Pagina 1 van 1

ontsteking Alfetta 116

Geplaatst: do sep 15, 2011 22:51
door laurens75ts
Nou heb ik al even bij de zoek optie gekeken maar kom er nog niet helemaal uit......

hoeveel graden voorontsteking moet de 2.0 nord hebben?
En hoe staan de tekens op de poelie?

en kan ik zo 1.2.3 de verdeler en de bobine van een nord I.E erin knallen, daarmee bedoel ik dus bobine en verdeler Alfetta eruit en die van een I.E erin!

Mvg Laurens

RE: ontsteking Alfetta 116

Geplaatst: do sep 15, 2011 23:51
door brolli21
Die van een I.E heb je niks aan,heel de verdelerkap daar maar eens af,die dingen zijn leeg vanbinnen...

RE: ontsteking Alfetta 116

Geplaatst: do sep 15, 2011 23:56
door laurens75ts
ja dat had ik gezien!

dus daar gaat het nooit mee doen......

RE: ontsteking Alfetta 116

Geplaatst: vr sep 16, 2011 08:15
door Zaagauto
Je poelie heeft 3 tekens:

P = Punto = BDP
F = Fisso = statische voorontsteling
M = Massimo = maximale (dus dynamische) voorontsteking

Als je de motor rondtornt kom je ze ook in die volgorde tegen op de poelie.

RE: ontsteking Alfetta 116

Geplaatst: vr sep 16, 2011 15:34
door laurens75ts
oke nu weet ik gelijk waar de tekens voor staan! Thnx :thumbs:

Maar hoeveel graden voorontsteking moet ik hebben in stationair toerental?

Mvg Laurens

RE: ontsteking Alfetta 116

Geplaatst: vr sep 16, 2011 16:01
door Zaagauto
Verschilt per motorversie... er zijn nogal wat curves... Denk dat er in een fatsoenlijk werkplaatshandboek wel een tabel te vinden is... of denken... hopen is het meer...

Maar stationaire voorontsteking stel je eigenlijk nooit af... Als je een conventionele puntjes ontsteking hebt, stel je hem zo af dat op merkteken F de punten net open gaan.

Daarna kun je het geheel nog dynamisch controleren met een stroboscooplamp en moet ie bij (ik dacht) 3500 toeren de maximale voorontsteking halen (M).

Die M is belangrijker dan de F dus als ie de M niet haalt, bijstellen totdat ie dat wel doet ook al betekent dat dat ie niet heel zuiver op F staat.