Pagina 1 van 2

75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 00:12
door Michel75
Zoals de titel al aangeeft, kan je een 75 motor dwars voorin plaatsen in bijvoorbeeld een 156?
Past hier een 155 bak op en krijg je hem dan op het 156 subframe?

Volgens mij is de Nord motor ook lichter dan de 16V, weet iemand wat dat scheelt?

En last but not least, hoe zit het met een sperdiff, is er een standaardoplossing voor bijvoorbeeld een 155 1.7 versnellingsbak? (Die is korter dan de 1.8/2.0 bak meen ik)

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 00:17
door WhizzMan
75motor past niet. Vandaar dat de 155 zo lang duurde, daar is een kortere 8V TS voor gemaakt. Sperdiff is te koop bij Quaife en bij AHM. De 156 is qua motorruimte ongeveer hetzelfde als de 155. De 155 8V bak is bijna hetzelfde als de 16V bak, de bellhousing is vooral anders.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 00:20
door frankalfa
Compleet 2.0 8v spul van een 155 erin knopen? Mét 1.7 bak indien korter? 155 kop schijnt betere flow te hebben dan een 75 kop. Rest is volgens mij even foolproof als een 75 ts blok.

Grtz,fRank

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 00:29
door giuliettaevo
fRank heeft het goede idee... :idea:

155 8v 2.0 ( of zelfs 1.8) TS scoren en het hele zootje in de 156 hangen. :)

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 07:26
door WhizzMan
Het 16V blok heeft veel meer potentie. Zelfs een 16V 1.8 kan je nog een heleboel pk uit halen. Als je je uitslooft, bewerk je het carter zodanig dat je er een 2 liter krukas in kwijt kan. Als je een reesert van je 156 wilt maken, maak er dan eerst eens een reesert van. Als je het blok zat bent omdat je zelf sneller dan de auto bent, is het vroeg zat om er iets leuks in te hangen.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 07:42
door Michel75
En het gewicht? Wat scheelt dat?

Re: RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 10:55
door WhizzMan
En het gewicht? Wat scheelt dat?
Een aluminium onderblok zal allicht 10-20 kilo minder wegen, ik weet het niet precies. Je zal het spul op de weegschaal moeten hangen. Als die 20 kilo uit gaat maken, ben je al 3000 euro aan onderstel en per race 800 euro aan banden verder. De 2.0 16V weegt 10-15 kilo meer dan de 1.8. De krukas is een aantal kilo's zwaarder, het gietstuk is een kilo of 2-3 zwaarder en er zitten balansassen in. Een 1.8 16V is zo gek nog niet om in een "my first racecar" te hebben zitten.

Voor de 16V zijn genoeg snelle onderdelen te koop, voor de 155 8V is relatief weinig tuningspul te koop en 75spul past niet. Kopje en spruitstukken bewerken, snelle straatstokken er in, KDFi of zo, ietsje grotere injectors en je haalt 180 pk of meer uit je 1.8 16V met standaard onderblok.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 11:36
door Michel75
Ja, da's waar... ik wilde als ik de 16V nam maar niet de 2.0 nemen, die heeft ook een reputatie op stukgaan.

Idee was natuurlijk om mijn compressortechniek te hergebruiken.
Goedkope pk's... geen heel nieuw project ook. Moet wel een beetje budget blijven.

En iedere 20kg minder voorin is meegenomen natuurlijk.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 13:00
door WhizzMan
Je zou nog een dikkere koppakking in je 16V kunnen zetten? Ik las op retrorides een topic van een Engelsman (duh) die een 3-laags koppakking splitst, daar een plaat alu tussen stopt ipv de middelste laag en dat gebruikt om een gruwelijk dikke turbo op z'n VW R32 blok te zetten. De koppakking blijft heel, z'n krukassen niet.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 16:02
door Michel75
Thanx zover, ik ga bedenken wat ik ermee ga doen.
In elk geval binnenkort alles eruit slopen, banden van de racer eronder en even een kuipstoel erin.
Dan even een vrijrijdendag plannen om te kijken of ik het leuk vind zo'n 156.

Re: RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 18:18
door giuliettaevo
Je zou nog een dikkere koppakking in je 16V kunnen zetten? Ik las op retrorides een topic van een Engelsman (duh) die een 3-laags koppakking splitst, daar een plaat alu tussen stopt ipv de middelste laag en dat gebruikt om een gruwelijk dikke turbo op z'n VW R32 blok te zetten. De koppakking blijft heel, z'n krukassen niet.
Doet hij toch iets niet goed als kij die krukas sloopt. :? De broer van een vriend van mij is een Golf 2 aan het bouwen met een 700 pk R32 turbo en daar zit een originele krukas in... :wink: Wel andere zuigers en drijfstangen. En een GT42 geloof ik... :twisted: Wordt gebouwd in samenwerking met hulsen turbo tuning en die jongen weet waar hij mee bezig is, heeft zelf een Golfje met 800+ pk uit een 4 cilindertje. :wink:

Voor de Novitec setjes draaiden ze weleens een kom in de zuigers, misschien een optie? :)

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 19:44
door WhizzMan
Zijn dat dyno-queens, of straatauto's? Deze gast gaat er mee de straat op en dan een hele avond "spelen".

Novitec turbokitjes gaan relatief mild om met turbodruk. Een standaard zuiger die al kwetsbaarder is dan een gesmeed exemplaar uitdraaien zou in theorie juist een minder stevige oplossing zijn dan een plaat tussen de kop en het blok lijkt me? Dit wordt een reeser he, niet een straatauto die 95% van z'n tijd op minder dan half gas doorbrengt.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 20:28
door Michel75
Nee, afdraaien van een zuiger ga ik zoiezo niet aan beginnen, dan liever een graadje later ontsteken.
Als het een 1.8 16V wordt, dan weer met de M45 op de standaard motor, géén turbo.
Ik schat in dat ik daarmee met dezelfde poelieverhouding als op de 75 op een 0,6bar overdruk kom.
Cijfers denk ik dan aan 215pk en 265Nm, als ik zo snel even reken.

Dan met een leuk onderstel en 2.0 remmen met CL blokken erop ben ik al een eind in de richting.
Standaard zijn de remblokken in een 156 al 2x zo groot als die van een 75 zag ik al :shock:

Maar goed, alles gaat staan of vallen met het feit of ik het wel leuk vind om in zo'n moderne voorwielaandrijver te racen.
Dát moet ik toch zelf even zien te verzinnen/onderzoeken.

Re: RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 21:27
door WhizzMan
Nee, afdraaien van een zuiger ga ik zoiezo niet aan beginnen, dan liever een graadje later ontsteken.
Als het een 1.8 16V wordt, dan weer met de M45 op de standaard motor, géén turbo.
Ik schat in dat ik daarmee met dezelfde poelieverhouding als op de 75 op een 0,6bar overdruk kom.
Cijfers denk ik dan aan 215pk en 265Nm, als ik zo snel even reken.
Overdruk is alles wat je wel pompt, maar niet je cylinders in krijgt he? Houdt je rekening met een behoorlijk goede flow van de 16V? Qua toerenbereik zal je erg vergelijkbaar zitten met de 75, misschien nog wat hoger.

Als je gaat blazen, kan je de overlap nog een stukje terugdraaien door de uitlaat eerder dicht te laten gaan. de timing van de 16V is wat tammer dus je kan je uitlaat wel wat vervroegen zonder dat ie te vroeg opengaat en je arbeid kost.

Vraag anders eens of je eens met iemands reesert met FWD een rondje mag proberen? Wellicht dat er een keer ergens een mogelijkheid voor je is ergens. Als je het niets vindt, kan je jezelf een boel moeite besparen.

RE: 75 motor dwars voorin?

Geplaatst: ma mei 30, 2011 22:06
door _Pieter_
Als je toch 155 techniek gaat gebruiken, ga dan met een 155 racen want een 156 van nature een matig sturende auto.
Sommigen noemen het een loodzware stadsbus.
Als je van mega onderstuur houdt is het prima, maar een 155 zie je veel meer op het circuit en is ook alles voor te koop.
Ik zou eerst eens een keer een trackday met je 156 as-is doen om het eens te proberen.
Is je 75 niet meer te redden? Je had er net weer zoveel goodies op geschroefd?
Groet, Pieter