengstukken, een knietje en een ratel. Liefst zo'n handzaam 3/8" set. Kan zijn, dat je er even de stuurkolom bekleding vanaf moet halen. (onderste helft) Dat zijn kleine imbus boutjes, mocht je dat niet weten. Dus niet de hele pedalenbak, enkel de rembekrachtiger!
Het kan zelfs zonder loskoppelen van remleidingen. Dan moet je eerst die twee boutjes aan de voorzijde loshalen en de cilinder een stukje eruit trekken. Scheelt weer een hoop gekloot met ontluchten van de remmen. ;)

Is echt veel minder werk, dan een motor eruit halen.

Maar achterste krukaskeerring vervangen is ook nooit weg natuurlijk. Niet de stiftjes langs het achterste lager vergeten dan he! ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Sam75
Member
Member

Re: RE: cilinderkoppaking vervangen 75 V6

ma sep 19, 2011 20:34

Het is alweer een tijdje geleden (en het was bij een 90), maar volgens mij kan je redelijk snel/ makkelijk bij die moeren, met wat verlengstukken, een knietje en een ratel. Liefst zo'n handzaam 3/8" set. Kan zijn, dat je er even de stuurkolom bekleding vanaf moet halen. (onderste helft) Dat zijn kleine imbus boutjes, mocht je dat niet weten. Dus niet de hele pedalenbak, enkel de rembekrachtiger!
Het kan zelfs zonder loskoppelen van remleidingen. Dan moet je eerst die twee boutjes aan de voorzijde loshalen en de cilinder een stukje eruit trekken. Scheelt weer een hoop gekloot met ontluchten van de remmen. ;)

Is echt veel minder werk, dan een motor eruit halen.

Maar achterste krukaskeerring vervangen is ook nooit weg natuurlijk. Niet de stiftjes langs het achterste lager vergeten dan he! ;)
Zeer bedankt voor de info.
Maar ben nu toch al bezig met de motor er uit halen, dan kan ik ook de motorruimte eens goed proper maken. En eventueel roest behandelen. :)
En wat bedoel je met die stiftjes langs de achterste lager?
GT Junior 1300 '71

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 20, 2011 07:52

Die bussen kunnen maar zo losschieten. Pak even een paar pijpjes, een paar ringen en zet die er met bouten op de tapeinden op. Met de pijpjes en ringen druk je de cylinderbussen naar beneden en met de bouten fixeer je ze.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 20, 2011 10:31

Die bussen kunnen maar zo losschieten. Pak even een paar pijpjes, een paar ringen en zet die er met moeren op de tapeinden op. Met de pijpjes en ringen druk je de cylinderbussen naar beneden en met de moeren fixeer je ze.
:wink:

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 20, 2011 11:17

:oops: :oops:

*loopt naar koffieautomaat*

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 20, 2011 13:28

:oops: :oops:

*loopt naar koffieautomaat*
:needcoffee: :mrgreen:

Grtz,fRank

Sam75
Member
Member

di sep 20, 2011 15:43

Die bussen kunnen maar zo losschieten. Pak even een paar pijpjes, een paar ringen en zet die er met bouten op de tapeinden op. Met de pijpjes en ringen druk je de cylinderbussen naar beneden en met de bouten fixeer je ze.
Oke goed dat je het zegt, ik zal er direct aan beginnen. :)
GT Junior 1300 '71

Terug naar “Algemene Technische vragen”