Mede Alfisten...
Een maatje van mij heeft een 155 2.0TS Super.
Deze loopt stationair te stotteren en komt niet helemaal meer echt op zijn oorspongkelijke topsnelheid.
Wat hebben we al geprobeerd:
- Gasklephuis reinigen
- Luchtmassa, BDP, MAP en overige sensoren op de inlaat vervangen/gewisseld
Geen enkele 155 TS heeft een MAP sensor. Daar klopt dus alvast iets niet.
- Ontsteking, bobines etc. gecontroleerd en bougies (ook de kleintjes)vervangen.
Aha, kleine bougies, 16V dus. Welk bouwjaar? 1995 of later? Daar zit namelijk verschil in qua computer.
- Vacuum-druksysteem gecontroleerd. Is dicht en werkt.
- Pakkingen op in en uitlaat spuitstukken gecontroleerd op lekkage. Ook dicht.
Verder;
- geen blauwe rook, geen onder of bovendruk in het blok.
- geen lekke koppakking of verkeerde of te weinig smeermiddelen.
Iemand een idee??? Ik zit beetje vast in de diagnose... Heb het lijstje wel zo'n beetje gehad geloof ik.
Als garagist zou je ook een 4gas-meting gedaan moeten hebben en de ECU hebben uitgelezen. Verder kan je nog even met de multimeter de lambdasonde controleren. Is het een 1995, of is het een latere? De 1995 heeft namelijk EGR en die kan open blijven staan. Heb je de rest van de uitlaat op lekkage getest? Alles wat voor de lambdasonde lekt kan een foute meting door de lambdasonde veroorzaken.
Zomaar onderdelen wisselen is geen storingzoeken. Uitlezen en meten, voordat je gaat wisselen. Een stationairklep zal het haast wel niet zijn, want dat kost geen piekvermogen. Als ik er met de info die je nu geeft geld op zou moeten zetten, zou ik ook lambdasonde of de LMM zeggen, maar als de auto bij mij zou staan, zou ik geen cent uitgeven, ook niet aan bougies, totdat ik een goede diagnose had gesteld.