Pagina 1 van 2

Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: za aug 27, 2011 20:50
door roberto
Vanmorgen wilde ik Ronals A1 14 inch monteren op m'n 33. Maar ze lopen aan tegen de remklauw. Terwijl de Ronals een ET hebben van 38,
de orginele 14 inch Speedlines hebben een ET van 39 en deze passen wel zonder aanlopen.

Heeft iemand dit eerder gehad, en wat zijn eventuele oplossingen; remklauwen afslijpen of spacers van ?? mm.

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: za aug 27, 2011 22:54
door Hylke
Dat klinkt niet helemaal goed, 14" Ronal hoort gewoon te passen (uit ervaring op een '93er QV en type 1 QV).
Wat je zou kunnen overwegen zijn spacers van zo'n 5mm, zaten veelal op de 155 WB.

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: za aug 27, 2011 23:07
door dibro
Zijn de wielbouten niet gewoon te lang?

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: za aug 27, 2011 23:13
door Hylke
Dat merk je achter op de trommels wel, maar voor op de schijven zou je het dan wel heel bont moeten maken.

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: za aug 27, 2011 23:17
door dibro
Dan waren het lang geleden inderdaad de trommels waardoor ik niet van m'n plek kwam na montage van de Ronals :oops:
Overigens heb ik het bij mijn 155 wel meegemaakt dat de bouten te lang waren en aanliepen tegen de remklauw. Kwam toen door de slotbouten.

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: zo aug 28, 2011 20:47
door roberto
Nee, het zijn niet de wielbouten die te lang zijn. Ik heb nog geprobeerd om te rijden, dacht eerst dat de remmen vast zatten. Maar toen ik een wiel er weer af haalde, zag ik de krassen op de remklauw.

Denk zelf dat het een combinatie is van nieuwe remschijf, die niet helemaal dik genoeg is daar waar de gaten voor de wielbouten zitten. En nieuwe Ferodo 2500 remblokken, die mogelijk net iets dikker zijn dan standaard, en hierdoor de remklauw iets verder naar buiten wordt gedrukt over de pennen in het remzadel.

Denk dat ik er maar een paar spacers monteer. Hoe dik zijn eigenlijk die spacers van een WB 155?

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: zo aug 28, 2011 21:10
door dibro
Wat je zou kunnen overwegen zijn spacers van zo'n 5mm, zaten veelal op de 155 WB.
:wink:

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: ma aug 29, 2011 22:27
door roberto
Vanavond effe een paar ringen op de remschijf geplakt, toen voorzichtig het wiel gemonteerd. Kon het wiel draaien, zonder dat er iets aanliep. Met een schuifmaat gemeten en er zat zo'n 4,9 mm tussen velg en remklauw. De ringen die ik geplakt had zijn 5,1 mm dik. Dus een paar spacers van 3 mm zou genoeg moeten zijn.

Hoelang moet een eigenlijk wielbouten zijn?

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: ma aug 29, 2011 23:10
door Hylke
Zo lang, dat er minimaal 7 windingen in de schijf gaan (bij voorkeur meer).

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: di aug 30, 2011 08:56
door Huib
ik heb het destijds met mijn 15" Ronals opgelost door een gietrandje van de remklauw af te slijpen. Had hetzelfde probleem na montage van nieuwe remschijven en blokken. Maar of dat 3mm was dat weet ik niet meer, ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel van de remklauw heb afgeslepen.

Re: RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: di aug 30, 2011 12:34
door alfaqv75
ik heb het destijds met mijn 15" Ronals opgelost door een gietrandje van de remklauw af te slijpen. Had hetzelfde probleem na montage van nieuwe remschijven en blokken. Maar of dat 3mm was dat weet ik niet meer, ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel van de remklauw heb afgeslepen.
ik ook, echter aan remklauwen slijpen zou ik nu nooit meer doen....
ook de niet originele remblokken zijn dikker, beter oude schijven en nieuwe blokken inrijden en dan pas later een keer de nieuwe schijven monteren... Dan zit je ook niet meer met het probleem dat het niet meer past!

Re: RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: di aug 30, 2011 13:03
door Jurian
Wat je zou kunnen overwegen zijn spacers van zo'n 5mm, zaten veelal op de 155 WB.
:wink:
Zitten alleen op de voorzijde van een 155 wb (miss handig om te weten)

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: di aug 30, 2011 21:20
door Hans33sw
psies.

maar wel typisch hoor... ik had ook 14"jes op mn sw, no problemos :wink:
Moet ze nog steeds eens bij het oud ijzer inleveren...

Re: RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: di aug 30, 2011 21:29
door roberto
ik heb het destijds met mijn 15" Ronals opgelost door een gietrandje van de remklauw af te slijpen. Had hetzelfde probleem na montage van nieuwe remschijven en blokken. Maar of dat 3mm was dat weet ik niet meer, ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel van de remklauw heb afgeslepen.
Er zou minimaal 0,2 mm moeten worden afgeslepen. Ik had ringen van 5,1mm gemonteerd en toen had ik 4,9mm tussen velg en klauw.
Met 3mm spacers zou ik dan 2,8mm ruimte moeten hebben tussen velg en klauw.
ik ook, echter aan remklauwen slijpen zou ik nu nooit meer doen....
ook de niet originele remblokken zijn dikker, beter oude schijven en nieuwe blokken inrijden en dan pas later een keer de nieuwe schijven monteren... Dan zit je ook niet meer met het probleem dat het niet meer past!
Om te gaan rijden met de oude schijven was geen optie, die waren echt ver heen. Bijna 1mm onder de minimale dikte.
Zitten alleen op de voorzijde van een 155 wb (miss handig om te weten)
Hoe zitten die spacers gemonteerd, met kruiskop, imbus, torx?

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

Geplaatst: wo aug 31, 2011 00:18
door Alessandro
Rij al jaren met 14"speedlines (van 33 Q4) op de 145....
Al meerdere banden op versleten en dus meerdere keren gebalanceerd.... (ook met plaklood aan binnenzijde soms)
10 jaar lang probleemloos!!

Maar nu komt het! Afgelopen voorjaar de velgen deftig opgeknapt en nieuwe banden laten monteren, loopt de boel ineens aan op de remklauwen voor! :shock:
Bleken de plakloodjes of beter gezegd, de plakstroken daarvan nét even dikker te zijn!

Mijn oplossing: (ging dus ook over 'veel' minder dan een mm, want ik kon er wel mee rijden) gewoon de ruwe gietijzeren remklauwen glad geschuurd met de lamellenschijf op de slijptol. Daar zit echt zoveel 'vlees'/ die zijn zo over gedimensioneerd, daar kan echt wel een mm vanaf hoor. ;)

Spacer van 1mm kan natuurlijk ook... gewoon zelf knippen/ boren/ slijpen uit een plaat staal. ;) (been there, done that) Hoeft echt niet op de mm nauwkeurig, zorgt heus niet voor onbalans of zo.

(Zo, genoeg onrust veroorzaakt. :lol: )