Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

vr jun 17, 2011 20:01

Vandaag belde mijn vader om te vertellen dat hij geld bespaart door op 18 liter benzine, 1 liter wasbenzine en een liter spiritus kan rijden. Dit is volgens mij niet goed voor het motortje.
Kan iemand mij een technische onderbouwing geven waarom het niet goed is?

Geen zorgen, er is geen Italiaans ijzer mee gemoeid.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

vr jun 17, 2011 20:21

Hoeveel denkt hij dan wel niet te besparen? wat kost een liter wasbenzine? ook een euro of zo? Goh dan spaar je wel 80 cent uit op een HALVE (want 20 liter?) tank.... dat is lekker de moeite zeg!

Dan kan hij beter een ouwe diesel kopen en op slaolie oid gaan rijden, dat gaat prima (in de zomer)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

vr jun 17, 2011 20:26

Spiritus zit water in, dat is het voornaamste wat ik kan verzinnen. Je injectors en brandstofpomp gaan vrij snel naar de haaien als je dat in significante hoeveelheden rond blijft pompen. Sommige pompen kunnen niet tegen alcohol, net als sommige brandstofleidingen.

Wasbenzine verdampt beroerd en voegt relatief weinig toe aan de kracht van de motor. Ik denk dat ie zoveel extra moet verstoken om dezelfde kracht er uit te krijgen, dat hij per saldo duurder uit is. Halfverbrande meuk in de uitlaatgassen is niet goed voor de katalysator die er van wegbrandt en je motorolie is ook sneller vervuild, dat is ook slecht voor de slijtage van je blok. Omdat wasbenzine slechter verdampt, verbrandt het ook minder goed, dus zal het ook minder fris zijn voor je katalysator en motorblok.

Op zich zal ie er best op lopen en met wat geluk nog best lang ook, maar besparen denk ik niet dat je er veel mee zal doen.

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

vr jun 17, 2011 20:55

Dokters, bedankt. De patient is weer genezen.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 19, 2011 09:25

Ik heb me wel laten vertellen door iemand die werkt ten behoeve van de grootte voorraad tanks van brandstof, dat de speciale Diesel brandstof niets meer en minder is dan een toevoeging van aceton. Door aceton toe te voegen zorgt dit voor een beter sproei beeld en dus optimale verbranding.

Dus mogelijk dat alcohol ook voor een beter sproei beeld zorgt.

Maar waarop is gebaseerd dat het economischer is?

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 19, 2011 12:13

In E10 (verkrijgbaar in frankrijk en ik geloof ook duitsland) zit ook 10% ethanol toegevoegd.
Dit is ook niet zonder meer door alle auto's te gebruiken, niet alle soorten brandstofleidingen kunnen daar tegen..
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 00:49

Heeft weinig met de leidingen te maken maar alles met de rubberen afdichtingen. En dan nog, geeft zeer hoogstwaarschijnlijk alleen problemen met wagens van voor 2000. Rubber samenstelling van de afdichtingen is door de meeste en vrijwel alle grote fabrikanten al lang aangepast waardoor deze niet meer gevoelig zijn voor Ethanol. E10 is dus geen enkel probleem. Verwar Ethanol ook niet met Methanol. Dat laatste vreet idd van alles en nog wat op. Het enige probleem wat je door de toevoeging van Ethanol aan benzine kunt krijgen is "Injector gunk" ofwel het oplossen van oude benzine resten door de aanwezige ethanol wat de injectoren verstopt. Schaf een ultrasoonreiniger aan en je kunt de komende jaren leuk geld verdienen met het weer goed laten lopen van "slecht lopende" wagens sinds de invoering van E10 door de injectoren een keer te reinigen nadat ze een jaartje erop hebben gelopen.

In Brazilie rijden ze al jaren en jaren op het spul, nu komt rubber daar grotendeels ook vandaan maar denk niet dat ze daar ieder jaar alle rubbertjes van de benzine leidingen vervangen lol. Die kunnen er echt al jaren gewoon tegen. E85 wordt een iets ander verhaal. Ja de rubbers kunnen er tegen maar het risico blijft aanwezig dat ze toch iets uitdrogen. En dan zit het probleem meestal bij de Injector afdichtingen. Dat wordt dan simpelweg een onderhoudspuntje extra. als je heel voorzichtig bent 1x per jaar anders eens per 2 jaar de rubbertjes vervangen en je moet betere olie erin gooien of vaker vervangen, maar in "prestatie" motoren gooi je zowiezo al een high grade olie en vervang je vaker. Wat ze in the States vaak toevoegen aan de benzine, maar alleen nut heeft bij Turbo motoren is Toluene, een of ander goedje wat daar bijna puur verkrijgbaar is, hier ook maar weet niet waar het hier in de hoogste concentratie inzit. Zou goed wasbenzine of aceton oid kunnen zijn. Iig maakt het voor het verbruik weinig uit het maakt de benzine alleen klopvaster dus gaat pingelen tegen dus bij wijze van maak je van E95, E98 door er wat toluene bij te gooien, er zijn met google wel tabellen te vinden voor de verhouding, misschien ook wel intressant voor de racers onder ons. Als je groen en goedkoop wil rijden koop je een diesel en pleurt er zonnebloemolie met wat diesel bij en hopen dat je niet gepakt wordt. Kan met kleine aanpassingen bij zowat elke dieselmoter.

Ik heb redelijk wat onderzoek gedaan naar andere brandstoffen. Ik hoop deze zomer over te gaan naar E85 (volledig E85 geen flexifuel onzin) in de Evo VIII, niet voor het milieu hoewel dat in deze tijd leuk is meegenomen :D een halvering van de Co2 uitstoot, maar omdat het in principe racebrandstof is waardoor ik de turbodruk kan verhogen en er een 60-80 pk extra uit kan halen. Ik ga 30% meer verbruiken (1 liter E85 bevat minder enregie als een litergewone benzine, om hetzelfde eruit te krijgen moet er +/_ 30% meer ingespoten worden) heb dus grotere injectoren nodig en een re-tune maar ach lol je doet het voor het vermogen. Het is in een Evo in ieder geval geen enkel probleem, en ik ben niet zomaar tot de beslissing gekomen. Alle genoemde factoren zoals rubbertjes eventuele problemen zijn onderzocht, daaruit is gekomen dat het in ieder geval voor moderne turbomotoren geen enkel probleem is. Het is wel zo dat het grotendeels alleen voor turbomotoren gunstig is voor wat betreft het vermogen. Daar moet je het, gezien het extra verbruik van +/_ 30% dan ook alleen voor doen. In een niet turbo wagen kan het wel, maar levert weinig op behalve minder uitstoot. Dus als je groen wil en niet elektrisch of hybride, ga je gang.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 00:54

lol maar nu het antwoord op Sudsprint z'n vraag.

Wasbenzine en spiritus verdunnen de benizne en dan krijg je ....wash, damn kom even niet op de naam lol. iig de smering van de zuigers wordt minder, er gaat wat langs de zuigers, dat verdunt de olie en dat is niet goed, dus regelmatiger de olie vervangen anders is het niet zo'n groot probleem.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 01:07

Het eventueel overgaan op E85 is ook iets wat ik overweeg. Het is in ieder geval een heel belangrijk beslispunt welke ik moet gaan nemen, ben er nog niet uit.
Loop beetje tegen de beperkte verkrijgbaarheid aan. Ik weet in ieder geval wel dat mijn gekozen setup het erg goed zou doen op E85 8)
Gelukkig kan ik mijn keuze nog even uitstellen, dus kan ik mooi de verdere ontwikkeling hiervan nog een beetje afwachten....

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 08:05

IK zou even willen aansluiten bij Pepijn .
Mijn job is fuel technieker op de luchthaven van zaventem (Brussel) voor 6 petrolium bedrijven .
Het testen van de kerosine op kwaliteit , densiteit ,enz .
Ik kom regelmatig mensen tegen in het labo , ook mensen die benzine maken en testen voor race doeleinden .
Bij het vroegere FINA nu Total geworden maakte ze een tijdje geleden racing fuel ( ilegaal ) want ze zijn er mee gepakt bij stefan Everts (Yamaha motocross),Calos Saints ( toyota rally ) en David Salens ( formule Renault )
Ik ga niet de exacte formule geven ( die heb ik wel )maar daar werd aan de 95 loodvrije benz. waar ze verplicht moesten meerijden Xilene en toluene aan toegevoegd .
Mij hebben ze in het labo verteld dat deze produkten de molecullen tegen mekaar deed plakken
Dwz dat je veel meer benzine kan inspuiten in het zelfde volume zonder detonatie problemen .
Wat dus zeer intressant is voor racer's maar niet voor zuiniger gaan te rijden .
Niet alleen is de benzine zo bij dubbel zo duur aan produkten het blijft goed afgesloten maar 3 a5 dagen goed .
Experm. met benzine of diesel kan gevaarlijk zijn niet direkt voor de bestuurder maar wel voor je motor :wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 10:08

Pepijn: Je bedoelt bore-wash. Dat krijg je als je zoveel brandstof inspuit, dat het condenseert op de cylinderwand en naar beneden loopt. Als je een branstof inspuit die niet goed verdampt of atomiseert, krijg je dat dus eerder. Die naar beneden lopende brandstof spoelt de olielaag van je cylinderwanden af waardoor je zuigerveren er in gaan vreten en je binnen no time geen compressie meer hebt. Alle brandstof die naar beneden loopt komt in je motorolie en zal die verdunnen. Daardoor slijt de rest van je motor ook sneller.

De praktijk is dat ook auto's van na 2000 nog steeds problemen hebben met E10. Toegegeven, ze kunnen er een stuk beter tegen, maar het is nog steeds niet ideaal. Verder zit er in spiritus water, wat niet in E10 of E85 hoort te zitten. Als je het lang laat staan zonder het luchtdicht af te sluiten, komt het er alsnog in. Denk niet dat een dop op je tank "luchtdicht" is, want luchtvochtigheid komt gewoon door de ontluchtingsgaatjes naar binnen en de alcohol trekt het water er echt wel in. Je pomp en injectors gaan echt niet in een keer stuk van dat water, maar ze slijten wel sneller. Hoe meer water, hoe rapper ze kapot gaan.

B-lee: Tolueen en Xyleen worden al tijden toegevoegd aan gewone euro-benzine. Er is tegenwoordig wetgeving die hogere percentages van deze stoffen in benzine verbied (max 45% meen ik, maar minimaal 10%), omdat ze kankerverwekkend zijn. Dat geldt ook voor de verbrandingsprodukten als ze niet geheel "schoon" verbrand zijn. Wat mij verteld is, is dat deze stoffen de verbrandingssnelheid van het benzine/luchtmengsel lager maken. Zie het als brandbaar, maar "vlamremmend". Daardoor zal het begin van een detonatie minder snel groeien en is het effect veel kleiner.

Als je tolueen of xyleen toe gaat voegen aan je brandstof, zal je ECU opnieuw afgesteld moeten worden. Omdat je brandstof minder snel verbrandt, zal je ook het onstekingstijdstip aan moeten passen om te zorgen dat je op het optimale punt ook de maximale druk in de verbrandingsruimte krijgt. Tolueen heeft ook meer zuurstof nodig om te verbranden, dus de hoeveelheid brandstof die je inspuit moet ook aangepast worden. Zomaar wat er bij gooien zonder naar de rollenbank te gaan, kan dus zelfs negatief effect hebben op je vermogen. Nog iets om over na te denken: 's winters wil het spul slecht verdampen, dus echt lekker starten zal je motor er ook niet op. Vandaar ook dat er speciale zomer- en winterbenzine is. De oliemaatschappijen die benzinestations bevoorraden passen de formule van de benzine aan aan de hand van het weer.

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 11:20

@WhizzMan
Dat je wanneer je van benzine mengsel varanderd je naar een rollenbank moet om alls daar op af te stellen is een feit .
Denken dat je met zomaar een ander type brandstof te gebruiken meer vermogen of beter zou gaan rijden is een fabeltje
Met de Fina race mix konden ze soms tot 10% meer vermogen uit de motor halen , wat toch veel is als je al denkt dat dit over fabrieks motoren ging .
Tot een paar jaar geleden hadden wij nog Afgas bij ons , met sommige een oct gehante tot 136 .
Toen hadden veel land-side klanten , van amateur en track day team's tot fabrieks team's )
Nu nog enkel JET A1 kerosine , een soort diesel :cry:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Rijden op benzine, wasbenzine en spiritus.

zo jun 26, 2011 11:20

Heeft weinig met de leidingen te maken maar alles met de rubberen afdichtingen.
juist, gaat idd om alle afdichtingen (maar ook leidingen bij de wat oudere auto's waar ze nog de rubbere slangen hebben)

wel leuk om te weten; water en rubber afdichtingen is niet zo'n probleem, maar andere afdichtingsmaterialen kunnen daar wel grote problemen mee ondervinden
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”