Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje OPGELOST

ma jun 13, 2011 16:29

Ik zit wat te rommelen met de diverse AR control displays. Een exemplaar met oranje symbolen heeft namelijk de symbolen op de bovenste rij in een andere volgorde staan dan een exemplaar met witte symbolen. Verder wijkt de connector naar het display af. Nu wil ik van wit naar oranje ombouwen en ik wil ook dat de LED-jes bij de correcte symbooltjes oplichten op de bovenste rij. Nu dacht ik dan de connector van een oranje display pakken, de draden van de originele kabelboom van het witte display hiermee verbinden en zo het zaakje aan te sluiten. Helaas, geen reactie van het AR control display. Meerdere (absoluut goede) displays geprobeerd, en ook deze doen niets. Met e multimeter op de connector gemeten: er komt keurig spanning op de diverse pins te staan.

Nu heeft een 'oranje' connector 8 pins, waarvan er maar 7 gebruikt worden, en een 'witte' connector heeft 7 pins die allemaal gebruikt worden. De draadkleuren matchen ook over de gebruikte pins, dus je zóu zeggen dat het niet moeilijk kan zijn. De rose/witte en zwarte draad op de connector zijn plus en min. Als ik deze op het witte display aansluit, lichten alle lampjes en LED-jes op. Doe ik hetzelfde bij een oranje display, gebeurt er dus... niets! Wie weet wat er loos is en wat ik fout doe?

In de schema's die ik heb, vind ik voor de ongebruikte pin op de connector van het display de aanduiding 'Polarisation'. Geen idee wat dat zou moeten of kunnen zijn, want deze pin zit zoals gezegd niet aangesloten, ook niet in een auto met origineel oranje display!
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op di jun 14, 2011 14:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje

di jun 14, 2011 13:18

En een fotootje van de connector:

Afbeelding

Rose/wit en zwart (pin 8 en 7, connector op C11 in het schema op pagina 40-69) zou plus en massa moeten zijn en dus de AR control tot leven moeten wekken, maar niets van dat al. Pin 4 zou aangesloten zitten op de AR control regelunit als zijnde 'Polarisation' maar deze is dus NOOIT aangesloten in een auto! Wie weet raad?

De 'witte' AR-control komt dus wél tot leven op rose/wit en zwart...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje

di jun 14, 2011 14:58

En opgelost :lol:

Hoe? Met een spelletje 'zoek de verschillen'. Stel je een maandagmorgen voor in de draadbomenfabriek, ergens in Italië:

Afbeelding

Uiteraard was mijn 'donor' connector verkeerd geassembleerd, dus met alle draden precies gespiegeld in de connector gestoken (bovenste op de foto) :roll: :evil: :x De sloper waar dit ding uit is gekomen heb ik nooit rijdend gezien, anders was de 'dode' AR control me vast wel opgevallen. Degenen die in die auto hebben gereden zullen wel gedacht hebben dat ze een bijzonder goede auto hadden, zonder gekke AR control meldingen :idea: :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje OPGELOST

di jun 14, 2011 19:35

:thumbs:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 462
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje OPGELOST

di jun 14, 2011 22:07

Dit geloof je toch niet! :o
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje OPGELOST

di jun 14, 2011 22:28

Inderdaad bijna niet te geloven. Het grappige is dat de AR control regeleenheid van de 'oranje' exact dezelfde stekker heeft als het display, dus ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de kabel domweg VERKEERDOM in de donor heeft gezeten :shock: (En voor de grapjassen: nee, ik heb de uiteinden niet zelf verwisseld; ik markeer altijd welke connector waar heeft gezeten en hoe die georënteerd zat, juist om dit soort fratsen te voorkomen).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Display AR Control Alfa 75: wit VS oranje OPGELOST

wo jun 15, 2011 13:45

Spaghetti elektriek, zoals we dat hier noemen.
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

Terug naar “Algemene Technische vragen”