Pagina 1 van 1

Geen vonk ondanks vervangen bobine en ontstekingsmodule

Geplaatst: za jun 11, 2011 13:17
door Gron33
Hallo,

Ik ben deze week bezig om mijn Alfa 33 1.7ie ('94) weer aan de gang te krijgen maar tot nu toe krijg ik geen vonk op welke bougie dan ook.
Aangezien ik stroom meet op de stekkers van de bobine en de onstekingsmodule (Bosch Motronic MP3.1) op het moment dat ik het contact aanzet ging ik ervan uit dat 1 van deze 2 onderdelen kapot moest zijn.

Inmiddels de bobine en de ontstekingsmodule vervangen (niet nieuw) zonder resultaat. Heeft iemand dit eerder mee gemaakt ?


Alvast bedankt,

Petrick

RE: Geen vonk ondanks vervangen bobine en ontstekingsmodule

Geplaatst: za jun 11, 2011 14:24
door Firedriver
Had het ook meegemaakt met mijn 164, lag aan de verdeellvinger.
Doe eens deze test,
De bobinekabel die naar de verdeler gaat utrekken, maar je moet er ook voor zorgen dat de afstand klein moet zijn tussen bobinekabel en verdeler,
vonkt deze terwijl je start, ga je verder.
Boninekabel terug erin steken.
Trek dan één van de bougiekabell van de verdeler, start de motor en kijk of deze vonkt, vonkt deze niet dan wil het zeggen dat de vonk in de
verdeler zelf een andere weg heeft gevonden, is dat het geval, dan is het volgens mij dat je de verdeler moet nakijken, zuiver maken, en desnoods de verdeelvinger vervangen (te grote weerstand door uitgebrande weerstand aan de verdeelvinger).
Heb je helemaal geen vonk, noch aan de bobine- of bougiekabel zou het aan de krukassensor liggen, aldus mijn theorie.
Zoek eens op deze site hoe je een krukassensor kan testen.
Hopend dat deze formatie u zal helpen.

Dikke groetjes
Jantje

RE: Geen vonk ondanks vervangen bobine en ontstekingsmodule

Geplaatst: za jun 11, 2011 21:25
door WhizzMan
De spanning die je meet wordt onderbroken op het moment dat de bougie moet vonken. Vandaar dat je er nu wat meet. Je kan zelf de 12V naar je bobine lostrekken terwijl je naar een bougie kijkt. Als je dan wel een vonk krijgt, weet je dat je bobine waarschijnlijk goed is. Ik weet niet zeker of je vonkversterker er tegen kan als je stekkers los gaat trekken terwijl er 12V op de bobine staat, dus daar zou ik even mee oppassen met proberen.

De andere opties die genoemd zijn, je verdelerkap en je BDPsensor zijn zeker ook kandidaat. Kijk ook even of je injectoren wel inspuiten. Als ze dat niet doen, kan je er bijna al wel van uitgaan dat je ECU de boel niet aanstuurt. Of dat de BDPsensor of de ECU zelf, of stroom naar de ECU is, is dan weer een volgende puzzel.

RE: Geen vonk ondanks vervangen bobine en ontstekingsmodule

Geplaatst: zo jun 12, 2011 00:13
door Gron33
Bedankt voor jullie antwoorden.

De opties die Firedriver aandroeg heb ik vanmiddag uitgeprobeerd maar (helaas) zonder het gewenste resultaat. Onze `simpele´ vervolgstappen (maar dat weet je pas achteraf) wel ...

Later in de middag kwam er namelijk een vriend langs die wist te vertellen dat er op de 1ste pin van het motormanagement systeem stroom moest staan als het contact aanstond.
De kast even open gemaakt en pin 1 doorgemeten, deze bleek geen stroom te krijgen. Hierdoor verder gaan kijken naar de relais, het hoofdrelais vervangen en ook degene die ernaast zat (benzinepomp).

Dit bleek de oplossing te zijn want hierna hadden we vonk en nu loopt die weer als vanouds :)


Bedankt, topic closed...

RE: Geen vonk ondanks vervangen bobine en ontstekingsmodule

Geplaatst: zo jun 12, 2011 10:43
door WhizzMan
Kijk, mooi dat ie het weer doet en fijn dat je het even meldt, inclusief de oplossing.

RE: Geen vonk ondanks vervangen bobine en ontstekingsmodule

Geplaatst: zo jun 12, 2011 21:50
door Firedriver
Prima,
En ondertussen leer ik ook alle dagen iets bij, spijtig dat mijn antwoordt je niet had geholpen, maar ja, liever van iemand een andwoordt dan geen.

Groetjes
Jantje