Pagina 1 van 2
Trilling 105 achteras
Geplaatst: ma aug 15, 2011 13:24
door De Block
Boven de 120 km/u komt er een nare trilling in de achteras van de Bert. Lijkt aan 1 kant te zitten (rechts) maar dat weet ik niet 100% zeker.. Bij gas loslaten verdwijnt hij abrubt voor het grootste gedeelte.
Ik heb er spacers op zitten die eigenlijk een iets te groot naafgat hebben en duswaarschijnlijk niet exact in het midden zitten. Hier ga ik een oplossing voor zoeken, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat de oorzaak is. (Imand nog spacertjes liggen die wel passen..?)
Andere suggesties?
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: ma aug 15, 2011 15:14
door vV
monteer eerst de wielen eens zonder spacer, kijken wat dat uitmaakt.
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: ma aug 15, 2011 18:54
door De Block
Daarom zitten ze er op..Dat gaat niet
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: ma aug 15, 2011 19:13
door @lfa@lgra
Voor en achter wisselen misschien/? @ Walther heeft gelijk. Spacers zijn, zeker zonder centrering, vaak een grote bron van onbalans. Dat de trillingen/onbalans bij hogere snelheid voorkomt wijst volledig naar de achterzijde.(Wielen.)
Onbalans in de aandrijflijn openbaart zich bij lagere snelheden.
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: ma aug 15, 2011 20:12
door vV
setje wielen ergens lenen waarmee het wel gaat dan..??
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: ma aug 15, 2011 20:31
door De Block
Voor achter wisselen maakt niet uit. Naafgaten in de velgen zijn net niet diep genoeg. Ik zal de wielen van de Spider er eens onder schroeven. Hoop gedoe, maar dat getril is ook maar niets...
Mocht er nou geen verschil zijn.... Dan de lagers? Die zouden redelijk vers moeten zijn (buitenste)
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 16, 2011 17:56
door De Block
Andere wielen, zonder spacers, geen verschil.... Toch de as?
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 16, 2011 18:29
door DJ
Trillingen en bijgeluiden zijn vaak lastig te traceren (zeker via een internetforum

) maar is het niet gewoon toch de cardanas?
Vwb centrering van wielen op de naaf van een 105 serie.
Als je volgende keer aan sleutelen bent moet je voor de grap eens de moeite nemen de diameter van de voorwielnaaf en achterwielnaaf op te meten met een schuifmaat.
Gr DJ
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 16, 2011 18:29
door don515jz
Trillen door onbalans in de achteras lijkt me stug, of je moet een kromme steekas of flens hebben.
Kijk ook eens naar de aandrijfas, speling op de kruisstukken?
En is de knobbel van de uitgaande as van de versnellingsbak nog wel mooi rond, wat is de conditie van het lager dat over die knobbel gaat?

RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: wo aug 17, 2011 18:17
door De Block
Volgens mij was dat allemaal prima. Rik? jij hier? Jij hebt het voor het laatst gezien..

RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 23, 2011 01:34
door De Block
Hoe kom je er achter of een steekas krom is....? Dan moet zeker de achter as uit elkaar...?
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 23, 2011 09:42
door Giulia2000TS
As hoeft niet uit elkaar. Ik weet niet de exacte volgorde maar het is echt simpel te doen. Remschijf er af en 10 minuten later heb je de steekas is je handen.
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 23, 2011 13:16
door @lfa@lgra
Hoeft ie niet voor uielkaar: Meet de singering van je achterwiel. Is die er niet dan is je steekas 100% recht. Meet je wel slingering: Merk de plaats waar je de slingering meet en keer het wiel 180 graden. Meet je de singering weer op de gemerkte plaats (op je wiel) dan is je velg krom en je steekas recht. Meet je het op een andere plaats 180 graden tom het merk dan is je steekas krom.
Wil nog evener refereren wat DJ zei: Meet idd je naafcenrering eens op. Je zult niet de eerste zijn waarbij het naafgat in de velg net iets kleiner is dan de naaf zelf. Je krijgt dan velgen die iets scheef tegen je wielnaaf aanzitten. Dit geeft gegarandeerd problemen !!.
Verder: Neem NIETS zomaar aan dat het goed is: Alleen door alls stuk voor stuk uit te sluiten/ meten ed kun je de juiste conclusies trekken, niet door aan te nemen dat iets wel goed is.

Re: RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 23, 2011 15:11
door De Block
Hoeft ie niet voor uielkaar: Meet de singering van je achterwiel. Is die er niet dan is je steekas 100% recht. Meet je wel slingering: Merk de plaats waar je de slingering meet en keer het wiel 180 graden. Meet je de singering weer op de gemerkte plaats (op je wiel) dan is je velg krom en je steekas recht. Meet je het op een andere plaats 180 graden tom het merk dan is je steekas krom.
Wil nog evener refereren wat DJ zei: Meet idd je naafcenrering eens op. Je zult niet de eerste zijn waarbij het naafgat in de velg net iets kleiner is dan de naaf zelf. Je krijgt dan velgen die iets scheef tegen je wielnaaf aanzitten. Dit geeft gegarandeerd problemen !!.
Verder: Neem NIETS zomaar aan dat het goed is: Alleen door alls stuk voor stuk uit te sluiten/ meten ed kun je de juiste conclusies trekken, niet door aan te nemen dat iets wel goed is.

Dat meten moet wel lukken door hem op bokjes te zetten lijkt me. Even gedoe, maar wel een hele heldere manier!
Dat van die naaf is uberhaupt het geval. Naafgat niet diep genoeg. Dat wist ik al, vandaar dat ik er spacers tussen gezet heb.
Moet voor het werk even een paar dagen het land uit, maar dan gooi ik de Bert weer eens efkes op wat bokken, hier op het plein in Amsterdam. Zorgt altijd voor een hoop gezellige aanspraak..
RE: Trilling 105 achteras
Geplaatst: di aug 23, 2011 17:46
door witte
als ik bovenstaande zo lees dan zou ik me toch echt even op het naafgat concentreren.
als iets net niet past los je dat niet ff op met wat opvulling.
daarbij is er bij de Bert echt verschil tussen voor en achter!