Alfa166GTA

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:02

Owja, en sorry, dacht dat dit het Alfa en niet het BMW forum was...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:17

Als ik de reacties zo lees heeft iemand zich bang laten maken door de fabrikant. :wink:

Het huismerk van Alfa was altijd Agip, maar ineen was het absoluut killing om er iets anders dan Selenia in te gooien. :roll:

Kijk gewoon naar de juiste specificaties en laat je niet gek maken door marketing boys. Die lullen wel omdat het hun brood is, maar weten niets. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:21

klik nou ook even op mijn link...

je hebt de edge en de edge sport

de edge sport heeft dus die toevoeging waar jij het over hebt zoals Yuri ook al aan gaf (zie zijn link)

maakt mij niks uit dat je een andere voorkeur hebt voor olie e.d., maar je onderbouwing klopt iig niet over castrol
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8827
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:26

De autofabrikant schrijft bepaalde specificaties voor. De smeermiddelenfabrikant geeft bij zijn producten aan welke specificaties de betreffende olie bezit. Als deze voldoet aan de eisen die de fabrikant stelt, is het goed genoeg. Dat Castrol andere dopes gebruikt dan Shell, Agip en Aldi is een feit, maar de specificaties zijn helder. Ik ga niet bestrijden dat het verstandig is om de 'preferred supplier' van de autofabrikant te gebruiken, zeker in de garantieperiode. Maar om nu te stellen dat alle andere smeermiddelen behalve die han het 'huismerk' niet voldoen gaat domweg te ver. Pas op het moment dat Alfa Romeo zelf een servicebulletin uit doet gaan dat er onder geen voorwaarde Castrol in een GTA-motor mag met een duidelijk herleidbaar schadebeeld denk ik dat er echt iets 'mis' zou zijn met die combinatie.

En geloof maar, dat als ik een moderne BMW M kon betalen, er echt wel eentje voor de deur stond hier, samen met de 75's. :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa166GTA

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:31

Oke boys, ieder zijn geloofsovertuiging.

Ik ga zeker niet in pré af op de fabrikant. En Selena heeft zeker geen slechte olie in haar programma.
En inderdaad EDGE heeft OOK een ACEA A3 toevoeging. Naast de rest die ze erin gooien...
Althans, dan mag je hopen, want waar komt anders het prijskaatje vandaan.

ik wens een ieder een lang en gelukkig alfistich leven toe met de smeermiddelen ide hij of zij verkiest.
Vindt het alleen een nutteloze discussie.
Gebruik wat voorgeschreven staat vanuit de ALFA fabrikant , de distributeur of vanuit de professionals als SAVALI of WTCC teams.

Dat is AGIP, SHELL, EUROL en inderdaad een enkeling zegt SELENA. Of dit ook voor een GTA geldt, durf ik niet te zeggen.

Maar als we allemaal er zo van overtuigd zijn dat het Castrol moet zijn, neem dat dan. Discussie opgelost... (voor de eerste 40.000km)

Heb je compressie, vermogens of drukverlies hebt, vroegtijdige zwarte olie of overmatige lekkage, dan hoor ik het wel en wil ik graag nog een keer uitleggen waar het door komt.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8827
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:36

Je draait het om. Jíj begint te roepen dat het onder geen beding Castrol mag zijn, en een aantal mensen is het met je oneens en vraagt zich af waaróm het dan geen Castrol zou mogen zijn. De expertise van een WTCC team er bij halen is nog minder relevant dan het BMW-verhaal, in zekere zin: een WTCC motor is (zeker qua gebruiksomstandigheden) niet te vergelijken met wat wij op straat rijden.

Overigens: je wéét dus niet eens zeker óf Castrol er wel 'rest' ingooit naast de ACAE A3 toevoeging, je spreekt immers de HOOP uit dat ze dat doen vanwege de prijs. :roll: :blue_confused:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 21:55

Wat zijn nu de specificaties van Tjerry's Elf olie, die ververste om de 20.000 km en had, in mijn ogen, :wink: Na 323.000 km nog een nieuwe motor.

als ik de specificaties goed begrijp is dit ook een mix:

Klik hier



Hoe kan het dan zijn motor nog zowat nieuw was??
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alfa166GTA

Re: RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:08

Je draait het om. Jíj begint te roepen dat het onder geen beding Castrol mag zijn, en een aantal mensen is het met je oneens en vraagt zich af waaróm het dan geen Castrol zou mogen zijn. De expertise van een WTCC team er bij halen is nog minder relevant dan het BMW-verhaal, in zekere zin: een WTCC motor is (zeker qua gebruiksomstandigheden) niet te vergelijken met wat wij op straat rijden.

Overigens: je wéét dus niet eens zeker óf Castrol er wel 'rest' ingooit naast de ACAE A3 toevoeging, je spreekt immers de HOOP uit dat ze dat doen vanwege de prijs. :roll: :blue_confused:
Je geeft het zelf al aan. Als het budget het toe laat zou er een BMW naast de Alfa 75 staan...
Over verschillen gesproken.
Denk dat menig Alfist het met mij eens is, geen BMW te willen rijden al kon die hem betalen maargoed, ieder zijn ding.

En de motoren die in een Alfa worden gebruikt in de WTCC, zijn die ineens niet meer van Alfa???
Daar gaat toch dezelfde olie in? Dat ze worden getuned okay... Doen andere merken ook. Veranderen de olievoorschriften niet door.
Sorry, maar ik fine tune mijn Alfa liever naar de specs van de WTCC dan naar oud-vrouwtje-weggedrag...
Dan had ik een 1.6 TS geomen en geen GTA.

Maar we dwalen enorm af en vergeten dat deze topic begon, met dat iemand vroeg wat er het beste in kan worden gedaan ter vervanging van de olie.
de hele castrol discussie ontstond daarna en wil ik bij deze afsluiten.

Doe er in wat de fabrikant of distributeur voorschrijft, of wat uzelf het beste lijkt.

Alfa166GTA

Re: RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:09

Wat zijn nu de specificaties van Tjerry's Elf olie, die ververste om de 20.000 km en had, in mijn ogen, :wink: Na 323.000 km nog een nieuwe motor.

als ik de specificaties goed begrijp is dit ook een mix:

Klik hier



Hoe kan het dan zijn motor nog zowat nieuw was??
Als ik mij niet vergis was dat een 2.5 V6 en geen GTA.
2.5 V6 gaat 10w40 in en in een GTA 10W60.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:17

En ik weet 100% zeker dat in de auto van Tjerry altijd 10w60 gebruikt is.

En ik denk persoonlijk dat elke alfarijder die geeft om rijkwaliteiten liever een rwd M heeft,dan een fwd GTA.

Just my 2 cents.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Alfa166GTA

Re: RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:29

En ik weet 100% zeker dat in de auto van Tjerry altijd 10w60 gebruikt is.

En ik denk persoonlijk dat elke alfarijder die geeft om rijkwaliteiten liever een rwd M heeft,dan een fwd GTA.

Just my 2 cents.
Quote; What the f**k doe je dan als BMW liefhebber op het Alfa-forum als Moderator???
Sorry, maar ik verkies (over eigenschappen gesproken) het geluid van een Alfa boven dat van een BMW elke dag!
En dat is een heeeeel groot deel van mijn rijplezier dus een pré qua rijeigenschappen als je het mij vraagt.

Ok een 75 heeft achterwielaandrijving geloof ik, maar dat is dan ook het enige vergelijk wat ik kan m aken tussen een BMW en een Alfa.
Als we zo gaan praten heb ik voor het geld waarvoor je een BMW M3 E90 koopt liever een 2de hands Maserati of Ferrari...
ook achterwielaandrijving... Maar wel het geluid van een Italiaan.

Vind by the way dat er te veel BMW valt in deze ALFA topic...

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:37

Damn,jij bent wel snel op je teentjes getrapt.
Ik heb zelf een 75(ja,zon auto is achterwiel aangedreven) en die vind ik lekkerder rijden dan pak em beet een 155 of 156,ongeacht motorisatie.
Hoe kom je erbij dat ik een BMW liefhebber ben,ga eens wat terug zoeken op dit forum(kan je je mischien meteen even netjes vorstellen...) dan kom je erachter dat ik meer alfist ben dan jij denkt ;)

Jij vind dus dat ik als moderator me blind behoor te staren op alfa romeo?
De mening over rijd-eigenschappen is van de persoon die ik ben,niet van de functie die ik bekleed...
Laatst gewijzigd door brolli21 op zo jun 26, 2011 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Erik dB
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: do mei 20, 2010 14:21
Locatie: Amsterdam

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:39

Ik heb altijd geleerd om me een beetje rustig te houden als ik ergens net kom kijken...... :roll: . Overigens heb ik zowel een RWD BMW als een RWD Alfa, dus misschien moet ik wel helemaal losgaan in dit draadje 8) .

(iets meer on-topic, Agip 10w60 in de Alfa, en Castrol TWS 10w60 in de Beemer, de eerste omdat het blok er sinds opbouw op gelopen heeft)
Laatst gewijzigd door Erik dB op zo jun 26, 2011 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Choose life...
'71 Alfa Romeo Giulia Super - 2 liter
'72 Alfa Romeo GT 1300 Junior - 2 liter
‘71 Alfa Romeo Berlina 2000
'09 Mercedes C63 AMG
‘12 Mercedes ML 350
'96 BMW 328i voor trackdays
'09 Ducati 1198s
‘09 Yamaha R1

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:41

Neem een bak koffie en pak het vooral niet persoonlijk op.
Ieder zijn ding, de een rijd graag GTA, de ander 75 of welke voorkeur iemand ook heeft.
Je hebt RWD aanhangers, FWD fetishisten en 4WD fans ;)

Jij geeft jouw mening en goedbedoeld advies. Het is aan de ontvanger of die er iets mee wil doen :thumbs:
Zo zijn er ook andere meningen en voorkeuren, sta hiervoor open en ga op de inhoud de discussie aan.

Een discussie voeren over het vloeibare goud wat we in onze motoren stoppen waag ik me niet aan, ik heb er geen kaas van gegeten.
Als de specificatie klopt kan er maar heel weinig misgaan lijkt mij. En welk merk er dan op de fles staat mag dan al niet meer uitmaken.


Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8827
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: olie gta

zo jun 26, 2011 22:43

:lol: Blijk ik daar ineens tóch geen Alfist te zijn. Al dat spul maar eens verpatsen dan en snel een E46 M3 kopen! Volgens mij kan dat al onder de 20K euro dus :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”