Pagina 1 van 1

Hoge motortemperatuur

Geplaatst: vr jun 17, 2011 17:03
door Nick VDW
Beste Alfisten!

Ik sukkel reeds gedurende enkele weken met een hoge motortemperatuur in mijn Alfa 156 1.9 8v (2002). Ik heb reeds het hele internet afgezocht maar nog geen echte overtuigende verklaring gevonden voor mijn probleem.
Gezien voor de probleemoplossing van dit geval de details nogal belangrijk zijn hierbij een uitgebreide beschrijving van de symptomen:

In het begin liep de temperatuur op tot 110° als ik stil stond, en liep die terug tot 100° op de autosnelweg.
Na enig onderzoek was ik toen van mening dat de koelventilator stuk was, hiervoor is hij naar de garage geweest en is die hersteld.

Het probleem was echter niet verholpen en sindsdien reed ik continu met de verwarming vol open en aanjager op max, hierdoor bleef de fan continu draaien, en had ik stilstaand en in het stadverkeer (onder de 90km/u) geen last meer en bleef de temperatuur mooi op 90°. Wanneer ik echter de autostrade opging klom die weer de hoogte in, waardoor ik op warme dagen zoals vorige week, bij een buitentemparatuur van 24°C met verwarming op maximum aan max 100km/u moest rijden om de temperatuur niet hoger dan 100° te laten oplopen.
Deze termperatuursdaling in het stadsverkeer had wel vooral te maken met de verwarming die op HIGH stond, niet met de fan die aan max toeren draait, want met een lagere klimaattermpartuurinstelling en de fan nog steeds op max liep de temperatuur weer op.

Fan op zich was dus ok, dus ging ik verder op onderzoek en toen viel mij op dat de radiator in zeer slechte staat was, geoxideerd, enkele koelvinnen die er van tussen waren, en wellicht ook al goed verstopt gezien die in de 260.000km die de auto heeft volgens mij nog niet vervangen is, dit zou dan ook de reden kunnen zijn dat de fan zo laat aansloeg gezien de sensor daarvoor blijkbaar in/aan de radiator zit en deze door de slechte doorstroming moeilijk warm wordt.

Deze week is de auto dan ook binnen gegaan voor een nieuwe radiator en vandaag mocht ik erachter, in de rit naar huis eventjes uitgetest en ik heb de indruk dat het wel verbeterd is, gezien de radiator sowieso al in slechte staat was, maar dat de oorzaak van de plosteling oplopende temperatuur er nog altijd is.

Andere mogelijke oorzaken die ik op fora's lees zijn:
-de thermostaat: maar dat betwijfel ik en mijn garagist toch wel, gezien die ten eerste nog maar sinds 1,5 jaar (40.000km) vervangen is en het toch niet zo vaak voorkomt dat die niet opengaat (eerder dat die niet toegaat). Bovendien voelt de bovenste slang naar de radiator toe na 20 minuutjes rijden al zeer warm en hard aan dus veronderstel ik toch een goede doorstroming.
-de watermpomp: zou mij eerlijk gezegd toch ook verbazen gezien zoals ik al zei hierboven dat de bovenste slang hard aanvoelt, en in dit geval de temperatuur nu in de stad dan toch ook zou moeten oplopen ondanks de fan op max draait? Ik heb wel geen idee of deze al eens is vervangen, in ieder geval nog niet de laatste 60.000km, bovendien denk ik dat er toch een verband moet zijn tussen het probleem en het feit dat de fan pas zo laat aanslaat, en dat kan toch niet het geval zijn bij een kapotte waterpomp?

En de sensor van de radiator zelf kan het toch ook niet zijn want dan zou hij bij de verwarming en fan reeds op volle toeren op de autostrade toch niet mogen oplopen?

Zo, een hele boterham, maar ik veronderstel dat dit wel voldoende details zijn :).
Hopelijke vindt iemand de tijd om me hiermee te helpen.

Vriendelijke groeten,
Nick

RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: vr jun 17, 2011 17:21
door frankalfa
Wellicht dat je temperatuurmeter wat te enthousiast aangeeft? Ik zou van die Italiaanse meterkes me niet ál te veel aantrekken... :lol:
Dit omdat 'de fan pas bij 110gr aanslaat'. Stel dat deze een 10 tot 15 graden teveel aangeeft, je hele temperatuurverhaal zou dan opeens normaal zijn :idea: .

Als ik t zo lees heb je verder geen last met een kokende motor ofwel lekke koppakking oid (je verliest geen koelwater door overdruk of via de uitlaat?? >overmatig witte rook)

Het vervangen van de radiator is zowiezo een goede zet trouwens als deze sterk vervuild is of versleten lamellen heeft.

Ik zou me er, bij geen verdere symptomen van oververhitting, niet te druk over maken, hooguit een keer ter controle met zo'n 'laser temperatuuropnemer op afstand' de temperatuur checken en dat vergelijken met wat de meter op je dashbord op dat moment zegt. Kun je ook controleren of de fan bij de juiste temperatuur inkomt.

Suc6, grtz,fRank

RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: vr jun 17, 2011 17:22
door La macchina
Koppakking niet versleten? Zou eens kijken of de olie geen mayonaise is geworden...

RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: vr jun 17, 2011 17:38
door Nick VDW
De koppakking is ook zo goed als onmogelijk, geen rook of lekkages, de olie is bij het nazicht van de koelventilator ook volledig ververst dus dan zou dat ook moeten opgevallen zijn, en ik heb de afgelopen weken ook het koelvloeistofpeil nauwlettend in de gaten gehouden en die zakt geen milimeter...

Ik zou heel blij zijn als het de temperatuurmeter was die foutieve waardes aangeeft, maar dan zou hij toch tegen de 105 en 110° blijven staan? In het stadsverkeer met verwarming en koelfan volledig aan blijft hij mooi op 90° staan. Ook wanneer ik s'morgens vertrek - de motor staat dus koud - en ik rijd de autostrade op (ik ben vrij snel op de autostrade) dan blijft hij eens hij de 90° heeft bereikt toch wel een dikke 5 minuten mooi 90° aanhouden, dit wil dan toch zeggen dan de thermostaat nog goed werkt en mooi geleidelijkaan open gaat.

Morgen moet ik er 65 kilometer autostrade mee doen, we zullen eens zien wat dat geeft met de nieuwe radiator, maar ik vrees ervoor want vandaag bij 15° buitentemperatuur in het stadsverkeer zag ik hem af en toe al naar 100° gaan van zodra ik de verwarming wat minder zette.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Nick

RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: vr jun 17, 2011 20:35
door WhizzMan
Een harde slang zegt niets over hoe hard de waterpomp draait, maar over de druk in het systeem. Kokend water geeft een hoge druk en dus ook een harde slang. Kijk of je koelvloeistof terug ziet stromen in het koelvloeistofreservoir. Haal desnoods (bij koude motor) de dop er af om te kijken of het stroomt. Laat de motor dan warm worden met de dop er af en kijk of het blijft stromen. Het kan namelijk dat de pomp bij warme motor niet meer werkt, omdat de rotor van het asje loslaat als hij uitzet van de hitte.

Je ECU heeft een sensor en vanuit de ECU wordt de fan aangestuurd. Als die sensor stuk is, zal je metertje de juiste waarde aangeven (die gebruikt een andere sensor) maar je ECU zal pas bij te warme motor de fan aanschakelen. Het kan zijn dat het stekkertje van de ECU-sensor wat slecht kontakt maakt, dat zal ook al een afwijking kunnen geven. De weerstanden die de sensor moet hebben staan in het werkplaatshandboek en je kan met uitleesapparatuur de temperatuur volgens de ECU vergelijken met wat het dashboard aangeeft. Met een eigen, geeikte thermometer kan je dan eventueel zien welke er abuis is en welke niet.

Er kan een verstopping bij je thermostaat zitten waardoor de opening naar de radiator niet vol open gaat.

RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: wo jun 22, 2011 16:36
door Nick VDW
Ik heb ondertussen reeds enkele keren autostrade gereden en ik moet zeggen dat het wel beter is dan het er op het eerste zicht uitzag toen ik de auto van de garage ging halen, maar toch nog niet volledig opgelost zoals ik het zou willen...

Ik heb ondertussen reeds enkele keren autostrade gedaan en bij snelheden van 70 tot 140 km/u blijft de temperatuur perfect op 90 staan. Bij iets warmere dagen (22°+) begint die wel iets op te lopen vanaf 140 km/u, dit is uiteraard dan wel met normale instellingen voor de climate control, dus verwarming zo goed als af en aanjager ook.

Maar waar ik eerder last van heb is hetgeen mij in het begin toen ik hem een paar dagen geleden van de garagist ging halen al zorgen baarde... Bij snelheden onder de 50 en zeker stilstaand zou hij bij warmere dagen geleidelijk aan naar de 105° durven gaan, dit is toch te hoog, zou naar mijn mening max 95° mogen halen...

Nuja ik doe vooral autostrade dus ik ben al blij dat ik terug aan een normaal tempo kan rijden en niet tegen 100 op het eerste vak met mijn ogen meer op de temperatuurmeter dan op de baan :)

Ik heb ook de indruk dat de koelventilator in het geheel niet werkt als ik de climate control volledig afzet...

Groeten,
Nick

RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: wo jun 22, 2011 18:26
door Marley164
Ik heb hetzelfde gehad toen ik mijn 164 v6 op ging halen in Zeeland.

Uiteindelijk vertrouwde ik het niet meer en heb ik hem bij Utrecht langs de kant gezet met net geen 110 graden op de meter en heb ik de ANWB gebeld.
De man van de wegenwacht heeft aan de slangen gevoeld terwijl de motor al draaiend(stationair) steeds warmer werd, toen hij weer bijna bij de 110 graden was, bleek dat bij de slangen lang niet zo heet aan te voelen.

Toen heeft hij stekkertjes van de thermostaat een paar keer heen en weer bewogen en de meter sprong spontaan terug naar de 90 graden.

Sindsdien nooit meer problemen mee gehad.

M.A.W: bleek slecht contact te hebben door lichte corrosie.

Re: RE: Hoge motortemperatuur

Geplaatst: do jun 23, 2011 07:25
door WhizzMan
Ik heb ook de indruk dat de koelventilator in het geheel niet werkt als ik de climate control volledig afzet...
Motor starten, auto in vrij op de handrem zetten, motorkap open en wachten. Als hij warmer wordt zal de koelventilator aan moeten slaan bij ergens tussen de 95 en 110 graden of zo. Als hij dat niet doet, terug naar de dealer. Of je aanwijzing op je dashboard klopt dan niet, of de fan/aansturing is defect in dat geval.