Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Ronal A1 14 inch icm 33 QV

za aug 27, 2011 20:50

Vanmorgen wilde ik Ronals A1 14 inch monteren op m'n 33. Maar ze lopen aan tegen de remklauw. Terwijl de Ronals een ET hebben van 38,
de orginele 14 inch Speedlines hebben een ET van 39 en deze passen wel zonder aanlopen.

Heeft iemand dit eerder gehad, en wat zijn eventuele oplossingen; remklauwen afslijpen of spacers van ?? mm.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

za aug 27, 2011 22:54

Dat klinkt niet helemaal goed, 14" Ronal hoort gewoon te passen (uit ervaring op een '93er QV en type 1 QV).
Wat je zou kunnen overwegen zijn spacers van zo'n 5mm, zaten veelal op de 155 WB.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

za aug 27, 2011 23:07

Zijn de wielbouten niet gewoon te lang?
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

za aug 27, 2011 23:13

Dat merk je achter op de trommels wel, maar voor op de schijven zou je het dan wel heel bont moeten maken.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

za aug 27, 2011 23:17

Dan waren het lang geleden inderdaad de trommels waardoor ik niet van m'n plek kwam na montage van de Ronals :oops:
Overigens heb ik het bij mijn 155 wel meegemaakt dat de bouten te lang waren en aanliepen tegen de remklauw. Kwam toen door de slotbouten.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

zo aug 28, 2011 20:47

Nee, het zijn niet de wielbouten die te lang zijn. Ik heb nog geprobeerd om te rijden, dacht eerst dat de remmen vast zatten. Maar toen ik een wiel er weer af haalde, zag ik de krassen op de remklauw.

Denk zelf dat het een combinatie is van nieuwe remschijf, die niet helemaal dik genoeg is daar waar de gaten voor de wielbouten zitten. En nieuwe Ferodo 2500 remblokken, die mogelijk net iets dikker zijn dan standaard, en hierdoor de remklauw iets verder naar buiten wordt gedrukt over de pennen in het remzadel.

Denk dat ik er maar een paar spacers monteer. Hoe dik zijn eigenlijk die spacers van een WB 155?
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

zo aug 28, 2011 21:10

Wat je zou kunnen overwegen zijn spacers van zo'n 5mm, zaten veelal op de 155 WB.
:wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

ma aug 29, 2011 22:27

Vanavond effe een paar ringen op de remschijf geplakt, toen voorzichtig het wiel gemonteerd. Kon het wiel draaien, zonder dat er iets aanliep. Met een schuifmaat gemeten en er zat zo'n 4,9 mm tussen velg en remklauw. De ringen die ik geplakt had zijn 5,1 mm dik. Dus een paar spacers van 3 mm zou genoeg moeten zijn.

Hoelang moet een eigenlijk wielbouten zijn?
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

ma aug 29, 2011 23:10

Zo lang, dat er minimaal 7 windingen in de schijf gaan (bij voorkeur meer).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

di aug 30, 2011 08:56

ik heb het destijds met mijn 15" Ronals opgelost door een gietrandje van de remklauw af te slijpen. Had hetzelfde probleem na montage van nieuwe remschijven en blokken. Maar of dat 3mm was dat weet ik niet meer, ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel van de remklauw heb afgeslepen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

di aug 30, 2011 12:34

ik heb het destijds met mijn 15" Ronals opgelost door een gietrandje van de remklauw af te slijpen. Had hetzelfde probleem na montage van nieuwe remschijven en blokken. Maar of dat 3mm was dat weet ik niet meer, ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel van de remklauw heb afgeslepen.
ik ook, echter aan remklauwen slijpen zou ik nu nooit meer doen....
ook de niet originele remblokken zijn dikker, beter oude schijven en nieuwe blokken inrijden en dan pas later een keer de nieuwe schijven monteren... Dan zit je ook niet meer met het probleem dat het niet meer past!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

di aug 30, 2011 13:03

Wat je zou kunnen overwegen zijn spacers van zo'n 5mm, zaten veelal op de 155 WB.
:wink:
Zitten alleen op de voorzijde van een 155 wb (miss handig om te weten)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

di aug 30, 2011 21:20

psies.

maar wel typisch hoor... ik had ook 14"jes op mn sw, no problemos :wink:
Moet ze nog steeds eens bij het oud ijzer inleveren...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

di aug 30, 2011 21:29

ik heb het destijds met mijn 15" Ronals opgelost door een gietrandje van de remklauw af te slijpen. Had hetzelfde probleem na montage van nieuwe remschijven en blokken. Maar of dat 3mm was dat weet ik niet meer, ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel van de remklauw heb afgeslepen.
Er zou minimaal 0,2 mm moeten worden afgeslepen. Ik had ringen van 5,1mm gemonteerd en toen had ik 4,9mm tussen velg en klauw.
Met 3mm spacers zou ik dan 2,8mm ruimte moeten hebben tussen velg en klauw.
ik ook, echter aan remklauwen slijpen zou ik nu nooit meer doen....
ook de niet originele remblokken zijn dikker, beter oude schijven en nieuwe blokken inrijden en dan pas later een keer de nieuwe schijven monteren... Dan zit je ook niet meer met het probleem dat het niet meer past!
Om te gaan rijden met de oude schijven was geen optie, die waren echt ver heen. Bijna 1mm onder de minimale dikte.
Zitten alleen op de voorzijde van een 155 wb (miss handig om te weten)
Hoe zitten die spacers gemonteerd, met kruiskop, imbus, torx?
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Ronal A1 14 inch icm 33 QV

wo aug 31, 2011 00:18

Rij al jaren met 14"speedlines (van 33 Q4) op de 145....
Al meerdere banden op versleten en dus meerdere keren gebalanceerd.... (ook met plaklood aan binnenzijde soms)
10 jaar lang probleemloos!!

Maar nu komt het! Afgelopen voorjaar de velgen deftig opgeknapt en nieuwe banden laten monteren, loopt de boel ineens aan op de remklauwen voor! :shock:
Bleken de plakloodjes of beter gezegd, de plakstroken daarvan nét even dikker te zijn!

Mijn oplossing: (ging dus ook over 'veel' minder dan een mm, want ik kon er wel mee rijden) gewoon de ruwe gietijzeren remklauwen glad geschuurd met de lamellenschijf op de slijptol. Daar zit echt zoveel 'vlees'/ die zijn zo over gedimensioneerd, daar kan echt wel een mm vanaf hoor. ;)

Spacer van 1mm kan natuurlijk ook... gewoon zelf knippen/ boren/ slijpen uit een plaat staal. ;) (been there, done that) Hoeft echt niet op de mm nauwkeurig, zorgt heus niet voor onbalans of zo.

(Zo, genoeg onrust veroorzaakt. :lol: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”