Alfa166GTA

Alfa 155 stottert stationair

ma jul 04, 2011 16:16

Mede Alfisten...

Een maatje van mij heeft een 155 2.0TS Super.
Deze loopt stationair te stotteren en komt niet helemaal meer echt op zijn oorspongkelijke topsnelheid.
Wat hebben we al geprobeerd:
- Gasklephuis reinigen
- Luchtmassa, BDP, MAP en overige sensoren op de inlaat vervangen/gewisseld
- Ontsteking, bobines etc. gecontroleerd en bougies (ook de kleintjes)vervangen.
- Vacuum-druksysteem gecontroleerd. Is dicht en werkt.
- Pakkingen op in en uitlaat spuitstukken gecontroleerd op lekkage. Ook dicht.

Verder;

- geen blauwe rook, geen onder of bovendruk in het blok.
- geen lekke koppakking of verkeerde of te weinig smeermiddelen.

Iemand een idee??? Ik zit beetje vast in de diagnose... Heb het lijstje wel zo'n beetje gehad geloof ik.

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa 155 stottert stationair

ma jul 04, 2011 16:24

Had je de lambdasonde al geprobeerd te verwisselen? Dit was bij mijn V6 de boosdoener, ging hij ook stotteren en verloor duidelijk vermogen.

Gr. GJ
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 04, 2011 16:31

Stappenmotortje :idea:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

alfanerd1986

Re: RE: Alfa 155 stottert stationair

ma jul 04, 2011 16:50

Stappenmotortje :idea:
1+ had ik ook bij me 155 2.0 16v super

Alfa166GTA

ma jul 04, 2011 17:26

thnx guys, gaan we mee aan de slag!

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 04, 2011 18:46

Als je het stekkertje eraf haalt, springt de motor in de zgn noodloop, dan een stukje gaan rijden en je zal het meteen merken als dat het euvel is...
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Alfa 155 stottert stationair

ma jul 04, 2011 20:25

Mede Alfisten...

Een maatje van mij heeft een 155 2.0TS Super.

Deze loopt stationair te stotteren en komt niet helemaal meer echt op zijn oorspongkelijke topsnelheid.
Wat hebben we al geprobeerd:
- Gasklephuis reinigen
- Luchtmassa, BDP, MAP en overige sensoren op de inlaat vervangen/gewisseld
Geen enkele 155 TS heeft een MAP sensor. Daar klopt dus alvast iets niet.
- Ontsteking, bobines etc. gecontroleerd en bougies (ook de kleintjes)vervangen.
Aha, kleine bougies, 16V dus. Welk bouwjaar? 1995 of later? Daar zit namelijk verschil in qua computer.
- Vacuum-druksysteem gecontroleerd. Is dicht en werkt.
- Pakkingen op in en uitlaat spuitstukken gecontroleerd op lekkage. Ook dicht.

Verder;

- geen blauwe rook, geen onder of bovendruk in het blok.
- geen lekke koppakking of verkeerde of te weinig smeermiddelen.

Iemand een idee??? Ik zit beetje vast in de diagnose... Heb het lijstje wel zo'n beetje gehad geloof ik.
Als garagist zou je ook een 4gas-meting gedaan moeten hebben en de ECU hebben uitgelezen. Verder kan je nog even met de multimeter de lambdasonde controleren. Is het een 1995, of is het een latere? De 1995 heeft namelijk EGR en die kan open blijven staan. Heb je de rest van de uitlaat op lekkage getest? Alles wat voor de lambdasonde lekt kan een foute meting door de lambdasonde veroorzaken.

Zomaar onderdelen wisselen is geen storingzoeken. Uitlezen en meten, voordat je gaat wisselen. Een stationairklep zal het haast wel niet zijn, want dat kost geen piekvermogen. Als ik er met de info die je nu geeft geld op zou moeten zetten, zou ik ook lambdasonde of de LMM zeggen, maar als de auto bij mij zou staan, zou ik geen cent uitgeven, ook niet aan bougies, totdat ik een goede diagnose had gesteld.

Alfa166GTA

di jul 05, 2011 14:17

Hij is uit 1997. een van de laatste

De voorpijp lekt wel iets, maar het lijkt me stug dat, dat de oorzaak is, omdat er eerst een voorpijp onder zat die helemaal lek was.
En ik heb een automaterialen zaak. daarnaast knutsel ik wat bij aan auto's. Maar heb dus geen diagnosecomputers en etc in huis.
Zal me dus old-skool moeten redden.

MAP sensor of niet, alle sensoren zijn in elk geval gewisseld voor die uit en sloper kwamen.
Stomme is, sloper loopt wel stationair, de zijne nog steeds niet.

Lambda sonde is inderdaad een grote kanshebber.
Ook omdat we de voorpijp hebben dicht laten lassen en wellicht is de lasser een beetje onvoorzichtig geweest, of heeft de auto niet goed op massa gezet.

In elk geval gaan we de lambda even vervangen en dan zien we weer verder

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 05, 2011 14:36

als een lekkage voor de lambda zit, klopt er al weinig van :!:

als je continu de motor wilt laten draaien op zeg 2000tpm, lukt dat wel of gaat hij dan heel erg schommelen?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 05, 2011 15:43

Met de lambdasonde losgekoppeld zou hij in ieder geval stationair moeten willen lopen. Ook zal je een redelijk mengsel moeten krijgen wat je in ieder geval niet heel veel vermogensverlies oplevert. Je krijgt wel een te rijk mengsel en 10-20% meer brandstofverbruik, maar de motor zal "aardig" lopen.

De MAF loskoppelen zou ik niet zo snel doen, maar het kan wel helpen in de diagnose. Als je de MAF loskoppelt met het kontakt aan, zal de ECU waarschijnlijk afhaken en de motor zal afslaan. Als je hem loskoppelt voor je de auto op kontakt zet, zal de ECU waarschijnlijk als "mist, we gaan over op alpha/N noodloop" de MAF negeren.

Uitleesspul is niet duur meer. Met een standaard KKL kabel, een verloopje voor de fiat/alfa 3 polige stekker en unidiag (in dit geval de kwp71.exe daar van) kan je de 155 uitlezen met je windowspc. De standaard OBD-2 uitlezers die je vast wel in je winkel hebt doen het helaas niet met deze auto, daar is ie te oud voor. Voor een kabel met software en alles er bij, stuur een pb naar "sanderqv" op dit forum.

Een beetje valse lucht kan al een behoorlijke afwijking opleveren, ook als die via de uitlaat binnen komt. Niet stationair lopen zou ik niet zo snel verwachten, maar in extreme gevallen kan dat uiteindelijk wel.

Alfa166GTA

di jul 05, 2011 17:09

als een lekkage voor de lambda zit, klopt er al weinig van :!:

als je continu de motor wilt laten draaien op zeg 2000tpm, lukt dat wel of gaat hij dan heel erg schommelen?
Het is alleen stationair. Op toeen merk je er niets van.
Alleen als je heb dan terug laat lopen, kan hij uitvallen.

Alfa166GTA

di jul 05, 2011 17:12

Met de lambdasonde losgekoppeld zou hij in ieder geval stationair moeten willen lopen. Ook zal je een redelijk mengsel moeten krijgen wat je in ieder geval niet heel veel vermogensverlies oplevert. Je krijgt wel een te rijk mengsel en 10-20% meer brandstofverbruik, maar de motor zal "aardig" lopen.

De MAF loskoppelen zou ik niet zo snel doen, maar het kan wel helpen in de diagnose. Als je de MAF loskoppelt met het kontakt aan, zal de ECU waarschijnlijk afhaken en de motor zal afslaan. Als je hem loskoppelt voor je de auto op kontakt zet, zal de ECU waarschijnlijk als "mist, we gaan over op alpha/N noodloop" de MAF negeren.

Uitleesspul is niet duur meer. Met een standaard KKL kabel, een verloopje voor de fiat/alfa 3 polige stekker en unidiag (in dit geval de kwp71.exe daar van) kan je de 155 uitlezen met je windowspc. De standaard OBD-2 uitlezers die je vast wel in je winkel hebt doen het helaas niet met deze auto, daar is ie te oud voor. Voor een kabel met software en alles er bij, stuur een pb naar "sanderqv" op dit forum.

Een beetje valse lucht kan al een behoorlijke afwijking opleveren, ook als die via de uitlaat binnen komt. Niet stationair lopen zou ik niet zo snel verwachten, maar in extreme gevallen kan dat uiteindelijk wel.
Het is ook ineens opgekomen. Van de een op het andere moment.
Je zou denken dat er iets stuk is gegaan.
Heb ook met hem zijn gasklephuis gereinigd, toen ging het iets beter, maar nog steeds gehik en geschommel in de stationaire toeren.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di jul 05, 2011 18:33

Motortje van de stationair regeling ook al schoon gemaakt?

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 05, 2011 18:51

Wat brul zegt. Er zit een donkergrijs/zwart ding op het gasklephuis geschroefd met 2 torx-boutjes. Daar zit een papieren pakking tussen (voorzichtig, of een reserve hebben liggen) en als je hem er af hebt, kan je met remmenreiniger en een "poerstokje" het klepje wat er in zit schoon maken. Er zit vaak aanslag op en er komen nog al eens dooie punten in. Uitspuiten en evt. met een houtje weer gangbaar maken. Met WD40 inspuiten helpt ook nog wel wat voor je hem weer terug zet. Ik zou ook even controleren of je gasklep-sensor nog wel goed zit.

Nogmaals, als je ook vermogen kwijt bent, kan het niet alleen aan je stationair-regelaar liggen. De gasklepsensor is dan eerder een oorzaak, maar meerdere oorzaken tegelijk zijn dan meer voor de hand liggend.

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

di jul 05, 2011 19:13

Motortje van de stationair regeling ook al schoon gemaakt?

Groetjes,
Marc
Dat is toch het zgn stappenmotortje of vergis ik me nou :?:
Die bedoelde ik namelijkl ook in mijn eerdere posts...

Terug naar “Algemene Technische vragen”