Pagina 1 van 1
Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3 bak
Geplaatst: zo sep 04, 2011 19:59
door FeleMele
Zoals de titel al aangaf vroeg ik me af of er iemand weet hoe dik de kopplingsplaat is bij nieuwe, ongebruikte toestand.
En zoals sommigen onder jullie wel zullen weten ben ik op zoek naar een versnellingsbak van een 1.3, iemand ervaring hiermee ?
Hoor het graag van jullie
Groetjes Felice
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: ma sep 05, 2011 12:01
door alfaqv75
wil je een 1.3 bak ombouwen voor je P4?
dikte geen idee
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: di sep 06, 2011 01:34
door FeleMele
Ben de bak net gaan halen en deze gaat inderdaad onder de p4, reed nu ook al op p2...aangezien de middenlager toch stuk was helaas.
Koppeling komt gewoon een nieuwe op ! Heb de tandwielverhoudingingen vergeleken en zo heel veel korter is ie niet. proberen waard dus
Groetjes
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: di sep 06, 2011 08:49
door alfaqv75
ik kom gereld spullen voor de P4 tegen, wil je geen P4 weer maken (anders kan je je onderschrift ook wel aanpassen

)
en 1.3 bak is eindoverbrenging iets korter, maar de versnellingen zijn even lang (al vaak de discussie gehad wat nu sneller is, maar dat een 1.3 bak veel harder trekt is volgens mij nog steeds onzin). Wat je eigenlijk zou willen is dat de versnellingen dichter bij elkaar zitten, een sud 1.2 bak dus!
Nieuwe koppeling is idd verstandig, voor 130 euro compleet is ook niet te veel geld voor iets wat je niet in een uurtje kan verwisselen... Check staartrubber en motorsteun ook direct! En ik zou het clipje direct vervangen voor een betere constructie + de delen van de schakelstang checken op speling (en zo niet direct vernieuwen)
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: di sep 06, 2011 20:26
door FeleMele
Wil hem inderdaad weer p4 maken, intussentijd eens een andere versnellingsbak proberen en de andere ( originele ) eens een opfrisbeurt geven en zien dat de aandrijfaslager etc in orde zijn.
Wat betreft die 1.3 bak, de versnellingen ( op de prim en sec as ) zijn inderdaad identiek aan deze van een 1.7, wat je echter wel vergeet is dat het differentieel een verhouding van 9/37 heeft t.o.v van de 1.7 versenllingsbak die 9/35 heeft.
Wat maakt dat de overbrengingingen toch korter zijn. ( grotere RF )
Groetjes
Felice
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: di sep 06, 2011 20:32
door yuri 75 V6
... maar dat is toch ook precies wat Gerwin zei?
Re: RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen
Geplaatst: di sep 06, 2011 20:42
door FeleMele
... maar dat is toch ook precies wat Gerwin zei?
Lees het net ook ! Hoe vestrooid kan je zijn lol

Maar in ieder geval is de eindoverbrengingen per versnelling toch korter door dat andere diff. wat het toch een kortere bak maakt die wat sneller optrekt...
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: di sep 06, 2011 21:20
door yuri 75 V6
Dat is waar, maar de toerenval tussen de versnellingen is nog altijd gelijk. Kennelijk is een Sud 1.2 bak zodanig uitgelegd dat de versnellingen dichter bij elkaar liggen, en zou dat fijner rijden, als ik Gerwin goed begrijp. Ik kan er geen uitspraak over doen, want ik heb er geen ervaring mee.
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: wo sep 07, 2011 08:59
door alfaqv75
je wint alleen de eerste paar meters als je de koppeling niet zou gebruiken, maar als je op de koppeling bij 4500tpm weg kan rijden heb je dus 0 winst...
theoretisch wil je altijd tussen je max koppel en je max vermogen zitten, door versnellingen korter te maken kan je op een smallere powerband rijden.. De eindoverbrenging wordt alleen interessant als je telkens een net te lage versnelling op bepaalde bochten moet rijden.
Zo is een 1.3 bak voor zandvoort wel ideaal volgens een ex-33racer, maar Spa en Assen weer niet.
Van 0-100 ben je niet sneller omdat je 2x ipv 1x moet schakelen, dus ja... Tis maar wat je sneller noemt!
Persoonlijk vond ik de standaard bak juist gaaf, je knalt in 2 boven de 115 (ok, mijn 16V blok was ook niet echt standaard), liep bv in 4 ver boven de 200

Daarnaast als je normaal gaat rijden op bv de snelweg verbruikt hij minder, omdat hij minder toeren maakt.
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: wo sep 07, 2011 16:52
door FeleMele
Hmm daar zit wat in !
Denk dat ik me daar bij zal moeten aansluiten. Laat niet weg dat ik het wel eens wil proberen

Een versnellingsbak is snel weer verwisseld, en in tussentijd heb ik eens wat tijd om mijn originele bak eens te voorzien van nieuwe synchromechringen want het schakelen gaat wel eens met gekraak helaas
Ik heb in ieder geval de RF berekend van beide bakken ( 1.3 en 1.7 met verschillende diff. ) En veel verschil kwa RF zat er immers niet op. Dus zoals ik zei het proberen waard, aangezien ik nog steeds met een standaard blok ga zitten.
Wat had je overigens veranderd aan je blok, Gerwin ? Je maakt me nieuwsgierig. Andere nokkenassen... ?
RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen 1.3
Geplaatst: wo sep 07, 2011 18:33
door alfaqv75
koppen maximaal gevlakt en licht bewerkt, uitlaatpoorten gepolyst en slakken verwijderd, andere inlaat, andere chip, spaghetti spruitstuk, group N, etc...
Re: RE: Alfa 33 1.7 16v dikte koppelingsplaat en ervaringen
Geplaatst: wo sep 07, 2011 19:25
door FeleMele
koppen maximaal gevlakt en licht bewerkt, uitlaatpoorten gepolyst en slakken verwijderd, andere inlaat, andere chip, spaghetti spruitstuk, group N, etc...
Mooi !
