Pagina 1 van 2
cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting???
Geplaatst: za jul 30, 2011 17:03
door VDB
Hallo Alfisti!
Ben druk bezig met het vervangen van mijn koppakking van mijn spider 2000 / 1979 en sta op het punt de kop te verwijderen. ECHTER, het lijkt erop dat ik de distributieketting niet alleen van de nokkenassen moet afhalen, maar helemaal los moet maken. Er zit namelijk aan de linkerzijde van de cilinderkop een soort verstevigingsschot / -brug waar de ketting overheen loopt waardoor ik de kop niet helemaal kan verwijderen. Hoe los ik dit op??? Moet ik de ketting uitelkaar halen?
Groet,
Gertjan
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 17:16
door siegerdehaan89
ja er zit een schakel in de ketting, die mag je opzoeken!
Als de ketting netjes gemonteerd is kom je het schakeltje tussen de 2 nokkenassen tegen als de nokken van cyl 1 van elkaar af wijzen (dus als cyl 1 op verbranden staat, beide kleppen dicht), dus de streepjes van nokkenas en nokkenaskap gelijk staan en de rotor van de ontsteking naar cyl 1 wijst.
Succes!
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 19:12
door yuri 75 V6
... En als je dan zo ver bent: leg even een doek onder de ketting, je zou de eerste niet zijn die een stukje van de sluitschakel de krukkast in ziet en hoort tuimelen.
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 19:34
door siegerdehaan89
juist!
En mocht het toch gebeuren is er nog niet veel aan de hand want gelukkig zit er een zeef onder de oliepomp

.
Ik ben al een paar keer moertjes en clipjes tegengekomen, op de bodem van het carter

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 22:10
door VDB
Bedankt heren, ik heb de ketting losgekregen en het doekje was inderdaad een handige tip. Niks naar beneden gevallen...
Heb nu de kopbouten (in omgekeerde volgorde) losgedraaid maart krijg hem niet los. Zitten er nog ergens boutjes verborgen? Spruitstuk, slangen en carburateurs zijn eraf. Wat er nog wel op zit is het thermostaathuis (dat grijze ding boven de carb). Ik heb daar 4 boutjes uitgedraaid maar hij zit nog zo vast als een muur. Ook de rubberen inlaat achter de carb zit nog vast...
Sorry, ik heb geen ervaring (maar gewoon geen geld om een nieuwe pakking te laten zetten)

.
Heeft iemand wat tips? Of kan ik nu de kop eraf 'sjorren'.
Groet,
Gertjan
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 22:43
door frankalfa
Ja onder langs onder in de kop aan de voorzijde, zitten nog 2 bouten ingedraaid, sleutel 13 meen ik die moeten er ook uit.
Niks om je voor te schamen, zowat iedereen die eens een kop van een nord blok heeft gehaald is ze wel eens vergeten...
Suc6,grtz,fRank
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 22:48
door VDB
Hey bedankt! Ik ga meteen eh ... morgen kijken (mijn vrouw wordt het een beetje zat dat ik de hele dag in de garage zit)
twee keer dertien aan de radiatorzijde. Ben benieuwd...
Groet,
Gertjan
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 23:14
door frankalfa
Rode pijl op de foto.Aan de andere zijde nog zo ene.
Grtz,fRank
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: za jul 30, 2011 23:56
door VDB
Dank voor de duidelijke foto, super, ik heb ze gevonden. Toch zit de kop nog vast. Ik tik er al 20 minuten tegen met de rubberhamer, maar zie nog niets. Heeft iemand misschien nog een linke tip? Of is het gewoon een kwestie van doortimmeren?
Groet,
Gertjan
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: zo jul 31, 2011 00:01
door yuri 75 V6
Als je materiaal hebt, kun je een koptrekker maken van een dikke ijzeren of stalen plaat. Deze steunt dan af op de draadeinden van de kopbouten, en je kunt dan trekken door bouten in de bougiegaten te draaien, door de plaat heen. Als je het zaakje zo onder spanning zet en verder tikt met de hamer moet het lukken.
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: zo jul 31, 2011 00:27
door giuliettaevo
Meestal wrik ik heel voorzichtig een keer met een bandenijzer of breekijzer

. liefst wel aan beide zijdes zodat je hem niet scheef drukt. Alleen met een rubberhamer gaat denk ik niet lukken als hij een beetje vastgekleefd zit.
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: zo jul 31, 2011 08:21
door B-lee
Als je nog goede motor steunen hebt , de kop aan de motor lift hangen en naar boven hijsen tot je ziet dat hele motor er mee uit wil .
je kan dat zien als je motor steunen beginen te rekken . Je kan tussen de kop bouten een beetje WD40 spuiten
En zo laten staan tot je ziet dat er een opening komt , wel zien dat je de kop recht omhoog trekt en niet schuin tegen over je motorblok.
Onder tussen mag je met je rubberhamer of voorzichtig met een wringijzer mee helpen.
Heb ook eens een zeer moeilijke gehad, heb die moeten liften zodat hij bijna me de wielen van de grond kwam en de volgende mogen stond hij terug op zijn wielen de kop was gelost , maar ik heb voor alle zekerheid mijn 2 motor steunen dan ook maar vernieuwd ( deze waren al even oud als de wagen en hun beste tijd al gehad )
Ze kunnen soms zeer goed vast zitten die koppen

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: zo jul 31, 2011 12:21
door frankalfa
Denk er ook aan dat je cilinderbussen mee omhoog kunnen komen als je de kop lift!! Als deze in het aller ongunstigste geval mee omhoog komen met kop en pakking kan je hele blok uit elkaar om de afdichtring tussen cilinderbus en onderblok te vernieuwen...
Ik tik met een houten hamer (of, indien niet voorhanden een houten blokje en een stalen hamer) op diverse plaatsen tegen de kop om m te laten 'schrikken', vaak hangt ie echter op de tapeinden vast. Alu en ijzer corrodeert daar lekker aan elkaar als er bv met water ipv koelvloeistof is gereden. Overvloedig kruipolie ertussen spuiten en voorzichtig
tikken tegen de tapeinden om de olie er langs te laten sijpelen wil ook helpen. Voor alles geldt hier; met beleid werken, niet als een dolle tegen gaan rossen want dan maak je geheid wat stuk...
Suc6, grtz,fRank
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: ma aug 01, 2011 00:08
door VDB
allemaal bedankt voor de tips, hopelijk gaat het helpen. Ik heb geen motorlift, dus moet het handwerk worden. Ik ga maar eens fijn een tooltje inelkaar klussen en ben daarom vandaag op zoek geweest naar bouten met dezelfde schroefdraad als de bougies, maar vooralsnog zonder resultaat. Is de liftmethode via bouten in de bougiegaten niet gevaarlijk ivm het mogelijk loskomen van de busjes waar het bougieschroefdraad in zit? Nou ja, als ik de juiste bouten kan vinden, dan zal ik de spanning maar gelijkelijk opbouwen en verdelen over de 4 bougies.
Kan het echt geen kwaad dat het thermostaathuis (dat grijze langwerpige ding vanwaar het koelwater naar de kachel gaat) nog op de kop zit? Ik heb er 4 bouten a.d. bovenkant en 3 bouten aan de onderkant afgedraaid, maar hij zit nog zo vast als een huis. Ook die flexibele inlaat van de carburateur zit er nog op. Vergeet ik iets?
Sorry voor mijn gehannes, maar een keer moet de eerste keer zijn. Voorlopig nog maar weer een nacht in de kruipolie...
Groet,
Gertjan
RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??
Geplaatst: ma aug 01, 2011 08:36
door yuri 75 V6
De bedoeling is inderdaad dat je het spul zo onder spanning zet, en niet zozeer dat je de kop ermee lift!