Pagina 1 van 2

Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 17:39
door B-lex
Goedemiddag iedereen 8)

Bij de 75 is er vanaf een bepaald toerental een trilling, niet voelbaar, wel hoorbaar.
Toen ik een paar dagen geleden thuis kwam liet ik haar nog even nadraaien en hoorde ik een gerinkel.
Ik de aandrijflijn etc nagelopen, tot mijn verbazing was er een bout van het vliegwiel los gekomen :!: :shock:
Afgelopen weekend dus heel de aandrijflijn er vanonder, vliegwiel weer goed/beter/best vastgezet.
Toen een proefrondje gedaan, en de trilling is er nog steeds. Waar het vandaan komt is mij onduidelijk, het lijkt
of het onder het kleppendeksel vandaan komt, echter heeft de motor geen vermogen verlies en draait verder erg netjes.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken?


Grtz, Alex

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:22
door yuri 75 V6
Heb je geprobeerd om een schroevendraaier op het kleppendeksel te zetten en dan je oor tegen het handvat? Zo kun je eventuele geluiden die daar vandaan komen versterken en lokaliseren.

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:27
door Dr.Agan
Als het geluid onder de auto vandaan komt zou ik met deze symptomen denken aan versleten tussenlager .

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:31
door yuri 75 V6
Ineens herinner ik me ook mijn oude trouwe 2.4TD. Die rinkelde ook stationair, en dat zat hem in het toplager van de 'cardan-as'.

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:45
door B-lex
Toplager/tussenlager, ik neem aan dat hier het lager in het midden van de cardan wordt bedoeld? net voor de middelste donut?

Die is prima in orde in ieder geval.

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:46
door yuri 75 V6
Het toplager is het lager dat in je vliegwiel valt, ik denk dat Dr.Agan inderdaad het steunlager in het midden bedoelt.

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:48
door giuliettaevo
Het gedeelte van de cardanas dat je in het vliegwiel 'prikt' heeft ook een lager. :wink: En ik gok dat Yuri het daar over heeft, niet het hanglager in het midden van de cardan.

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 18:48
door giuliettaevo
Verrek, net te laat. #-o

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 20:20
door B-lex
Nieuwe oplossing..kleutn vliegwiel is weer los gekomen :evil:

Nu weer heel de bende uit elkaar..en origineel vliegwiel er maar eens aanhangen ](*,)

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 20:22
door yuri 75 V6
Een vliegwiel komt toch zomaar niet los, normaalgesproken dan toch, er van uitgaande dat je de juiste bouten en Loctite gebruikt. Je mag dan in zekere zin blij zijn als je met wat gerinkel gewaarschuwd wordt en het verder geen schade oplevert :shock: Ook leuk, moet je de motor er weer uithalen. :evil:

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 20:47
door Michel75
Loctite? Bij de racert ook niet gebruikt... moet dat wel? :oops:

Re: RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 20:54
door frankalfa
Loctite? Bij de racert ook niet gebruikt... moet dat wel? :oops:
Affabriek zit er iig wel een schroefdraadborging aan.
@B-lex; is het non originale vliegwiel wat eraan hangt wel gebalanceerd na afdraaien?

Grtz,fRank

Re: RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 21:02
door yuri 75 V6
Loctite? Bij de racert ook niet gebruikt... moet dat wel? :oops:
Moeten is een groot woord natuurlijk ;) Aan de andere kant: is er een moment waarop je met de auto rijdt en denkt: 'poe hee, in deze specifieke situatie ben ik toch blij dat ik geen Loctite op de bouten van het vliegwiel heb gedaan'? Als het antwoord op deze vraag 'nee' is, is het dus nooit óngunstig om Loctite te gebruiken :lol:

Verder staat er in het werkplaatshandboek Loctite 270 (groen) voorgeschreven, maar ook dat je de bouten moet smeren met motorolie... #-o :-k (zie bijvoorbeeld pagina's 01-62 en 01-63 in http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... anical.pdf).

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 21:14
door Michel75
Ik heb ze gewoon op moment gedaan... boekjes heb ik ook, kon er nu niet uit opmaken of die van het vliegwiel ook met loctite moesten...

RE: Rammel 75TS

Geplaatst: di aug 16, 2011 21:57
door PaulvdH
loctite is altijd goed om te gebruiken bij bouten in tapgaten.
Doen we bij de achtbaan treinen ook...
anders stappen jullie nooit meer in de speed of sound bv. :)