Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Homokineet vraag

do jul 21, 2011 13:50

Ik heb mijn homokineet uit elkaar liggen en nu krijg ik deze niet meer in elkaar. Ik krijg tot maximaal 5 van de 6 kogels ze erin en de zesde lukt daarna niet meer. (en die 5 is al een heel werk....) Zit hier misschien een speciale volgorde in, of een of andere truc?

Het gaat over de homokineet aan de versnellingsbak van een AR 164 3.0 blok.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Homokineet vraag

do jul 21, 2011 14:06

Dit gaat ook alleen maar 'op 3 posties'!

zitten 6 kogels, dus elk om de 60 graden. er zijn maar 3 opties mogelijk, dus om de 120 graden. (de vlakken zijn schuin, kijk er maar eens goed naar).

Je moet de binnenste 'schijf' ook heel erg 'scheef' houden bij montage van de laatste (2) kogels.



Suc6!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Homokineet vraag

do jul 21, 2011 15:53

Ik maak ze eerst vetvrij, voor ik ga prutsen, dat helpt ook al. Met een heel klein beetje olie er op om ze er in te krijgen kan je een stuk beter prutsen. Nadat de homokineet in elkaar zit moet je uiteraard wel vers homokineetvet (chr-moly meestal) in ruime hoeveelheden toevoegen.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Homokineet vraag

do jul 21, 2011 23:34

Ik heb alle kogels erin gekregen uiteindelijk. Was een heel karwei moet ik zeggen. Bij tijd en wijlen sloegen de kogels vast en moest ik de kooi weer los tikken voordat er weer beweging in te krijgen was.

Maar nadat ik de laatste kogel erin had en het huis weer recht op de as had weten te draaien sloeg hij weer vast. Tikken met een plastic hamer deed niets dus heb ik besloten de as op deze manier te monteren in de hoop dat ik dan met het draaien van het wiel de homokineet wel weer gangbaar kreeg. Helaas lukt dit niet, in plaats van de homokineet beweegt het hele blok op en neer als ik het wiel draai.....

Iemand enige tips? Of moet ik alles weer demonteren en grover geschut gaan gebruiken. (demonteren van de kogels kan op het moment ook niet aangezien het huis "vast" zit.

Afbeelding
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Homokineet vraag

do jul 21, 2011 23:51

Volgens mij heb je het binnenste deel 1 kogel verdraaid tov het buitenste huis. Kijk anders eens bij een andere homkineet hoe het daar zit, dat is de makkelijkste manier denk ik. :wink:

Loopt de motor inmiddels al wel? :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: Homokineet vraag

vr jul 22, 2011 12:18

ik heb hem bij mijn 166 uit elkaar gehad en mijn ervaring is ........... haal er een 2e hands met weinig km want je krijgt
hem nooit zoals het hoort te zijn, tijdelijk gaat het goed maar na een paar 100km begint het gezeik weer! :(


Hans
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Homokineet vraag

vr jul 22, 2011 13:57

Volgens mij staat de oplossing al in het eerste antwoord....

OF!

Het kan volgens mij ook nog, dat je de ring, waar de kogels in vallen verkeerdom hebt zitten! Althans, ik ken homokineten, waar dat bij kan en dan past het nét, maar kan het dus niet meer bewegen, zoals jij nu ook meemaakt!

Gewoon nog een keer opnieuw proberen. Helaas, het is niet anders. Maar neem van mij aan, dat het op de werkbank al goed moet zijn, anders hoef je het echt niet te monteren. :wink:

Een goed gemonteerde homokineet kan gewoon honderd duizenden km'm mee hoor....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Homokineet vraag

vr jul 22, 2011 14:19

Als je moet tikken om de kogels er in of er uit te krijgen, heb je hem verkeerd in elkaar zitten. Heb je de homokineet wel van de as gehaald voordat je ging (de)monteren?

Homokineten zijn helemaal niet zo moeilijk om goed te doen, je moet alleen even het "foefje" door krijgen. Tweedehands moet je of zelf voelen of ze echt goed zijn, of je moet geluk hebben. Ik koop tegenwoordig nieuw als ik ze niet zelf tweedehands meer heb liggen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet als je ze niet bij de dealer gaat halen.

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Homokineet vraag

vr jul 22, 2011 22:24

Een nieuwe ruil aandrijfas kost per kant toch zeker een 200 euro.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Homokineet vraag

vr jul 22, 2011 23:41

Nieuwe aandrijfas moet ik dan ook weer doorzagen en pas maken op mijn Matra-assen. Dus nog veel meer werk.

Maar ik ben er al uit... Stom genoeg heb ik de kogels en glijbanen gelijk gehouden. Dus waar op het as-deel de banen dicht bij elkaar lagen gelijk gezet met waar op het huisdeel de banen dicht bij elkaar lagen. Als je het doet lijkt het logisch, maar als je er over na gaat denken dan gaat het natuurlijk zo niet werken....
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Homokineet vraag

ma jul 25, 2011 15:55

Nieuwe aandrijfas moet ik dan ook weer doorzagen en pas maken op mijn Matra-assen. Dus nog veel meer werk.
Nope, nieuwe homokineet kun je zo plaatsen op je reeds afgezaagde assen!


Maar ik ben er al uit... Stom genoeg heb ik de kogels en glijbanen gelijk gehouden. Dus waar op het as-deel de banen dicht bij elkaar lagen gelijk gezet met waar op het huisdeel de banen dicht bij elkaar lagen. Als je het doet lijkt het logisch, maar als je er over na gaat denken dan gaat het natuurlijk zo niet werken....

Zoals ik al in het 'eerste' antwoord aangaf, 60 grdn draaien :wink: . Mooi dat je ze weer in elkaar hebt!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Terug naar “Algemene Technische vragen”