Pagina 1 van 1
identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: za mei 07, 2011 10:53
door TiTaTo
Hoe kan ik nokkenassen voor v6 12v motoren identificeren?
Ik heb hier nokkenassen met de volgende gegevens:
1.) 119 00 03200 25 = rechts (inlaat lift 9.1mm, uitlaat lift 6.3mm)
2.) 11900 03201 25 = links (inlaat lift 9.1mm, uitlaat lift 6.3mm)
3.) 3031 F AR D = rechts (inlaat lift 9.9mm, uitlaat lift 6.2mm)
De lift waarden zijn even snel gemeten met de schuifmaat. EDIT maten aangepast na iets nauwkeuriger meten en rekenen
Ik vermoed dat 1 en 2 originele 2.5 nokkenassen zijn, maar wat is 3? Weet iemand dit en is hiervan ergens een overzicht te vinden?
RE: identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: za mei 07, 2011 11:01
door yuri 75 V6
In het topic van gtvracer (75 America) zijn de V6 12v nokkenassen ook al eens ter sprake gekomen. Ik heb toen eens e.e.a. opgezocht en hier kwam ik mee op de proppen:
SZ/QV nokkenassen:
Inlaat: opent 13 graden voor BDP, sluit 55 graden na ODP, lift 10,4mm (?) 246 graden open
Uitlaat: opent 53 graden voor ODP, sluit 16 graden na BDP, lift 6,4mm ?) 249 graden open
De getallen voor lift krijg ik zo 1 2 3 niet bevestigd.
America nokkenassen:
Inlaat: opent 32 graden 30 minuten graden voor BDP, sluit 67 graden 30 minuten na ODP, lift 9,1mm 280 graden open
Uitlaat: opent 59 graden 55 minuten voor ODP, sluit 23 graden 55 minuten na BDP, lift 6,4mm 263 graden 50 minuten open
2.5QV nokkenassen zijn, volgens de manuals van de 75, identiek aan America-exemplaren.
RE: identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: za mei 07, 2011 19:38
door TiTaTo
Dank je Yuri! Ik ben ook nog eens gaan zoeken in de manuals en kwam daar voor de 2.5 nokkenassen de nummers 11900320025 en 11900320125 tegen, lift inlaat 9mm en uitlaat 6,4mm. Dat zouden de mijne dan moeten zijn (zal de lift nog eens beter nameten...).
Voor 3.0 America zijn de nummers 195320320010 en 195320320110, lift inlaat 9,1mm en uitlaat 6,4mm.
Er zit blijkbaar toch iets verschil in 2.5 en 3.0 nokkenassen. EPER geeft ook verschillende bestelnummers voor 2.5, 3.0 en 3.0QV.
Uitgaande van de door mij gemeten lift waarden en Yuri's info zou mijn derde nokkenas van een QV/SZ kunnen zijn, alleen kan iemand bevestigen of het nummer dan ook klopt dat op mijn nokkenas staat (3031 F AR D)?
Re: RE: identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: za mei 07, 2011 20:34
door WhizzMan
Dank je Yuri! Ik ben ook nog eens gaan zoeken in de manuals en kwam daar voor de 2.5 nokkenassen de nummers 11900320025 en 11900320125 tegen, lift inlaat 9mm en uitlaat 6,4mm. Dat zouden de mijne dan moeten zijn (zal de lift nog eens beter nameten...).
Voor 3.0 America zijn de nummers 195320320010 en 195320320110, lift inlaat 9,1mm en uitlaat 6,4mm.
Er zit blijkbaar toch iets verschil in 2.5 en 3.0 nokkenassen. EPER geeft ook verschillende bestelnummers voor 2.5, 3.0 en 3.0QV.
Uitgaande van de door mij gemeten lift waarden en Yuri's info zou mijn derde nokkenas van een QV/SZ kunnen zijn, alleen kan iemand bevestigen of het nummer dan ook klopt dat op mijn nokkenas staat (3031 F AR D)?
Gezien de manier van nummeren, zou je verwachten dat die mistery-stok geen alfastok is, maar een aftermarket ding. C&B road max is bijvoorbeeld 10.5/6.5. Catcams heeft niet echt zulke lifthoogtes. Wellicht dat je met het uitklokken van de nokken (openingstijden) nog ergens meer info kan krijgen?
RE: identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: za mei 07, 2011 21:50
door TiTaTo
Nog eens wat beter gemeten. Die mystery nokkenas heeft geen 10.6 maar 9.9mm inlaat lift (Ik had per abuis gerekend met de lager diameter ipv de basisdiameter

)
De uitlaat lift is 6.2mm. Meer kan ik er niet van maken, maar misschien al iets afgesleten...
Uitklokken gaat me niet lukken, of is daar een houtje touwtje methode voor?
Re: RE: identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: zo mei 08, 2011 09:06
door WhizzMan
Uitklokken gaat me niet lukken, of is daar een houtje touwtje methode voor?
Je zou van hout 2 wiggen kunnen maken die je als "bank" gebruikt. Dan kan je van het internet een plaatje van een gradenschijf downloaden en dat printen. Die zou je dan op een stuk karton/alu kunnen plakken en dat met een bout aan je nokkenas vast kunnen maken. Als je nu met een theelepeltje (of vergelijkbaar) met op het dunste stukje net achter de lepel een scharnierpunt tegen de nok aan gaat zitten, zal je het einde van het steeltje goed zien bewegen zodra de nok op z'n liftpunt komt. Je kan dan in ieder geval de tijd waarop de stok klep open is vrij precies benaderen. Omdat je geen nulpunt hebt, zal je de exacte hoek waarop geopend en gesloten wordt niet kunnen bepalen. Wat je wel kan doen is de "lobe separation" hoek bepalen. Dat is de hoek tussen de 2 bovenste punten van de nokken. Het is wel een ongelofelijke houwtje-touwtje methode, maar daar vroeg je ook om.

RE: identificatie v6 12v nokkenassen
Geplaatst: zo mei 08, 2011 13:09
door yuri 75 V6
Dan zijn de manuals niet heel consistent, want ik heb ergens ook gezien dat voor de 2.5 en de 3.0 dezelfde nokkenasgegevens gebruikt werden!