Pagina 1 van 3
korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 17:18
door alfanerd1986
hallo allemaal ik heb een vraag.
zie telkens op topics verschijnen over een 1.6 bak op een 2.0 wat is hier nou het nu of voordelen van?
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 18:27
door siegerdehaan89
kortere overbrengingen dus sneller in toeren en sneller op je (lagere) top snelheid.
Voelt sportiever aan, maar niet altijd sneller......................

RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 18:29
door giuliettaevo
En meestal ook niet zuiniger...

RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 18:36
door Zaagauto
Met een korte bak kom je makkelijker uit het zand....
Re: RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 20:11
door alfanerd1986
Met een korte bak kom je makkelijker uit het zand....
haha niet grappig (valt wel op dat je overal commetaar hebt of grappig wilt zijn)
maar goed dan is dit duidelijk weer wat bijgeleerd dankje jongens en oja zaagauto hou ook van jou
Re: RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 21:29
door WhizzMan
Met een korte bak kom je makkelijker uit het zand....
haha niet grappig (valt wel op dat je overal commetaar hebt of grappig wilt zijn)
maar goed dan is dit duidelijk weer wat bijgeleerd dankje jongens en oja zaagauto hou ook van jou
Het is een doodserieus antwoord lijkt me? Je vertelt niet bij wat voor auto en wat je doel met die auto is. Ik weet toevallig wat Zaagmans dagelijks rijdt. Vanuit dat oogpunt is het heel normaal dat hij je vertelt dat zijn 4*4 dieselsleurijzer in de korte gearing een stuk beter uit het zand komt dan in de lange.
Als je het over een 16V twinspark alfa hebt, dan kan je met de 1.6bak sneller optrekken. Je topsnelheid ligt dan, afhankelijk van het type auto, rond de 190, of ietsje hoger. Mijn 155 met squadrachip ging bij 203 op de GPS (ja, op de autobahn, heel netjes) in de begrenzer.
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 21:33
door alfanerd1986
krijg mijn 155 2.0 16v volgende week maar volgens mij maakt de 1.6 meer toeren toch op een 2 liter motor dus ook meer benzine lijkt mij ? kan verkeerd hebben hoor
en is er veel verschil met optrekken met een 1.6 bak
Re: RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 23:14
door Patrick
Met een korte bak kom je makkelijker uit het zand....
Bijzonder grappig!
Patrick.
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: vr mei 06, 2011 23:45
door brolli21
Houden we het wel even netjes heren?
Indien je geen nuttige bijdrage kan of wil leveren,post dat aub niets.
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: za mei 07, 2011 00:22
door Rainier155
Als je zo nodig je versnellingsbak wil gaan wisselen, kun je beter op zoek gaan naar een bak van een 145 QV.

Kortere 1 en 2, en langere 5, dus geen verlies van topsnelheid, afgedraaid vliegwiel erop (als je toch bezig bent) en je hebt een bijzonder fijne setup om te schakelen.
Spreek uit ervaring overigens.

Re: RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: za mei 07, 2011 01:52
door siegerdehaan89
Houden we het wel even netjes heren?
Indien je geen nuttige bijdrage kan of wil leveren,post dat aub niets.
Zo fout gaat het toch niet modje? Vind het bijna te netjes voor het SCARB forum...........

RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: za mei 07, 2011 09:11
door alfanerd1986
wou eigenlijk gewoon verschil weten

mocht ik ooit me koppeling vervangen van me 2.0 16v kan ik overwegen een qv bak of een 1.6 bak
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: za mei 07, 2011 10:14
door alfaqv75
discussie is hier vaker geweest (over kortere bakken)
ik weet niet zo veel over 155's, maar volgens mij is de eindoverbrenging van een 1.6 gewoon korter en daar heb je niet zo veel aan voor straat gebruik
de discussie over 33 bakken en dan wel of niet de 1.3 bak voor een 33 16V schroeven heb ik al vaker gevoerd, iedereen denkt dan sneller te acceleren maar ik vind het nog steeds onzin (mede omdat hij ni zijn 5 ook de begrenzer in kan lopen op top met de lange bak!!)
Voor circuit gebruik is het compleet afhankelijk van de baan welke bak je eronder wilt hebben (spa lange bak, zandvoort korte bak)..
Wat je eigenlijk wil (bij snel rijden en dan voordeel hebben van een andere bak) is dat je toerenverval minder wordt, zodat bij schakelen je bij je juiste toerental blijft kwa koppel en vermogen...
(kom eens naar het circuit en luister naar een 155 D2, bizar hoe die zijn toerental blijft vast houden)
Met andere woorden, je wilt dat de versnellingen dichter bij elkaar liggen, bij een 33 kan dat door een oude 1.2 bak te gebruiken van een typ1 of sud... En wat ik uit hierboven begrijp is dat je een 145 QV bak kan gebruiken.
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: za mei 07, 2011 10:42
door alfanerd1986
klopt maar zolang me koppeling en alles werkt hou ik het zo een over het vliegwiel afdraaien heb ik helemaal geen ervaring mee!!!1
RE: korte of lange bak ?
Geplaatst: za mei 07, 2011 16:47
door Brul(tm)
Ik denk dat je beter kunt kijken hoe je de auto gaat gebruiken.
Afgedraait vliegwiel en korte bak is allemaal leuk maar heeft goede impact op het verbruik

Als je de auto voor dagelijks gebruik hebt, zou ik me twee keer bedenken.
Groetjes,
Marc