Pagina 1 van 1

verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: di jul 19, 2011 21:39
door jorritkooistra
wie o wie kan mij helpen....

ik kan nergens vinden wat het verschil is tussen de 8v en de 16v drijfstang.
want ik zoek een kortere drijfstang voor in mijn boxertje.
de drijfstangen van een 1.3, 1.5 en 1.7 zijn hetzelfde want de artikel nummers zijn gelijk.
de lengte van de drijfstang weet ik ook niet, die info zou ook handig zijn.
alleen het artikel nummer van een 16v drijfstang is anders.
maar wat is er anders aan, is hij korter, zijn de lagers kleiner in diameter....?

een andere drijfstang die past mag natuurlijk ook, alleen hij moet korter zijn.

wie kan mij helpen.....?

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: di jul 19, 2011 22:26
door giuliettaevo
Waarschijnlijk zul je geen kortere drijfstang vinden als die van een 1.3/1.5 en 1.7 8v even lang zijn, die van een 16v is volgens mij namelijk ook even lang. Heeft de 16v drijfstang niet toevalig een gaatje in het small-end gedeelte bovenin dat de 8v variant niet heeft? dat zou het verschil in artikelnummer verklaren.

Maar waarom kortere drijfstangen? En hoeveel korter moeten ze zijn? Je kunt soms een off-set smallend lager laten plaatsen maar daar verlies je geen mm's mee.

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: wo jul 20, 2011 17:49
door jorritkooistra
voor mijn project.

want de koppen die ik er op wil hebben, zijn zo ongelofelijk gevlakt dat ik bang ben dat de kleppen de zuiger raken.
oplossing: kortere drijfstangen van een millimeter of 2.

of een dikkere koppakking

of klep uitfrezen in de zuiger.

maar optie 1 lijkt mij het goedkoopst.
want een dikkere koppakking moet je laten maken denk ik......

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: wo jul 20, 2011 21:29
door giuliettaevo
www.gasketworks.com maakt alles wat je wilt... :wink:

Maar pas het voor de gein eerst eens een keer. Misschien valt het wel mee? Zijn die koppen gebruikt geweest of is er iemand te enthousiast geweest met vlakken? :?

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: wo jul 20, 2011 22:15
door jorritkooistra
er is mij verteld dat ze op een cros auto zaten die stukgelopen is doordat de klep de zuiger raakte......
maar aan de zuigers die erbij zaten te zien, was hij overtoert.

dus misschien valt het ook wel mee als ik onder de 7000 toeren blijf bijvoorbeeld

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: wo jul 20, 2011 22:30
door giuliettaevo
Zwaardere klepveren zijn vast ook wel te vinden anders. Maar meet eens met een oude koppakking en een beetje klei oid op de zuiger hoeveel ruimte er tussen zuiger en klep is, dan weet je tenminste iets. :wink:

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: wo jul 20, 2011 22:37
door jorritkooistra
zal ik even proberen.

maar eerst moet ik nog even wachten tot het spul bij mij thuis is, morgen hoop ik.....
dan ga ik wel even passen en meten

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: vr jul 22, 2011 21:11
door Tecky
Ik heb drijfstangen van een 1.5 en een 1.7 liggen, in beide gevallen zit er een gleuf in de boven kant van het small-end, scheelt gewicht en geeft wat smering.
Als je kortere wilt kun je bij ah min de UK drijfstangen kopen voor een 2 liter versie. Die 2.0 krukas heeft een grotere slag en zou logischerwijs iets kortere drijfstangen hebben.
Een 1.5 krukas gebruiken kan ook, scheelt in TDC hoogte maar helaas ook weer in de cc's.

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: vr jul 22, 2011 22:09
door jorritkooistra
ja klopt, ik rijdt nu met een 1.4 die krukas kan ook, maar dan krijg je een 1.6 met weinig compressie.....

en dat wil je niet, maar eerst maar even kijken hoe het gaat.

ik heb het spul nog niet dus kan nog niks. :(

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: za jul 23, 2011 00:01
door Tecky
De zuiger is natuurlijk ook een stukje af te draaien,of wat ze voor race doen, uitsparingen voor de kleppen erin slijpen. Ik heb een setje 1.7 8v zuigers liggen met zulke uitsparingen, die komen uit een racer. Mag je zonder meer lenen voor de maatvoering.
Jan

Re: RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: za jul 23, 2011 12:30
door jorritkooistra
De zuiger is natuurlijk ook een stukje af te draaien,of wat ze voor race doen, uitsparingen voor de kleppen erin slijpen. Ik heb een setje 1.7 8v zuigers liggen met zulke uitsparingen, die komen uit een racer. Mag je zonder meer lenen voor de maatvoering.
Jan
die krijg ik er al bij.

alleen die hebben heel veel schade aan de zijkant van de zuiger.
waarschijnlijk overtoert of te weinig olie...... :?

en de zuiger afdraaien had ik ook al aan gedacht, maar dan is de zuiger weer zwakker en dat wil je niet

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: zo jul 24, 2011 09:58
door WhizzMan
Standaard 33 zuigers hebben een dikke bodem hoor. Daar kan je wel een paar tiende millimeter af draaien. Wat ik me afvraag is hoe goed het blok nog gaat zijn na de cross. De hoeveelheid zand die er vaak in dat soort blokken komt is zodanig dat je slijtages ziet die je normaal met "een ton of vier" associeert in 3 weekendjes raggen.

RE: verschil tussen drijfstang 16v en 8v alfa 33

Geplaatst: zo jul 24, 2011 13:39
door jorritkooistra
ik krijg alleen de koppen van dat blok, en niet het hele blok......