giulietta nero
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 571
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 20:29
Locatie: over de grens bij coevorden, duitsland

koppeling vast

za jul 16, 2011 19:09

de koppeling zit muurvast, pedaal op de bodem, nu heb ik ooit eens ergens een trucje gelezen over hoe je hem evt los kan krijgen,maar ik weet niet meer hoe dat in zijn werk ging, iemand een idee?

mvg toni
alfa is a way of life
auto: alfetta 2000 van 1981
motor: ducati monster 916 senna
gehad: 33 type 2,33 type 2 1.7 qv, 33 type 3 1.7 ie,75 1.8 carbs alfa 90 1.8 carbs,alfa 90 2,5 liter, giulietta 2.0 2e serie,giulietta 1.8 en een 164 2.0 ts

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: koppeling vast

za jul 16, 2011 19:25

Stukje met de auto gaan rijden op een afgelegen weg/ eigen terrein. Gewoon in de 1 zetten en starten zodat je gaat rijden. vervolgens een beetje gas geven zodat je een beetje snelheid hebt en dan de koppeling ingedrukt houden en de auto flink laten bokken door plotseling gas te geven en los te laten.

Eventueel kun je dit ook met de wielen van de grond doen. Auto met de aangedreven wielen van de grond zetten en zorgen dat hij stevig staat! dan de auto starten in de 3 en met de koppeling ingetrapt de motor een beetje toeren laten maken. Vervolgens een paar keer flink hard op de rem trappen.

Met een beetje geluk krijg je hem zo los... Succes in ieder geval. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: koppeling vast

za jul 16, 2011 19:47

Ik zou het nooit met brute kracht doen zoals hierboven maar die hier volgende manier werkt 9 v/d 10 keer ook goed:

Laat de motor een lange tijd draaien totdat deze goed warm is en zet de motor dan weer uit, fixeer het koppelingspedaal zodat deze volledig is ingedrukt (met bakstenen of een bezemsteel oid), en laat de auto zo een nacht staan, meestal is je koppeling dan weer los.

-edit- lees net dat het pedaal al op de bodem zit, staat ie al in een versnelling?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: koppeling vast

za jul 16, 2011 20:07

Als het pedaal tot op de bodem ingetrapt kan worden zonder dat d ekoppeling loskomt zit in 99% van de gevallen de koppelingsplaat 'vastgeroest' aan de drukgroep en/of vliegwiel. Enkel de drukgroep ingedrukt houden gaat dit niet verhelpen... :? De plaat moet 'los' komen en dat kan met bruut geweld of door de drukgroep helemaal los te halen van het vliegwiel en de plaat er met de hand vanaf te halen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: koppeling vast

za jul 16, 2011 20:37

Als het pedaal tot op de bodem ingetrapt kan worden zonder dat d ekoppeling loskomt zit in 99% van de gevallen de koppelingsplaat 'vastgeroest' aan de drukgroep en/of vliegwiel. Enkel de drukgroep ingedrukt houden gaat dit niet verhelpen... :? De plaat moet 'los' komen en dat kan met bruut geweld of door de drukgroep helemaal los te halen van het vliegwiel en de plaat er met de hand vanaf te halen.
Yep exact.Tony laat me raden, bij een 90 met zo'n zure dubbelplaats koppeling? Mn gtv6 had t altijd na langer dan een paar maanden in activiteit..

Wat Remco schrijft , starten in zn 2 en rijden met koppeling helemaal ingetrapt. Beetje laten bokken en dat schiet ie op een gegeven moment los (en klimt je motortoerental skyhigh als je je gas niet direct lost... :lol: )

Grtz,fRank

giulietta nero
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 571
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 20:29
Locatie: over de grens bij coevorden, duitsland

RE: koppeling vast

za jul 16, 2011 22:34

frank en remco bedankt, en nee frank het is niet van de 90 :wink: , maar van een andere leuke alfa..
alfa is a way of life
auto: alfetta 2000 van 1981
motor: ducati monster 916 senna
gehad: 33 type 2,33 type 2 1.7 qv, 33 type 3 1.7 ie,75 1.8 carbs alfa 90 1.8 carbs,alfa 90 2,5 liter, giulietta 2.0 2e serie,giulietta 1.8 en een 164 2.0 ts

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: koppeling vast

zo jul 17, 2011 02:54

Als het pedaal tot op de bodem ingetrapt kan worden zonder dat d ekoppeling loskomt zit in 99% van de gevallen de koppelingsplaat 'vastgeroest' aan de drukgroep en/of vliegwiel. Enkel de drukgroep ingedrukt houden gaat dit niet verhelpen... :? De plaat moet 'los' komen en dat kan met bruut geweld of door de drukgroep helemaal los te halen van het vliegwiel en de plaat er met de hand vanaf te halen.
Door het laten draaien v/d motor wordt ook de bak warm, daarom komt ie na een nacht ingedrukt laten staan wel los maar het is mij nog steeds niet duidelijk of de koppeling ingedrukt blijft als je 'm indrukt, of je een versnelling in kan schakelen, en of ie vast staat in een versnelling. Koppeling van onze MGB zit na de winter altijd vast en komt los op de al eerder door mij omschreven methode, maar dat is geen transaxle natuurlijk.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 462
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: koppeling vast

zo jul 17, 2011 05:02

Toni, is het niet de hulpkoppelingscylinder die de geest heeft gegeven.
Dan ligt je pedaal ook op de bodem. :wink:
Thoughts of an idle mind

Terug naar “Algemene Technische vragen”