Pagina 1 van 2
lamdasonde defect ? (opgelost)
Geplaatst: za jun 04, 2011 17:42
door alfanerd1986
als ik me lamdasonde door meet geeft die stationair 0.6 volt aan en als ik gas geeft flipt mijn meter hem en dan geeft die 16v aan andere meter gepakt het zelfde
als ik het gas indruk en wil hem op 2000 toeren houden dan gaat hij op en neer van 2000 naar 1500 toeren heen en terug ? iemand idee of me lamda stuk is storings lampje brand niet
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 19:35
door Brul(tm)
Als je lambda stuk is, heb je een redelijk stevig verbruik, denk aan 1 op 8 a 1 op 9 bij normaal rijden.
Weet je zeker dat je een fatsoenlijke meter hebt om het een en ander door te kunnen meten?
Groetjes,
Marc
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 19:50
door alfanerd1986
net weer even gemeten de gloei spiraal geeft 50 ohm aan als ik die door meet
en de voltage schommeld tussen de 0.45 volt geef ik gas komt hij soms even boven de 1.0 volt uit
en als ik gas geef en direct los laat komt hij paar seconden onder de 0.45
dit heb ik even van internet af
Je kan met een multimeter testen of de lambdasonde goed werkt. Je moet hiervoor een aantal testen uitvoeren, zowel met de motor uitgeschakeld als met draaiende motor.
Kontakt uitgeschakeld, stekker(s) los. Meet op de stekker met de twee draden in dezelfde kleur, meestal zijn dat de twee witte draden. Als de weerstand meer dan 10 ohm is, is de gloeidraad of de aansluitdraad stuk.
Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet met stationair draaiende, warme motor. Op de twee witte draden moet nu accuspanning staan, dus rond de 14 volt. Als de spanning duidelijk onder de 12V zit, is er iets niet goed met je ECU of de stroomvoorziening daarvan, of de draad in de kabelboom naar de stekker(s) van de lambdasonde. Meet over de andere twee draden, meestal zwart en grijs, de spanning. Deze moet varieren tussen de 0.2 en 0.8V. Bij een goed functionerende lambdasonde zal deze ergens tussen een paar keer per seconden en eens per twee seconden boven of onder de 0.45 Volt komen. Indien deze spanning permanent rond de 0.45 Volt blijft hangen, is de sensor stuk.
Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet tijdens plotseling gasgeven en daarna gas volledig loslaten. De spanning op de zwarte en grijze draad moet tijdens gasgeven naar boven schieten tot ruim boven de 0.45V. Bij loslaten moet de spanning direct dalen tot ruim onder de 0.45V. Door gas geven laat je de motor rijk mengsel krijgen en moet de spanning omhoog gaan. Door het gas los te laten, wordt tijdelijk geen brandstof ingespoten en moet de spanning dus dalen.
Een lambdasonde is een stuk keramiek waar gas doorheen moet stromen, wat verwarmd wordt door een gloeispiraal. Het keramiek kan inwendig vervuilen en de gloeispiraal gaat niet eeuwig mee, net als in een gloeilamp. Een tweedehands sensor kan soms goed werken, maar hoe lang je hem nog kan gebruiken is een raadsel. Een nieuwe zal, als de rest van je motor en motormanagementsysteem in orde zijn, een behoorlijke tijd mee gaan
zoals je in de tekst kan lezen als je de spiraal door met mag hij niet boven de 10ohm komen terwijl die van mij op de meter 50 ohm geeft
als niet aan de lamda ligt wat kan dan het geschommel zijn in toeren als ik hem lichtjes indruk hij rijd verders wel normaal
dus als ik me gas op 2000 toeren hou gaat hij in toeren op en neer tussen de 1500 en 2000 zal een filmje der van maken
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 20:14
door alfanerd1986
filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=9AScVPgGe3I
boven de 2000 toeren schomeld hij niet
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 20:34
door brolli21
If it ain't broken,fix it till it is...
Als je auto goed rijd,ga er dan niet aan zitten prutsen,daar maak je alleen maar dingen mee stuk...
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 23:22
door alfanerd1986
merken het wel als die echt stuk is of niet hij moet van de week naar de apk als hij echt stuk is dan is de co2 te hoog

RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 23:24
door brolli21
Ik heb vaak zat auto's te keuren gehad die met uitlezen lambdazonde stuk gaven,maar die gewoon de CO en lambda eisen halen hoor

RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 23:27
door WhizzMan
Het kan zijn dat je gloeispiraal niet lekker meer werkt. Je krijgt dan een traag reagerende lambdasonde. Als je multimeter boven de volt komt met gas geven, zou ik zeggen dat je multimeter misschien niet zo goed geeikt is? Dan zal die 50 ohm ook maar zo te veel kunnen zijn.
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: za jun 04, 2011 23:53
door alfanerd1986
heb der al 3 geprobeerd allemaal geven ze zelfde waarde
heb net gekeken in de onderhouds historie zie nergens dat hij keer vervangen is in de 195.000 dat hij heeft gereden
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: zo jun 05, 2011 00:25
door brolli21
Een lambda is geen bougie,als zon ding het doet,doet ie het,en word ie niet vervangen.
Mijn 33 heeft 220.000 gedraaid,en daar zit voor zover ik kan beoordelen ook nog de originele lambda in...
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: zo jun 05, 2011 12:16
door alfanerd1986
oke en hoe kan dat de toeren teller dan schommeld
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: zo jun 05, 2011 12:22
door giuliettaevo
Stationairregelklep/ luchtmassameter/ ?? er zijn meer mogelijkheden. Uitlezen is het beginpunt...

RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: zo jun 05, 2011 12:37
door alfanerd1986
dat is zo maar me laptop is kapoet gas regel klep zit op de klephuis toch
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: zo jun 05, 2011 13:14
door giuliettaevo
ben niet zo thuis in de 16v maar als je het inlaattraject naloopt en alles controleert en schoonmaakt kan dat in ieder geval geen kwaad. Controleer in ieder geval ook goed op valselucht, bv bij vacuumslangetjes e.d.
RE: lamdasonde defect ?
Geplaatst: zo jun 05, 2011 14:28
door alfanerd1986
zal ik doen als droog is hier onweerd het spoelt het nu
