FeleMele
Member
Member

Alfa 33 1.7 16v met luid tikkende motor !

wo jul 20, 2011 11:42

Hej allemaal !

Het zit me blijkbaar allemaal niet zo erg mee ! 4 jaar geleden kocht ik een alfa 33 permanent 4... Die ik tot eergisteren op stal heb gezet.
Vanaf vanaf ik ze van stal ben gaan halen heb ik vrijwel al de technische mankementen weggekregen ( klinken vervangen, audio gefixt, centrale vergrendeling gefixt, auto starte niet meer via contactslot, dus oud alarm er uit en draden gevolgd en het probleem gevonden...)

En als laatste een oliewissel met bijhorende filter !

Nu was het dus tijd om te rijden ! En blij dat ik was ! Damn...het kon niet meer op ! Vooral die sound en de manier waarop je in zo'n auto zit :D

Nu het was van korte duur...ook al heb ik haar naar mijn mening niet te hard gepushed na 100 km tegen 4000 rpm, mooi warm gereden uiteraard, voel ik vermogen minderen...dus ik meteen in zijn vrij en laten uitrijden. Het is daar dat ik de tik hoorde en voelde opkomen...het ging van kwaad naar erger...het getik werd harder en als ik stationair aan het licht stond begon het oliedruklampje lichtjes te pinken tot bijna te braden...dit ging weg als ik gas bij gaf...

Volgens mijn baas die de auto hoorde is het 11/10 kansen de bielle ( krukaslagering ) dus. Of zou dit iets anders kunnen zijn ? In het ergste geval, zijn de lagerschalen nog te krijgen om zelf aan de revisie te beginnen of eerder een gewone engine swap ?

Mijn volgende probleem is mijn startmotor...die als de motor warm staat niet meer wil ronddraaien zoals het hoort ! Dit met een nieuwe accu ! Waarschijnlijk gewoon de startmotor vervangen, maar toch maar voor de zekerheid hier maar vragen...

Alvast bedankt voor de hulp. Ik kan jullie zeggen dat ik er echt een beetje onderdoor ben :( Nu mijn bella het halvelings begeven heeft ! :(
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Gerrets
Guru
Guru

RE: Alfa 33 1.7 16v met luid tikkende motor !

wo jul 20, 2011 12:32

Firma tuynder kan veel leveren voor de 33. Lagerschalen zijn te vinden bij veel autamaterialenzaken.

Je dis-riemen zitten er nog wel op? Haal de carterpan eraf en je weet hoe het zit.............

succes ermee
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

alfa164superwebmaster
Member
Member

wo jul 20, 2011 12:51

Als de oliedruk weg is, en hij klappert luid, kun je als de donderop zeggen dat je lagers stuk zijn.

Probleem daarmee is dat je krukas zeer waarschijnlijk ook beschadigd is.

Met warme motor (dunnere olie) zullen de lagers zich 'vastvreten' aan de krukas, waardoor hij moeilijker rondgaat. Dat is tevens waarschijnlijk de reden waarom je startmotor het moeilijk heeft bij warme motor.

Ik zou kijken voor een andere motor, als je daar meteen nwe lagers in doet en distri vervangt, kun je er weer lang tegenaan.

suc6

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

wo jul 20, 2011 13:53

Je kan proberen om eerst alleen drijfstanglagers te wisselen.
Ik weet niet hoeveel km de auto totaal gelopen heeft,maar drijfstanglagers slijten natuurlijk ook gewoon ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

esvida
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 20, 2011 14:14

heb evt nog wel een motor liggen.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Alfa 33 1.7 16v met luid tikkende motor !

wo jul 20, 2011 14:46

Ik weet niet hoeveel km de auto totaal gelopen heeft,maar drijfstanglagers slijten natuurlijk ook gewoon ;)
Dat lijkt mij een zeer slechte aanpak. Als de lagers kapot zijn dan is de kans zon 99,9% dat de krukas beschadigd is. Is de krukas beschadigd dan is de smering verre van optimaal en beschadigen de lagers binnen no-time weer. Zijn de drijfstanglagers goed dan klappert er niets en hoef je neit te vervangen ;)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

FeleMele
Member
Member

wo jul 20, 2011 15:18

Dank je voor de reacties allemaal ! Ik dacht ook zo iets als een andere motor ! Gewoon spijtig allemaal ! En ben van plan dit gewoon thuis te doen...

@ esvida : PM :)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 20, 2011 21:34

Dat lijkt mij een zeer slechte aanpak. Als de lagers kapot zijn dan is de kans zon 99,9% dat de krukas beschadigd is. Is de krukas beschadigd dan is de smering verre van optimaal en beschadigen de lagers binnen no-time weer. Zijn de drijfstanglagers goed dan klappert er niets en hoef je niet te vervangen ;)
Meten is weten :wink: ... stellen dat de krukas schade moet hebben is in mijn ogen onzin. :?

Motor uitbouwe, krukas eruit, meten en dan verder kijken. Krukas goed-> nieuwe schaaltjes eromheen en evt ervoor kiezen om het blok te honen en nieuwe zuigerveren te monteren nu het toch uit de auto is.. En als de krukas slecht is kun je nog altijd een ander blok halen, waarvan ik dan ook meteen de lagerschalen zou vervangen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfa164superwebmaster
Member
Member

wo jul 20, 2011 23:04

als die motor echt luid tikt, is de krukas bijna zeker kapot.

Natuurlijk moet je even kijkn en meten, maar doorgaans zie je het al direct (krassen op de krukas, je kunt ze ook goed met je nagels voelen), dan is het echt klaar.
Hoop natuurlijk dat je geluk hebt, maar schat de kans erg klein.

groet
Michel

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

do jul 21, 2011 08:46

Dat lijkt mij een zeer slechte aanpak. Als de lagers kapot zijn dan is de kans zon 99,9% dat de krukas beschadigd is. Is de krukas beschadigd dan is de smering verre van optimaal en beschadigen de lagers binnen no-time weer. Zijn de drijfstanglagers goed dan klappert er niets en hoef je niet te vervangen ;)
Meten is weten :wink: ... stellen dat de krukas schade moet hebben is in mijn ogen onzin. :?

Motor uitbouwe, krukas eruit, meten en dan verder kijken. Krukas goed-> nieuwe schaaltjes eromheen en evt ervoor kiezen om het blok te honen en nieuwe zuigerveren te monteren nu het toch uit de auto is.. En als de krukas slecht is kun je nog altijd een ander blok halen, waarvan ik dan ook meteen de lagerschalen zou vervangen. :wink:
Natuurlijk meten en weten. Maar het is eigenlijk altijd zo dat je de krukas moet slijpen als je lagers zijn uitgelopen. Om dat even nieuwe schaaltjes te 'proberen' is dan niet de juiste aanpak ;)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Alfa 33 1.7 16v met luid tikkende motor !

do jul 21, 2011 10:01

Hej allemaal !

Het zit me blijkbaar allemaal niet zo erg mee ! 4 jaar geleden kocht ik een alfa 33 permanent 4... Die ik tot eergisteren op stal heb gezet.
Nu het was van korte duur...ook al heb ik haar naar mijn mening niet te hard gepushed na 100 km tegen 4000 rpm, mooi warm gereden uiteraard, voel ik vermogen minderen...dus ik meteen in zijn vrij en laten uitrijden. Het is daar dat ik de tik hoorde en voelde opkomen...het ging van kwaad naar erger...het getik werd harder en als ik stationair aan het licht stond begon het oliedruklampje lichtjes te pinken tot bijna te braden...dit ging weg als ik gas bij gaf...
Dat had je dus eigenlijk niet moeten doen zonder oliewissel voor je hem startte. Wat je baas al zei, dikke kans dat je lagerschalen en uiteindelijk je krukas naar de eeuwige jachtvelden zijn. Je hebt vieze olie 4 jaar laten aankoeken en dat is waarschijnlijk osgekomen. Dat heeft een verstopping in je krukas veroorzaakt waardoor er een lager geen smering meer heeft gehad.

Op zich kan je bij de boxer goed genoeg zien of een krukas schade heeft door smeringsgebrek. Of hij versleten is door "normaal" gebruik moet je inderdaad wel gaan meten. Omdat de vermoedelijke oorzaak hier duidelijk is, zou ik me in eerste instantie gaan richten op grote, duidelijk zichtbare schade.

Krukassen voor de 16V zijn niet echt makkelijk te vinden, dus een ruilblok is meestal een betere optie. Ik zou persoonlijk beide blokken naast de auto leggen, uit elkaar trekken en 1 "goed" blok bouwen van de onderdelen die ik heb. Eventueel met een flex-hone even de cylinderwanden ophonen en verse zuigerveren zetten. Dat laatste zeker doen als je zuigers van plek gaat wisselen.

FeleMele
Member
Member

do jul 21, 2011 14:54

Bedankt voor jullie bijdrage allemaal en zoals idd reeds gezegd ga ik toch voor een occasie blok opteren, dit naast het oude blok leggen en het volgende doen :

-nieuwe distributieset met waterpomp
-de koppen proper vlakken en nieuwe koppakkingen
-nieuwe zuigerveren
-nieuwe koppelingset
-nieuwe lagerschalen en eventueel de krukas laten bijslijpen

en rijden maar !

Echter heb ik ook zo iets van, houd het momenteel een beetje cheaper, koop je occassieblok, zet er een nieuwe distributieset op en ververs olie en oliefilter en rijd het rustig weer in...mja.

Eerst het blok vinden natuurlijk. Esvida, mijn pm gehad btw ?

Groetjes

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2011 15:59

Vlakken hoeft bijna nooit. Netjes schoonmaken en dan eerst kijken of ze nog vlak zijn.

Wat veel belangrijker is bij de boxer 16v, is of je nokkenassen en klepbekers nog helemaal goed zijn. Als de hydrolische klepbekers ingesleten zijn, zal je de bekers moeten vervangen en de nokkenassen die op die bekers gezeten hebben moeten vervangen. Zorg er ook voor dat alle oliekanalen in die kop goed schoon zijn. Dit is een kwaaltje waar alle boxers met hydrolische klepstoters last van hebben en je moet je er dus op instellen dat de kans aanwezig is dat je een of meerdere nokkenassen moet vervangen. Als je alleen de bekers vervangt, zal je motor minder vermogen hebben en vrij snel weer nieuwe klepbekers nodig hebben. Het metaalslijpsel wat er van je klepbekers afkomt, zal ook als polijstmiddel in je olie komen te zitten, waardoor je blok heel snel verslijt.

Zuigerveren zetten hoeft in principe alleen als je zuigers van plek wisselt, of als je overmaat zuigers gaat plaatsen. Eventueel, als je cylinderwanden nog de juiste maat hebben en je toch last hebt van blow-by, kan je veren wisselen. Zoals ik al had gezegd, bij veren wisselen altijd een nieuw hoonpatroon maken met bijvoorbeeld een flex-hone.

FeleMele
Member
Member

do jul 21, 2011 16:59

Ok tnx !

Ga er allemaal rekening mee houden ! Ineens goed doen dan :)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2011 18:38

Natuurlijk meten en weten. Maar het is eigenlijk altijd zo dat je de krukas moet slijpen als je lagers zijn uitgelopen. Om dat even nieuwe schaaltjes te 'proberen' is dan niet de juiste aanpak ;)
Bij de v6 blokken heb ik al twee keer ( wel bij andere blokken) een motor nog vele duizenden km's kunnen gebruiken na het plaatsen van nieuwe lagerschalen. Die krukassen zijn flink hard en kunnen heel wat hebben. Een van die blokken ratelde echt als een malle maar de krukas had helemaal geen schade. Ik had hem weggebracht om te slijpen maar kon hem zo weer ophalen. :)

Een en ander hangt nogal af van de sterkte/ hardheid van de krukas. Een 16v krukas van bv een 156 is wat dat betreft waardeloos, die hebben echt in die 99 % van de gevallen schade. :wink: Hoe het bij de boxer krukassen zit durf ik niet te zeggen. Ik hing er vroeger gewoon een ander blok in als het kapot ging. :wink: Maar toen kocht je die 16v's voor een paar honderd gulden helemaal rijdend.

Krukas van een 16v zou best wel eens identiek aan die van een 8v kunnen zijn... Die zijn makkelijker te vinden denk ik zo. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”