Een paar dagen geleden is het Airbag warning lampje aangegaan.
Sinds kort wordt de bijrijdersstoel veelvuldig gebruikt. Ik heb dan ook het vermoeden dat de stekker van de stoel (bijrijders aanwezigheidssensor) een loscontact heeft veroorzaakt. Voor dat ik daar verder mee ga wil ik hem eerst aan de AlfaDiag hangen. Volgens de gegevens die ik heb zou daaruit moeten kunnen blijken of mijn vermoeden juist is. Ik heb daar wat vraagjes bij....
-Moeten er voorzorgsmaatregelen worden genomen alvorens ik de airbag ECU kan UITLEZEN?
-Moeten er voorzorgsmaatregelen worden genomen alvorens ik de airbag ECU een RESET kan geven?
-Waar zit de uitleesstekker? (achter middenconsole onderaan...bovenaan?!)
-Wordt bij het resetten van de faultcodes alleen een reset uitgevoerd of ook een test?! Ik heb ergens gelezen dat er ook een test wordt uitgevoerd (waarbij een crash signaal naar de airbags wordt gestuurd) waarbij je alvorens de reset uit te voeren de airbags zou moeten vervangen met een weerstand...klopt dat of heb ik dat verkeerd begrepen?
-In een beschrijving staat:
------------------------------------------------------------------------
When the ignition key is removed, the time and type of fault or error code remain present in the FAULT-MEMORY. Once the fault has been repaired it will be cancelled by the TESTER. Intermittent faults are kept in the FAULT-MEMORY for 48 hours, counted from the time in which they occur (time calculated only with the ignition key at MARCIA)
------------------------------------------------------------------------
Zoals ik bovenstaande lees wordt met TESTER de controle van het systeem bij het op contact zetten bedoeld en niet de Alfa diagnose tool...Lees ik het correct? In dat geval hoeft er niets gereset te worden ....

Bij werkzaamheden aan de airbag zou volgende procedure moeten worden gevolgd:
-Accu klemmen los
-10 minuten wachten
-daarna pas starten met werkzaamheden als bijv. demonteren en/of Airbag stekkers lostrekken
Wederom mijn dank!
Ciao!