Wie o wie kan ons helpen?
Mijn vader en ik hebben een 2.0 Nord motor uit een spider van 1991 met Motronic en nokkenasversteller in mijn Giulia van 1968 gelegd. We hebben omgebouwd naar carburateurs, "normale" ontsteking enz.. We hebben hem gisteren voor het eerst gestart en na wat afstelwerk loopt hij al netjes.
Uit wat speurwerk zijn we er achtergekomen dat dit een mechanische verstelling moet zijn die boven een bepaald toerental de nokkenas versteld. Maar hoe werkt deze precies wordt de electromagneet normaal boven een bepaald toerental aangetrokken en versteld deze dan de nokkenas of is deze electromagneet juist bekrachtigd tot een bepaald toerental en wordt deze stroomloos boven dit toerental. Wat gebeurt door de het induwen van het pennetje in de nokkenas => het schijnt namelijk mechanisch te zijn. Hoeveel graden wordt de nokkenas versteld?
In onze situatie zit de electromagneet er niet meer op dus loopt hij nu komt hij nu adem te kort bij lage of hoge toeren? Is het slim (en kan het) om de nokkenasversteller/tandwiel iets te verzetten om tussen de ruststand en de maximale verstelling in te gaan zitten. Of juist maximaal te verstellen als hij bijvoorbeeld bij hogere toeren adem te kort krijgt of loopt hij dan heel slecht onderin?
Tevens heb ik een vraag of iemand al eens een mechanische toerenteller van een Giulia heeft omgebouwd naar elektrisch of een ander oplossing hiervoor heeft.
Groeten Dick en Dirk Rosendal