Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

vr jun 17, 2011 20:27

Ik heb een probleempje met mijn 145

Als de motor niet warm is kan ie inhouden zo tussen de 2000 a 3000 toeren. Na een paar km rijden heb ik er geen last meer van.

Ik heb zojuist de motor uitgelezen met TSDiag en krijg de volgende error te zien:

_______________________________________________
aantal errors: 1

Problem 1:
DTC: P0170 Lambda regulation
Status: Upper Limit
Warning lamp not illuminated for this DTC
DTC stored in volatile memory
_______________________________________________

De error heb ik maar gereset...hij zal toch weer bovenkomen schat ik zo in ;)

Wat is er aan de hand? Mijn Lambdasonde heb ik een km of 10000 geleden vervangen vanwegen inhouden. Dat probleem was hierna niet meer aanwezig? Ik heb rond die tijd ook het gasklephuis en de regelaar schoongemaakt en opnieuw ingesteld.

Kan het de LMM zijn? Maar hoe kan ik dat met TSDiag duidelijker krijgen. welke waarden moet ik dan nakijken? Als iemand zegt geef even een overzichtje van die en die waarden (koude en/of warme motor?!) Graag ;) Of zit ik mis met mijn gok?!

alvast thanks voor jullie tips!

btw: Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de LMM met een goed functionerende uit te wisselen...dan zou ik dat dure kreng alsnog moeten aanschaffen...maar ik wil dus iets meer zekerheid hebben.
Laatst gewijzigd door Bertoontje op do jun 30, 2011 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

inhouden AR145 TS1600 => probleem begint urgenter te word

wo jun 29, 2011 18:35

:arrow: Het probleem is helaas nog steeds aanwezig...sterker nog het is verergerd :( De motor slaat nu in sommige gevallen spontaan af.... :twisted:

Wat is het geval:
-Motor houd soms in zo rond de 3000 toeren
-eenmaal bokte de motor tijdens goed optrekken, daarna liep ie weer rustig door.
-eergisteren sloeg de motor een aantal malen onder het rijden af....beter onderzoek leerde dat de motor afsloeg op het moment dat je de koppeling intrapt en het toerental terugloopt....en dat loopt dus rustig terug richting nul. Dit euvel scheen zich opeens niet meer voor te doen totdat vandaag de motor weer op dezelfde wijze afsloeg... ik kan je vertellen dat het zeer onprettig is als je in de bocht opeens voelt dat je stuurbekrachting en rembekrachtiging weg is...
-verder valt me op dat het toerental van de motor meestal ver terugzakt richting aanstoot puntje van toerenteller meter (500 toeren is dat dacht ik) om vervolgens weer richting de 900 toeren te gaan (als ie niet afslaat iig)

Als ik zo alles teruglees geeft het mij het gevoel dat de ECU te laat, of niet ziet dat het toerental te ver terug loopt en dus te laat of helemaal niet bijregeld naar stationaire toerental

Zojuist heb ik de TSDiag eraan gehangen en er is geen enkele error-melding te zien.

ps. de error melding van de vorige keer lijkt oke te zijn...de motor was koud toen ik de TSDiag aansloot en dan schijnt de lambda-melding aanwezig te zijn. Later als de lambda op werktemp komt zou deze moeten verdwijnen. tenminste dat heb ik begrepen in hetgeen ik gelezen heb.

lamdasonde is 10000km geleden vervangen
luchtfilter is 10000km geleden vervangen (gisteren gecontroleerd of hier iets was geblokkeerd ...was niet het geval)
bougiekabels zijn 4000km geleden vervangen
distributie + toebehoren zijn 4000km geleden vervangen
gasklephuis is vorig jaar geheel schoongemaakt

Wie weet raad of heeft een soortgelijk probleem eens meegemaakt en/of gehoord. :D Het begint zeer vervelende vormen aan te nemen als de motor spontaan gaat afslaan

Wederom mijn dank voor jullie input :wink:
Laatst gewijzigd door Bertoontje op di jul 05, 2011 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: inhouden AR145 TS1600

wo jun 29, 2011 19:06

het enige wat ik zo heb gehoord bij de lokale alfa garage is dat een aftermarket lambdasonde vaak en vervelende/rare klachten kan veroorzaken . Dus is de nieuwe lambda sonde een orginele of imitatie? Andere bdp sensor proberen?

Ps ik heb nog een zeer betrouwbare 75 voor je mocht het probleem blijven :wink:
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: inhouden AR145 TS1600

wo jun 29, 2011 19:20

@Wouter: Hey Wouter....heb je hem nog steeds :D... Super! Met die 75 was volgens mij ook helemaal niets mis mee. Maar in dit soort gevallen komt de heimwee snel terug :cry:
De lambda is vervangen door zelfde merk-type BOSCH als ik me goed herinner...zou dus oke moeten zijn.

-----------------------------------------

Heb nog eens verder gezocht. Daar kom ik een topic tegen waar Giulia-Tom zegt: "Sationair actuator....Symptoon: toerenval tot bijna of zelfs helemaal afslaan (zoals bij belasting, aan het stuur draaien bij een dieptepunt bijvoorbeeld) - advies: vervangen...." (topic: http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic. ... ht=afslaan)

Dus ff checken...Ik start de wagen...krijg hem zelfs niet aan zonder gas te geven :shock: (da's nieuw!!) Eenmaal aan blijft ie lopen. vervolgens stuur ronddraaien=>toeren zakt iets; verlichting aan=> toeren zakt dermate terug dat de wagen net niet afslaat, nogmaals lampen aan => toeren zakt iets terug..

Moet ik nu aan de Stationaire-regelaar denken?! Moet ik dan niet een error in de ECU te zien krijgen? Die dingen zijn schreeuwend prijzig!!!

Nogmaals als iemand eenzelfde probleem heeft gehad...be my guest, make me happy ;)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: inhouden AR145 TS1600

wo jun 29, 2011 23:38

Ik ben geen TwinSpark expert, maar als ik het zo lees vermoed ik de Luchtmassameter.

Als je lamdasonde is vervangen door een echt (dus geen imitatie) exemplaar, dan kan de LMM voor vergelijkbare klachten zorgen.

De stationair stappenmotor wilt soms wel eens haperen als ie echt vuil is, maar gaat eigenlijk niet zo vaak helemaal stuk.

cheers
Michel

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden AR145 TS1600

wo jun 29, 2011 23:39

Een hangende stationairregelaar is helaas lang niet altijd in de storingen in je ECU terug te vinden. Wat soms wel helpt is er WD40 in spuiten en hem dan een paar keer opnieuw inregelen. Je dwingt dan het motortje om een aantal keren "de volle slag" te maken en eventuele dode punten worden dan een aantal keren gepasseerd. Daardoor zal je met wat geluk eventueel vuil genoeg aan de kant krijgen om te zorgen dat ie het weer een poosje blijft doen. Vervangen is zeker weten een oplossing, maar als je graag wat wilt prutsen en proberen voor je je uit de problemen koopt, kan je dit nog proberen.

Of je inhouden bij 2000-3000 toeren hier mee te maken heeft, betwijfel ik. P0170 is over het algemeen wel echt de lambda, maar kan ook best valse lucht zijn. Omdat ie nu weg is en niet terugkomt, zou ik hem niet zo snel verdenken. Je kan hem ook met de multimeter nameten. Er zijn ondertussen genoeg verwijzingen naar het topic van onder meer Dre Mollet waar in staat hoe dat moet. Mocht je er echt niet uit komen met doormeten, meld het dan maar. Je kan met de betaalde versie van FiatECUscan zelfs zien of je LMM wel de goede waarden doorgeeft. Dat kan geloof ik met Unidiag ook, maar om eerlijk te zijn heb ik dat nog nooit geprobeerd met een M1.5.5 computer (dat zit er in de jouwe).

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden AR145 TS1600

do jun 30, 2011 09:41

@WhizzMan: Dank voor je uitgebreide antwoord. Volgens de AlfaTSDiag is de Lambda in orde. Tenminste hij schakeld netjes heen en weer. Die verdenken we dan ook niet.

Vanochtend geen uitval gehad, wel wisselende stationair toeren. Ik moet zo snel mogelijk weer "on track" zijn zonder vervelende storingen :roll:

Ik verdenk de stationair regelaar en daarnaast kan het geen kwaad om de LMM te vervangen (die zit er al zeker 100000 of meer in)

Dus twee dingen zijn besteld:
-Stationair regelaar => komt maandag binnen
-LMM (PierBrug vervanger) => komt vandaag binnen

Vanavond hopelijk tijd om de LMM om te zetten, hopelijk levert dat al iets verbetering......en dan wachten tot maandag. Wordt vervolgt zal ik dan maar zeggen... nu maar hopen dat de uitval tijdens het weekend niet te ernstig wordt.
Laatst gewijzigd door Bertoontje op do jun 30, 2011 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

do jun 30, 2011 14:18

Dit is echt heel lasting, oorzaak kan in diverse dingen liggen.
Ik heb vergelijkbare uitval meegemaakt en dat was toen echt een kapotte ecu, alhoewel elke "deskundige" zei dat een ecu niet kapot gaat.
Daarnaast zouden het ook nog je bobine's en/of bougie kabels kunnen zijn.
BDP sensor kan het uitvallen verklaren maar niet het slecht lopen tussen 2000-3000 toeren.
Mijn huidige 155 heeft nu ook dat ie slecht loopt tussen 2000-3000 toeren, vooral bij koude motor in dat gebied totaal geen trekkracht.
Mijn foutcodes zijn watertemp sensor en lambda. Lambda zou kunnen maar die heeft naar mijn weten geen invloed bij vollast, dus bij accelleren,
maar wellicht dat whizzman daar wat over kan zeggen.
Onregelmatig lopen is heeft ook vaak z'n oorzaak in valse lucht. Dus in het luchtinlaat traject tussen lmm en verbrandingskamer,
maar ook in het uitlaat taject totaan de katalysator.

Succes met oplossen!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

do jun 30, 2011 15:31

ik wacht de vervanging van de lmm en stationaire regelaar even af.....
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

do jun 30, 2011 16:55

Mocht je nog een stat. Regelaar nodig hebben
Hier ligt er nog een van een 1.8 ts als die hetzelfde is als de 1.6 dan is ie voor weinig over te nemen is bijna niet gebruikt nadat bleek dat bij mij de storing kwam van de gasinjektoren.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

do jun 30, 2011 21:09

Ik ben iets verder.... zojuist heb ik de LMM vervangen voor de PIERBURG versie.
Vervolgens alles gereset....tevens ook de stationaire regelaar enfin de inleer procedure weer gevolgd en ik moet zeggen er is een verandering te zien maar nog niet zoals ik gehoopt had. Ik zal helaas nog ff tot maandag moeten wachten dan komt de stationair regelaar binnen.

-Na de nieuwe LMM blijft het toerental nog zo nu en dan zwabberen...lijkt iets minder maar oke
-wat wel is veranderd is het motorgeluid...hij lijkt iets frisser te lopen.
-bij een kort ritje heb ik ook het idee dat ie iets vlotter wil.
-inhouden heb ik nog niet gehad....maar laten we dat morgen maar even afwachten tijdens een langer ritje!
-afslaan heb ik de hele dag nog niet gehad ...dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen!

Als ik naar de waarden van de motor kijk is er van alles gewijzigd:
Lambda regulation row WAS 1 IS 1.03125
Addition Factor Row WAS -89497.6 IS 50585.6
Multiple Factor High Row 1 High Loads WAS 1 IS 1
Multiple Factor Row 1 Low Loads WAS 1.078125 IS 1
Multiple Factor Row 1 Current Load WAS 1.078125 IS 1 => deze blijft nu ook 1

Ik heb begrepen dat de Multiple Factor waarden het liefst 1 moeten zijn in mijn oude situatie weken de waarden van de LMM bijna 8% af van de ECU waarden....das netjes nu. Ik heb begrepen dat de ECU tot max 10% kan bijregelen en dat er daarna errors tevoorschijn komen. Dat verklaard wellicht ook het frisser lopen en het soepeler lopen van het motortje. Kortom dat ding was bijna op....kan geen kwaad dat dit ding vervangen is ;)

Enfin nu het zwabberen nog van het motortje...afslaan heeft ie de hele dag niet gedaan dus daar kan ik helaas nog niets over zeggen. Het heeft er alle schijn van dat de stat. regelaar echte verbetering zal brengen. Voor nu pak ik me een lekker pilsje :lol:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

vr jul 01, 2011 07:04

Ziet er goed uit.

Lambda kan ook bij vollast vervelende gevolgen geven. Zoals je ziet zijn er correctiefactoren en die worden bepaald tijdens deellast. Als je tijdens deellast de verkeerde correctiefactor krijgt omdat de lambda niet goed is, zal diezelfde factor ook bij vollast gebruikt worden. De lambdasonde wordt dan wel niet uitgelezen, maar de invloed er van wordt wel meegenomen dus.

Als je nou toch nog wat onregelmatig rijden overhoudt, is het heel goed nakijken van je bobines en/of bougies een aanrader. Bij de 16V TS wil de verbinding tussen de bobine en de bougieplug die er onderop zit nog wel eens vuil worden en uiteindelijk zelfs wegvonken. Als je de bobinerail er af trekt, ziet alles er goed uit zo op het eerste gezicht. Als je de individuele doppen er af trekt om te inspecteren zie je dan ineens dat er toch iets te verbeteren is.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

di jul 05, 2011 00:53

vanavond heb ik de stationair regelaar vervangen. Na het resetten en opnieuw inleren lijkt is het probleem nagenoeg verdwenen!!

resultaten na vervangen LMM (stap 1)
-motor is niet meer uitgevallen.
-motor pakt beter op en lijkt iets vlotter te zijn.
-lijkt iets mooier/stiller te lopen
-motor varieer iets minder regelmatig in toeren

resultaten na vervangen stationair regelaar (stap 2)
-nagenoeg stabiel bij stationairloop. Heel af en toe duikt ie nog naar beneden om vervolgens weer een aantal minuten volledig stabiel te draaien.
-het inhouden bij 3000 toeren is nu helemaal verdwenen.
-motor loopt wederom iets mooier/stiller

Heb ook nog gecontroleerd op een lek in rubberslangen, ziet er allemaal goed uit
Als laatste heb ik de bobinerail nog gecontroleerd en losgehad zoals Wizmann als tip meegaf. Ik kan hier niets vreemds ontdekken. Zit er gewoon netjes uit. Toen ik de vorige kee de bougiekabels verving bleken de 1ste en 2de cilinder gevonkt te hebben... daarom trok ik vorige keer ook een kabel gewoon aan gort bij het afnemen van de bobinerail. Enfin de kabels en rubbers zagen er nu allemaal netjes uit. Lijkt dus ook goed te zijn.

Ik dacht dat ik de bougies bij een distributiewissel had vervangen...mhhh niet dus Laatste wat mi nog de moeite waard is, is om de bougies te vervangen. De teller staat op 194000..... Met een beetje pech hebben ze net 100000 gelopen. Dat ligt maat net aan de vorige eigenaar en de toenmalige onderhoudsbeurt. Wellicht dat dat de laatste onregelmatigheid eruit haalt.

Weet iemand wellicht of de bougies bij 100000km echt op zijn? Of is dit een maat om uit de problemen te blijven....in dat laatste geval zou mijn redenering namelijk niet op gaan ;)

Kortom....stap 1 en stap 2 hebben beide grote verbeteringen opgeleverd! en waren zeker nodig! De bougies zijn (bijna) op.... duslijkt goed om de bougies ook nog te vervangen...
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

di jul 05, 2011 06:44

Sowieso zijn de 145 en 146 nogal inhouderig bij koude motor, dus echt weg krijg je het niet.

Afhankelijk van je brandstof en rijstijl zullen je bougies ook wat sneller slijten. Mijn ervaring is dat ze bij 100.000 vaak nog lang niet op zijn, maar het kan goed zijn dat ze het wel zijn, dus je zult echt moeten kijken. Weet je wel zeker dat er 100.000 km bougies geplaatst zijn? Voor hetzelfde zitten er nu al 100.000 km "gewone" koperbougies in die vaak die 60.000 niet eens halen. Tip, koop NGK iridium bougies (vergeet de overzetstukjes van SAE naar M3 niet). Die zijn beter bij de koude start, gaan minstens net zo lang mee als de platinums en ze zijn goedkoper. Veel nieuwe auto's krijgen ze ipv platinums.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: inhouden, stationair onstabiel, uitval AR145 TS1600

wo jul 20, 2011 22:06

Het is een tijdje goed gegaan geen vreemde problemen. Totdat ik vandaag toch nog iets vreemds merkte...een klein beetje inhouden...stationaire wil ie nog wel eens schommelen (af en toe...maar het is er nog wel). Toch maar nog eens uitgelezen. En jawel weer een melding. Deze keer P0170 (lambda regulation)

error not present at time of request
Fault symptom: Above upper Limit
event count: 21 maal
filter count: 0 maal
conditie 1: engine speed 1040rpm
conditie 2: filtered load 1250us

Enfin...als ik gas geef hoor ik kort een soort zuchtje....rechtsachter de motor....... Ik dacht dat oke was omdat de motor dan in een keer meer lucht moet pakken....dat stroomt immers door de luchtbak achter de motor....maar ik vraag me nu af of dat wel oke is.....en of dat geen vacuumlek is?!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”